GT Avalanche 1.0

FloRic

Ny medlem
GT Avalanche 1.0
Är påväg att köpa en GT Avalanche 1.0, årsmodell -02 till -03, men har några frågor jag skulle vilja få ur mitt huvud först :)

Någon som har erfarenheter av cykeln och kan berätta något?

Ramen är XS (Xtra Small) och jag är 170cm lång. Trots det så tycker jag att cykeln känns härlig att köra, möjligvis aningen för liten, men jag stör mig absolut inte på det. Är XS för litet endå?

Och så, slutligen, vad bör vara ett bra pris för en cykel i denna klass?

Nypris ca 13000kr. Deore/Deore LX grejer. Skivbroms fram och bak. Ny sadel och bättre styre än orginal.

MVH. FloRic

GT Avalanche 1.0
Jadu, vad har du tänkt att använda cykeln till ?

Kolla även vad de är för hjul, vevparti, vad det är för skivbromsar....

GT Avalanche 1.0
Hittade lite info från nätet
Stötdämpare: Rock Shox Judy TT
Fälgar: Alex X-202 (Däcken är i bra skick)
Bromsar: Shimano 475 mechanical discs

Jag kommer köra mycket landsväg, en hel del grusväg/lättare terräng, och nån gång i bland blir det skog.
Cykeln är sedan den var ny ägd, och körd av min morbror, och den är i fint skick.
Priset är 4000 spänn om jag vill ha den.
Bör jag smilea och punga ut cashen?:)

MVH. FloRic

GT Avalanche 1.0
Ser väldigt liten ut för någon som är 170cm.. Kolla så att du kan få upp sadeln långt nog. Du borde kunna ha hälen på trampan och sträcka på benet när du sitter på sadeln (du trampar ju med tårna sen, så du kommer inte att sitta sträckt, bara ett sätt att anpassa längden.) Har du tänkt växa så borde du kanske tänka efter innan du köper en cykel i minsta laget.

GT Avalanche 1.0
AbsolutIggy sa:
Ser väldigt liten ut för någon som är 170cm.. Kolla så att du kan få upp sadeln långt nog. Du borde kunna ha hälen på trampan och sträcka på benet när du sitter på sadeln (du trampar ju med tårna sen, så du kommer inte att sitta sträckt, bara ett sätt att anpassa längden.) Har du tänkt växa så borde du kanske tänka efter innan du köper en cykel i minsta laget.
Inga problem med längden på sadeln för min del. När den är på "max" i höjd så är den nästan för lång, kör ca 1 cm under max och då fungerar det fint.
Är snart 18 år, så förhoppningsvis så klarar jag mig undan att växa något mer i längd :)

siimoon sa:
Varför ska jag inte köpa? Motivera. Är gafflen inget att ha? Judy XC är modellen i alla fall. Har inte så stor koll på sånt här som jag hade för några år sedan.
Och angående "ride to school bike".. haha.. varför skulle det vara det? Visst, jag kan nog köra till skolan om jag vill. Men med tanke på att min morbror har tävlat ett antal gånger med den där (finmarksturen bland annat) och att han har kört freeride seriöst i snart 10 år så tror jag inte det bara är en "ride to school bike"
Har du något emot GT? :)

Senast ändrad:

Senaste inläggen

Tillbaka
Topp