Grönt kort?

Mountain_Man

Aktiv medlem
Grönt kort?
Med risk att för all framtid bli betraktad som en riktig "kärring" och klassad i förmyndarkategorin lämnar jag följande förslag.

Den sista tiden har diskussionen gått het omkring anläggningarnas hantering av säkerhetsfrågor (Åre och Romme). Uppenbart för alla är att utförsåkning är en risksport såväl i som utanför pisterna. I pisten är normalt kollisionsrisken (med skidåkare eller andra fasta föremål) det största faromomentet. Utanför pisten kan man slå sig på både det ena och det andra men också riskera att begravas i snömassor (laviner).

Många av de olyckor som sker skulle kunna undvikas genom bättre kunskap om förutsättningarna och riskerna samt en grundläggande åkteknik. Mitt förslag är därför:

Inför "grönt kort" för skidåkning i en alpin anläggning. För att få åka på egen hand måste man ha vissa teoretiska kunskaper samt besitta en grundläggande åkteknik.

För de som också vill vistas utanför pisten ( i alpin och fjällmiljö) skulle det även krävas "svart kort". För att få detta kort måste man besitta grundläggande kunskaper om laviner, räddningsinsatser och sjukvård.

Det finns säkert de som undrar hur jag kan föreslå något så här korkat och inskränkt... Jo, jag har själv barn i skolåldern och släpper dem inte gärna ut på egen hand i backarna eftersom jag är ytterst medveten om de risker som finns. Och fanns det grönt och svart kort skulle jag omgående se till att de fick lära sig vad som krävs för att öka säkerheten i backarna. (det är inte alla gånger de lyssnar på Pappas förmananden...).

Thats´s all! / MM

PS! Jag tycker dock att alla skall ha rätt att "privatköra" tillsammans med någon som innehar svart kort. På detta sätt hindrar man ingen att prova på utförsåkning. DS.

PS2! Känner mig tvungen att tillägga att jag faktiskt är absolut seriös i ovanstående förslag. DS igen.

Grönt kort?
Jag är faktiskt beredd att hålla med dig MM. Och i sådana fall skulle faktiskt en av mina drömmar kunna gå i uppfyllelse. En skidanläggning som kräver svart bälte/kort i skidåkning. Där man slipper trängas med blåbär. Där backarna blir anpassade efter erfarna chaufförer och inga kompromisser för att passa en bred publik. Jag kan t.o.m. betala mer för detta även om jag tycker att liftkorten är för dyra.

När vi ändå håller på så kanske ett körkort även för direktörer och styrelseordföranden (och varför inte journalister)skulle kunna införas. Där även etik och respekt för människor finns med som testpunkter och inte bara respekt för människors pengar.

Oj... blev nästan lite röd om pannan där... Puuh!!

::Va som folk, odla skägg!

Grönt kort?
Redbeard!

Missa inte det Stora Berget i Shampo-X dagen efter natten med ett rejält snöfall. Svart kort i lämplig kampsport är visserligen inget krav men får nog betecknas som ett måste för den som vill njuta orörd lössnö. Alla i Shampo-X är nämligen precis som du sanslöst duktiga brantåkare som med förakt ser ner på alla blåbär!

Ha det! / MM

Grönt kort?
Säger du de... Då finns alltså mitt drömparadis redan? Jag tänker söka reda på detta puderpunkarnas mecka, Shampoo-X. Visst hette de så va? o ja som har åkt runt kring världen till orter med fåniga namn som New York, Tokyo, Sydney och Karlshamn o så har jag missat denna solstråle i skidlaminatets spricka. Jag måste fråga om man mellan kvarteren även kan höra svenska fraser ljuda genom natten såsom; Bröööllll, nuru så gå vi och svullar på Mackedonken!!!

i såna fall så blir det där min nästa säsong får bli.

Grönt kort?
Nu är du farligt nära att börja bli gammal bäste MM. Jag vete fan om jag kan backa upp ditt förslag om licenssystemet. Känner en hand som kramar friheten ur mitt bergsliv. Din intention må va god men att göra ”golfbana” av berget skrämmer mig.

Grönt kort?
Låter som körkort ungefär. Det fick man ju utan vidare, efter utbildning, vid 18års ålder MEN inte f*n var man mogen för att ge sig ut i trafiken för det! (Ren tur att det ej hänt mer än det gjort…) Jag tror mer det gäller att uppfostra barnen/ ungdomarna till tänkande, självständiga individer som inte bara hakar på kompisarna/ går på det dom ser på film osv… (lätt för mig att säga som varken har några egna barn eller brukar umgås med några…)

Grönt kort?
Det är möjligt att jag är ute på riskabelt tunn skare. Men hur skall man bära sig åt för att banka in lite allmänt skidvett i folk!

Varje år skadas mängder av skidåkare i och utanför pisten, många olycker skulle säkert kunna undvikas om de inblandade parterna hade bättre koll.

Lite kreativ kritik om jag får be...!

:-) / MM

Grönt kort?
Håller i princip med dig men jag tror at det blir svårt.

En av grejerna med att vara en cool plankåkare (eller skidåkare) är ju att visa att man vågar bryta mot såväl skrivna som oskrivna regler.

Jag har svårt att tro att de som inte ska åka offpist kommer låta bli att göra det om anläggningarna inför någon form av licensiering.

Men visst skulle man önska att det fanns mer kunskap bland dem som åker i såväl pistade som opistade snötäckta sluttningar.

Grönt kort?
Fast jag tyckte det var en bra ide´. Jag var inte enbart ironisk.

Jag är med på att tillsammans med erfarna skidåkare utforma konceptet.

Grönt kort?
Vilken slope har backen?

Jag tycker det är mkt enklare att höja liftkortspriset sisådär hundra ggr så gör det naturliga urvalet att man slipper all fattig pöbel direkt! Det är ju trots allt som så att det är de fattiga som inte kan åka! Åk bara till Gstaad och se själv hur bra alla åker...

Grönt kort?
Kanske skulle vår präktiga svenska grundskola ta upp ämnet "Vett & Etikett på Berget". Frågan är om det skall ligga under Idrott eller Sexualkunskap... (Tjitt, det är svårt att vara seriös en längre stund...)

:-) / MM

Grönt kort?
Vi gör det enkelt för oss: Förbjud skidåkning helt och hållet. Endast
dom hårdaste (det är vi) skulle våga trotsa förbudet trots hot om
dryga böter, klippta liftkort och lavindöden. Det naturliga urvalet
kan inte bli bättre.

Grönt kort?
Ganska flummig debatt om ni frågar mig...

För det första skulle skidåkning isåfall bli en sport för de som anser sig "för mer än andra" och det tycker jag inte alls stämmer med den bild av skidåkning som jag har. För mig är skidåkning frihet, en rättighet för alla att vistas i naturen och något som alla bör avnjuta.

För det andra, hur skulle det efterföljas?
Ska det kanske stå poliser längs pistkanten och kolla alla på kort som försöker svänga av mot offpisten?

För det tredje, hur skulle korten utformas? Vad anser som god skidkunskap, att ha någotsånär koll på skidorna framför läraren och köra som en blådåre utan vett i backen? Att klara av att svänga som en dansk medelålders tant från kant till kant på backen?

Hur många barnfamiljer skulle vara intresserade av att alla ta detta kortet? Vem skulle isof utfärda det om inte orterna som är mest intresserade av att sälja liftkort osv? då är det ju inte så lämpligt att underkänna någon...

Delar bara med mig lite av mina tankar här, är det inte bättre att föräldrarna försöker ha sitt barn under uppsikt om de vet att det har en våghalsig snorunge? ;)

Grönt kort?
Jag tycker precis som JCM, det är jobbigt med fattiga åkare i backen. Jag åker sällan nån annanstans än St Moritz och Vail, i yttersta nödfall kanske Åre. Problemet med fattiga människor är att de har helt fel utrustning, pratar konstigt och är allmänt.....ehh, inte min typ. Mitt förslag för att öka säkerheten i våra backar är alltså: Höj liftkortspriserna! Bort med slödder & patrask!

>> RR <<

Grönt kort?
Tjabba!

Efter noggranna empiriska studier i Sölen under sportlovsveckan väljer jag att totalt såga mitt eget förslag om grönt kort. Det skulle antagligen inte göra någon märkbar nytta eller förbättra säkerheten, bara irritera...

Jag tror att det absolut bästa för att öka säkerheten i backen är mer aktivt förebyggande åtgärder från anläggningens sida. Varför inte "bjuda" alla som köper liftkort på pistvisning (och offpist för de avancerade) med säkerhetsgenomgång. Detta skulle utan tvekan uppskattas och höja medvetandet om bergets risker!

That´s all kids! / MM

Grönt kort?
Jag är en ganska kass åkare med lite vett, alltså en fara för både mig själv och min omgivning (finns flera som kan intyga detta sorgliga faktum). Varför skall jag då få styra mina skidor i orörd snö nedför branter som jag egentligen inte klarar av (har ofta en känsla av illamående innnan jag droppar ut futtiga 2m för en brant)?
Fasen, kan inte komma på nåt bra svar...kanske borde spärra in mig själv på hispan jan-juni?
/bnf

Grönt kort?
Grön-kort-ivrare: börja med golf, tennis, ridning (eller föresten i stort sett vilken annan reglerad tönt-idrott som helst) men håll er borta från skidåkning. Dessutom: BAJSA PÅ ER!

Grönt kort?
För en tid sen skulle jag ha skrattat åt en sånhär idé, men i nuläget tycker jag att den inte alls e så dålig. Blev på sportlovet påkörd av en nybörjare så att en av mina skidor gick sönder. Visserligen skadade ingen sej allvarligt , men det käns ju inte så kul att få sin utrustning förstörd. Dessutom skulle dethär förslaget skapa mer arbetstilfällen å det e ju alltid bra.

Grönt kort?
relativt bra idee!

men det ska gå fort att lära sig allt man måste veta... jag vill åka!!! kanske kvälls kurser på anläggningar som t.ex. åre eller andra "stora" ställen??? skulle ju funka... kan man kanske visa liftkort och få det gratis... för det tycker jag det ska vara...

/Dunder

Grönt kort?
Jajo.

jag vet inte hur stor en sådan kurs skulle vara... inte för lång... om man lägger den när pisten stängt så slipper man ju missa skid åkning...
risken är ju bara att man missar "after-skin", men det kan det vara bra...

/Dunder - hardcore turist...

Grönt kort?
Ett ganska typiskt svenskt inlägg...varför skall allt regleras? Räcker det inte med sunt förnuft eller ännu bättre förbjud alla som inte kan åka alternativt tillåt dem att endast åka i sälen.

Grönt kort?
Det är när jag läser förslag som det här som jag blir rädd. Riktigt rädd. MM, du skrämmer mig mer än vem som helst som kör störtlopp genom Trollskogen i Hundfjället...

Grönt kort?
Yepp, precis som i Whistler ska det va! Nu är det iofs. bara en handfull Svenska anläggningar där detta är aktuellt. Men jag tror det skulle kunna bli succé. Både konduktörerna och de självutnämnda extremåkarena skulle säkert lära sig en hel del... ;-)

MVH/MM

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp