Gubbe som inte stått på ett par skidor sedan 93. Köpråd önskas!

ICONIC

Ny medlem
Hej, ska ut med ungarna å åka skidor är det tänkt. Är stor och tung. 120kg samt 180 cm lång. Åkte senast 1993 såg mig nog som medelgod åkare då, inget avancerat. Tyckte dock att det var väldigt kul! Hoppas att det är som att cykla så jag räknar med att det mesta kommer sitta kvar? Körde nog mycket vida svängar och cruisade mycket. Har kollat på 2 paket hos XXL, vore kul om någon kunde kommentera samt vilken längd på skidorna som är lämpligt.

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/...npaket-Amp-72,-Cruise-50,-NL10/p/bp/1095497_B

http://www.xxl.se/Root/Vintersport/...rio-Fiber-&-Salomon-Mission-GS/p/bp/1095500_B

Nej nej nej. Jag kan inte mycket om pistskidor men väger man 120 kg så köper man inte en pjäxa med flex 55. Och inte plastbindningar som går till DIN 10. Gissar att skidorna inte är så mycket att hänga i julgranen heller. Pjäxor köper man överhuvudtaget inte på postorder men du kanske tänkte gå dit och prova? Vet inte om xxl har några kunniga människor men jag skulle rekommendera en dedikerad alpinbutik tex alpint eller alpingaraget om du bor i Stockholm. Lägg pengarna på en bra välsittande pjäxa och hyr skidor om du inte planerar att åka flera veckor i år. Testa olika skidor och skriv upp så du kommer ihåg vad du gillade. Och ta en skidlektion eller två du kommer nog att behöva justera din teknik en smula med moderna lagg :)

Just därför jag frågar här då jag inte har en aning om detta. Hade dock inte tänkt beställa på postorder utan hade tänkt mig ett besök hos butiken.

Det är bra. Tittade lite snabbt på xxl, utbudet på pjäxor verkar vara lite klent men dom kan ju ha bättre utbud i butiken. Jag skulle ändå varmt rekommendera alpint eller garaget så tror jag du får bättre hjälp. Och som sagt lägg pengar på pjäxorna. Hyr eller köp begagnade skidor.

Vilken flex ska jag då titta på? Samt vad det gäller bindningar, detta med DIN?

DIN https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=47221
Flex är individuellt och beror mycket på tycke och smak. Men du är helt klart för tung för rena nybörjarpjäxor. Flex är heller inte standardiserat, kan skilja mycket mellan olika pjäxmodeller med samma flex. Skulle väl gissa att dom flesta som skriver här på freeride har 110-130 flex pjäxor, mina är 120 väger 75 kg. Men som sagt det är mycket tycke och smak, handlar det mest om åkning med barnen så kanske komfort är prio före prestanda. Men gå till en seriös butik, dom kan hjälpa dig mycket bättre.

Vilken djungel... Trodde i min enfald att det bara var att handla! Är man ett fetto kostar det tydligen betydligt mer. Trist!

Xxl har Lange rx100 och Nordica Firearrow F3 för 2500kr , två bra pjäxor du kan prova
Beträffande skidor så behöver du ett par som är upp emot din egen längd. Du är tung och behöver skidor som bärupp din vikt, både i fråga om bredd, längd och flex. Det kan du hyra, men be då om en allmountainskida för avancerad åkare, tex Fischer progressor 900. Du kommer annars att få sladdriga enkla hyskidor som helt kommer sakna isbett och stabilitet.

/GC

ICONIC sa:
Vilken djungel... Trodde i min enfald att det bara var att handla! Är man ett fetto kostar det tydligen betydligt mer. Trist!
Absolut inte, men ett par riktigt bra pjäxor kostar pengar.

Köp pjäxor och hyr skidorna, då får du en pjäxa som är anpassad efter din fot och skidorna spelar mindre roll.
Man kan lära sig att åka på alla skidor, lättare att byta om man är missnöjd med skidorna med.

la_grave sa:
Katana! Är man ett fetto behöver man ett par feta skidor som kan ta det. Kombinera med Salomon 920 så sitter du fast. €100 liksom på http://www.ekosport.fr/salomon-n-920-equipe-race-red-07,584620,p.html
Det där priset var ju helt ok! Såg också att priserna på skidor+bindningar på den sidan inte var så tokiga. Nån som kan tipsa om några skidor med bindning som ev skulle passa mig, så provar jag ut pjäxor sedan på hemmaplan?

Hittade bla. dessa: http://www.ekosport-shop.se/salomon-bbr-75-13-atomic-xto-12-k-blkgrn-13,13131,pa.html skidorna kostar ju tydligen runt 4-5 tusen här hemma och bindningar tar åkare upp till 120kg.

Senast ändrad:
Ja, inte Katana iaf... Då är nog BBRen bättre för dig!
Völkls RTM-modeller kan vara värda att pröva. 77-81 skulle jag gissa är lämpliga.

Blev lite sugen på BBR efter att ha läst runt lite, verkar vara en rätt allround och hyfsat förlåtande skida? Fixar den vikten tro? Samt vilken längd bör man gå på? Har ju som sagt inte åkt på 20 år...

Nu beställde jag dessa och får väl hoppas det skall funka! http://www.ekosport.co.uk/salomon-bbr-75-13-atomic-xto-12-k-blkgrn-13,13131,pa.html Totalt 1583:- inkl frakt.

Åker och provar ut pjäxor, snackade med Skidteknikern hos XXL som rekommenderade ett par Nordica R4 med proggressiv flex?!? http://www.nordica.com/products/transfire-r4/

Han verkade seriös och sa bla annat att de värmer upp pjäxorna så att de formar sig runt foten vid inprovning?!?! För mig är det rena grekiskan... Synpunkter? Stort tack till er alla för era goda råd och tips!

Senast ändrad:
ICONIC sa:
Nu beställde jag dessa och får väl hoppas det skall funka! http://www.ekosport.co.uk/salomon-bbr-75-13-atomic-xto-12-k-blkgrn-13,13131,pa.html Totalt 1583:- inkl frakt.

Åker och provar ut pjäxor, snackade med Skidteknikern hos XXL som rekommenderade ett par Nordica R4 med proggressiv flex?!? http://www.nordica.com/products/transfire-r4/

Han verkade seriös och sa bla annat att de värmer upp pjäxorna så att de formar sig runt foten vid inprovning?!?! För mig är det rena grekiskan... Synpunkter? Stort tack till er alla för era goda råd och tips!
För mjuka pjäxor skulle jag tro till din vikt och längd..

Hasse_Lindborg sa:
ICONIC sa:

För mjuka pjäxor skulle jag tro till din vikt och längd..
Ok! Vet du någon annan modell eller märke som du rekommenderar? Hur pass hårda bör de vara tror du?

Jag tror inte pjäxorna kommer vara för hårda för dig. Dock beror det på hur hårt du ska köra, men som jag förstår det ska du mest glida runt med barnen? Precis som någon skrev tidigare kan det då vara läge att satsa på komfort. Beträffande kunskap och utbud så är XXL lika bra som andra sporthandlare. Men om du har svårt att hitta pjäxor som sitter bra pga en \"onormal\" form på foten skulle jag gå till Garaget motsv där de är dels duktiga på att anpassa pjäxorna för dina fötter men också har ett bredare utbud. När det gäller pris kommer de vanliga sporthandlarna vara billigare då de kör med prisgarantier (i Jönköping, räknar med att samma sak gäller över hela landet)

Hoppas du hittar något bra!

Bor i Örebro trakten så utbudet är inte så enormt. Har hittat några som jag skall testa. Det hela är ju som sagt lite av en prisfråga också. Kommer förhoppningsvis åka på helger om jag får igång ungarna. Har 2 pojkar som jag peppat och de är sugna, så det blir i första hand deras utrustning som jag kommer lägga pengarna på. Till en början tänkte jag ev. hyra deras utrustning för att se om de gillar det.

Stadium hade lite bra priser på dessa som jag tänkte testa.
http://www.stadium.se/sport/alpint/alpinpjaxor/151378/nordica-cruise-80#.UuJJ5xbnPLY
http://www.stadium.se/sport/alpint/...3uD&ColorSku=152554001&EventID=2#.UuJKJxbnPLY

Senast ändrad:
Hyr till grabbarna från Sporthyra.se , hur bra som helst! Har hyrt skidor till mina tjejer där, på årsbas. Då får man ha skidor, pjäxor och stavar hela året. Och det kostar mindre än att hyra två veckor i fjällen.

När de vuxit ur pjäxor/skidor är det bara att gå och byta till större storlekar allteftersom. Och man slipper ödsla tid på att köa till skidhyrandet på plats i fjällen, prova ut pjäxor, hämta och lämna ut, osv. :cool:

Jag kommer att hyra på årsbas till tjejerna tills de slutar växa. Mycket bättre än att köpa, medans ungarna fortfarande växer.

Senast ändrad:
Båda de pjäxorna du har länkat till är ganska breda (104 mm). Det är viktigt att foten sitter fast i pjäxan och inte glider runt när du vrider foten. Risken med breda pjäxor är givetvis att du måste spänna mkt hårdare för att förhindra att foten glider runt = kramp. Tror att passformen i R4:an är något tajtare då den är 102 mm bred. Du kan och bör även kika på pjäxorna ovanför den kategori du är inne på. Något styvare flex men framförallt skal som kan formas efter foten vilket är riktigt gott. Köper du bra pjäxor nu kommer skidåkningen bli bra mkt roligare och ditt tålamod vid undervisningen av barnen kommer att förlängas ;)

Exempel: http://www.stadium.se/sport/alpint/...xEW&ColorSku=152562001&EventID=2#.UuJNCHnnOb8

Oldrider sa:
Hyr till grabbarna från Sporthyra.se , hur bra som helst! Har hyrt skidor till mina tjejer där, på årsbas. Då får man ha skidor, pjäxor och stavar hela året. Och det kostar mindre än att hyra två veckor i fjällen.

När de vuxit ur pjäxor/skidor är det bara att gå och byta till större storlekar allteftersom. Och man slipper ödsla tid på att köa till skidhyrandet på plats i fjällen, prova ut pjäxor, hämta och lämna ut, osv. :cool:

Jag kommer att hyra på årsbas till tjejerna tills de slutar växa. Mycket bättre än att köpa, medans ungarna fortfarande växer.
Smart tips! Ska kollas upp, Tack!

Johan_Moden sa:
Båda de pjäxorna du har länkat till är ganska breda (104 mm). Det är viktigt att foten sitter fast i pjäxan och inte glider runt när du vrider foten. Risken med breda pjäxor är givetvis att du måste spänna mkt hårdare för att förhindra att foten glider runt = kramp. Tror att passformen i R4:an är något tajtare då den är 102 mm bred. Du kan och bör även kika på pjäxorna ovanför den kategori du är inne på. Något styvare flex men framförallt skal som kan formas efter foten vilket är riktigt gott. Köper du bra pjäxor nu kommer skidåkningen bli bra mkt roligare och ditt tålamod vid undervisningen av barnen kommer att förlängas ;)

Exempel: http://www.stadium.se/sport/alpint/...xEW&ColorSku=152562001&EventID=2#.UuJNCHnnOb8
Tackar! Flex runt 100 är alltså rekommenderbart?

Hittade en sån här beggad? http://www.blocket.se/orebro/Nordica___speedmachine_14_51093007.htm?ca=8&w=1

Senast ändrad:
Ja runt 100 är ganska lagom. Svårt med begagnat, den kan passa perfekt eller vara helt kass. Tycker ändå du ska satsa på en ny pjäxa samt gå till en butik som kan mäta din fot och ge dig rätt strlk. Strlk anges i cm på pjäxorna. Tex 27,5 och 29,0. Mäter foten 26,8 cm är strlk 27.0 ett bra val. Viktigt att tänka på är att pjäxan ganska snart trycks ut och blir större, därför ska du inte köpa en för stor strlk.

Då åker jag å kollar lite pjäxor då! Ska satsa på minst 100 i flex. Återkommer!

Fattar inte att jag är den enda i hela tråden som rekommenderat Katana med 920. Har hela Freeride gått och blivit soft eller?

Om du bor i Örebro trakten så är väl skidshopen på ekersgatan dit du skall gå för ett ev. pjäxköp. Duktig gubbe som har hållit på sen slutet av 60-talet. Så om du avser att åka lite manchestersvängar så har han koll. Om du däremot ska åka en del utanför pisten så har han inte koll. Där har du också så du kan hyra till dig själv och dina barn. Med tanke på din vikt och storlek så är nog ett flex över 100 att rekommendera. Om du nu inte stått på ett par skidor på ett tag så kan det ju ha hänt något med orken under dessa år också :-)

Har provat ut och köpt pjäxor. Salomon Impact 100 CS. Problemet är att när jag kom hem å skulle testa så klarar jag inte av att ha på mig dom mer än max 5 minuter, helvete vad fötterna värker. Är detta normalt tro?

Ett par pjäxor ska sitta snortajt men utan att klämma. Det är helt normalt att det börjar bli obehagligt när man stått i dem någon timme ... men börjar dina fötter värka efter fem minuter är det definitivt något som är fel. Även om storleken är rätt kan det vara så att de inte passar dina fötter, gå tillbaka till butiken och byt till något annat. Stå gärna i dem i butiken en längre stund (20 minuter) för att undvika samma misstag igen.

Viktigt när du provar är att ta på dem rätt:

1. I med foten.
2. Spänn löst över benet. se till att alla delar på skaftet ligger rätt.
3. Luta dig framåt med tryck på plösen så att foten kommer rätt.
4. Spänn åt över foten (lagom hårt).
5. Spänn åt över benet (lagom hårt).

Om du nu lutar dig bakåt ska tån ta i fram och lutar du dig framåt ska tåkontakten fram släppa. Då har du en pjäxa som är perfekt i längd.

När du lutar dig framåt ska hälen inte lyftas, gör den det är pjäxan för stor eller så passar den inte din fot. Det är inte frågan om att försöka lyfta upp hälen (då släpper de flesta pjäxor) utan om att den ska sitt fast när du trycker på plösen.

När det gäller skidorna tror jag tyvärr att BBR 7.5 är för veka för dig, speciellt om du köpt ett par 165 cm. De är gjorda för betydligt lättare åkare. Kommer säkert att fungera bra för sladdsväng på löst underlag i flackare backar, men är det hårt och brant är risken stor att de inte kommer att greppa ... men priset var ju grymt lågt, så det är ju bara att testa.

/MM

När jag testade pjäxorna gjorde jag exakt så som du beskrev på inrådan av mannen i butiken. Tårna tog i när jag stod vanligt och tåkontakten försvann när jag lutade mig framåt. Dessvärre så hade jag dom på mig tre fyra minuter bara. Ska testa igen!!! Jo funkar inte BBR så beställer jag nåt annat! Det var så billigt så frugan får ta över dom om det inte funkar för mig. Hon väger 65 vilket är liiite mindre. Supertack för goda råd!

*edit

Har nu laborerat med spännena en stund och det känns definitivt bättre. Lutar jag mig framåt så försvinner tåkontakten samtidigt så rör sig hälen inte ett skit. Dock skall ju tilläggas att de Nordica Cruise 80 jag testade först var rejält mycket bekvämare men där var ju flexen 80 istället för 100 som dessa har.

Senast ändrad:
Fick hem skidorna förra veckan å gjorde första åket i helgen! Funkade över förväntan, sjukt roligt!

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp