gubbskidor

jetstick

Ny medlem
gubbskidor
Har ni tips vilka skidor gubben ska ha ? Har haft race-carver senaste åren men grabben åker ju ifrån en direkt i off-pisten. Det brukar bli ungefär 50/50 pist-offpist, och är det fina förhållande blir det mest offpist. Helst ska man ju förstås ha ett par pist-skidor och ett par fetare men det blir för dyrt och jag inbillar mig att det finns bra kompromisser nuförtiden.
Alla tips mottages tacksamt :-)

gubbskidor
Halloj!!
Satsa på ett par Head Monster 88 eller Völkl Mantra, funkar skitbra överallt.
Jag förutsätter att du kan köra, så jag skiter i en massa ordbajseri om vikt och teknik etc.

Lycka till och kör ifrån småttingarna, gammal är äldst.............

gubbskidor
Var också på jakt efter ett par bra bådeochskidor och hade Monster i tankarna när killen på uthyrningen i Ramundberget undrade varför just Monster ? Retorisk motfråga var om han rekommenderade några andra.Så nu blir det köp av Scott Santiago mission - fungerade i fluff och bet bra i is - har nog aldrig kört en skida jag kännt sånt förtroende för.

Lycka till med letandet !

/Anders

gubbskidor
Hmm, Völkl Mantra för 499 Euro hos Sport-Conrad ser intressant ut, men nu får jag väl en massa skäll för att jag inte stödjer svenska sporthandlare...

gubbskidor
Begagnade Völkl G4or skulle leva upp till dina krav också. 83mm midja funkar bra i svensk offpist och skidan är stabil i fostrande före och isig pist.
ffa om du vill komma undan riktigt billigt eftersom dom är några år äldre än Mantra.

Glöm det där med att stödja svenska sporthandlare. Så länge inte svenska sporthandlare gör något för att ta hand om sina svenska kunder så får dom konkurrera på den europeiska marknaden som alla andra.
Hittar du någon som gör sig förtjänt av dig som kund så stöd dom, men de flesta svenska sportaffärer är så jävla usla. Allt ifrån alpingaraget med sin tråkigt överspända personal till den lokala Intersport butiken med fullständigt okunnig personal.
Ett ljus i mörkret är ju annars Tärnaby Alpinracing (aka statoil; http://www.tarnabyracing.se/) men det är ju inte alla som åker förbi där lite då och då.

-peace
/r

gubbskidor
Hahahahaha

Varför köpa begnat när nya är så billigt för? Och G4 kan du inte jämföra alls med Mantran. Kolla även Line Prophet 100. Grym skida.

//H

gubbskidor
- Völk AC4
- K2 Apache Recon

AC4:orna kräver mer kraft och teknik än Reconen men har du åkt race-carve tidigare bör det ju vara lugnt. Skulle dock inte kalla någon av dessa "gubb-skidor". Däremot är det väl mellan dessa två som det står om man bara vill ha ett par skidor och kunna åka obehindrat överallt i nordiska förhållanden, dvs. lättåtkomlig offpist samtidigt som man har ett ordentligt isbett.

Vill du fortfarande kunna ha kvar race-carve känslan så bör du titta på dessa och inte freeride-skidor som Mantra, Teneighty Foil osv.

gubbskidor
Lyssna inte på någon som försöker kränga på dig ett par skidor under 90 i midjan om du åker 50%+ off pist.

gubbskidor
Utter
Tänk på trådens rubrik ! Det finns en del av oss som åkt offpist på vad som i jämförelse med en 80 mm midja skulle betraktas som plockepinn ;-)

gubbskidor
Bara för att man har gjort något nån gång betyder inte det att man måste fortsätta med det ;-)

(jo, jag har också åkt puder på 198 cm långa 45 mm breda storslalom-skidor)

Jag är fånigt nöjd med mina Mantra så jag rekommenderar ett par såna. Du kommer inte att ha samma pist-prestanda som du är van vid men har du utrymme och lite längd på pisterna du åker i tror jag att du kommer att trivas med dem även där. Läs HitMe:s recension av Mantra på https://www.freeride.se/review/view.php?id=2781 för en (väldigt) utförlig beskrivning om vad det är för skida. AC4:an som Bull tipsar om är inget dåligt alternativ om du vill behålla lite pist-prestanda...

Å andra sidan, i vilka förhållanden vill du att dina skidor ska funka bäst? Pist eller puder?

gubbskidor
Jag kollade också Sportconrad men Udenssport i Göteborg tar 5195:- för Mantra Visserligen några spänn dyrare men då har du också bytesrätt "öppetåk garanti" eller vad dom kallar det.
Gustav

gubbskidor
Eftersom jag behöver mer "hjälp" av skidorna i skiftande offpist tror jag det lutar åt Mantra, pisten fixar jag ändå...

5195:- på Udens, var det med bindning+montering ?

gubbskidor
Fan snart skulle man kunna börja sälja mantra som "folkskidan".

Kika på beggade annars... du borde kunna hitta ett par i relativt nyskick för ca 2500-3000 med bindning. De kostade bara 300E på S-C i vintras nämligen.

gubbskidor
andersse sa:
Utter
Tänk på trådens rubrik ! Det finns en del av oss som åkt offpist på vad som i jämförelse med en 80 mm midja skulle betraktas som plockepinn ;-)
Och? Jag har åkt offpist med 65 midja, det betyder ingenting. Behöver inte vara 40 år gammal för att ha varit med under "stickornas tid", räcker gott och väl med 26.
Gamla meriter betyder ingenting, det är som att säga: "jag åkte rally med en T-ford, så nu räcker det med en 75hästars skoda fabia." Blir bra mycket roligare med en 230hästars Focus ST220!

Samma sak med bredare skidor.

Senast ändrad:
gubbskidor
Nu har jag bestämt mig, Mantra på S-C 499 Euro inkl. bindning+montering.
Dom här kan jag nog ställa upp på backhopparveckan och Vasaloppet med oxå, är det allround så är det ;-)

184 cm blir väl bra va ? 190 cm och 85 kg.

gubbskidor
Nej, bara på grund av att 184 är aningens för kort åt dig.
Det du tappar i kortsväng får du igen mångfaldigt i flyt och stabilitet. Jag förutsätter att du är en hyffsat duktig åkare, därför ska du absolut inte ta de kortare med din kroppshydda.

gubbskidor
Skulle också säga 191. Dom extra centimetrarna ger bättre flyt. Jag är 184/85 kg och kommer att köra på 191 mantra i år.
Eftersom du är gubbe har du väl lärt dig åka skidor på 203 cm långa stickor? 191 cm mantra kommer att kännas som en dröm i jämförelse. ;)

Senast ändrad:
gubbskidor
Som alla vet är gobbtjyvarna underskattade. Han ska väl ha ett par B Squads Pro helt klart? Eller kanske den nya skidan som är gjord av stålbalkar? Flexar fint när man kommer över mach 3 :D

gubbskidor
Det är kul, utrustning har alltid engagerat skidåkare i alla tider, jodå första storslalomskidorna jag åkte på (man köpte storslalom för dom var den tidens allround) var närapå stålbalkar. Dynastar MV2 Equipe 210 cm, vad jag kommer ihåg var dom en metall-gummi konstruktion ju styvare desto bättre...

Oj, det blir en nostalgitråd istället :-)

gubbskidor
Nu är det beställt, Mantra med Salomon STH16 från SC, 579 Euro

Gode Gud, klimathotet finns inte !!!! Pumpa Puder i Arabba, Åre och Dackestupet i vinter !

gubbskidor
du borde kollat in rossignols bandit-serie (ex. squad), som är riktigt fina "gubbisar", mjuka och mysiga men ändå fartstabila. men det som utmärker dom som riktigt goa gubbisar är att man kan använda minimalt med kraft och dom ligger kvar i skär ändå!!!, men står du på så har en planka dom inte viker sig hur hårt du än pressar den!!

gubbskidor
Du kommer säkerligen bli mycket nöjd med det köpet.
Alla Bandit utom Squad är alldeles för smala för offpisten, såvida vi inte snackar B3-B4 från innan Squads tid.

gubbskidor
(ursäkta om jag hijackar tråden men...)

Jag ska köpa skidor och denna tråden har hjälpt mig mycket. har näst intill bestämt mig för ett par mantra. men lite osäkerhet finns kvar

förra året provade jag ett par rossignol z5 i hemsedal och det var en fröjd. jag har tävlat en jävla massa och åkt skidor aktivt hela mitt liv i princip och nu ska jag ner och säsonga. jag älskar att ligga i pisten och pressa lårmuskler i hög hastighet men jag vill ändå kunna leka runt i opreparerat. parken skiter jag i fullständigt.

är jag helt ute och cyklar om jag köper ett par mantra? 171 cm. jag själv är 172 och väger runt 60.

tacksam för svar.

gubbskidor
graesand sa:
förra året provade jag ett par rossignol z5 i hemsedal och det var en fröjd. jag har tävlat en jävla massa och åkt skidor aktivt hela mitt liv i princip och nu ska jag ner och säsonga. jag älskar att ligga i pisten och pressa lårmuskler i hög hastighet men jag vill ändå kunna leka runt i opreparerat. parken skiter jag i fullständigt.

är jag helt ute och cyklar om jag köper ett par mantra? 171 cm. jag själv är 172 och väger runt 60.
Du är helt ute och cyklar med längden ;) Annars funkar de grymt som allround-skida i Alperna. Jag väger visserligen 5 kg mer än dig men 184:orna trivs jag utmärkt med. Har inte testat 177:orna men jag har aldrig upplevt 184:orna som för långa.

gubbskidor
184or om du väger 60 och kör hårt. 177 går säkert också bra om du vill kunna spara benen lite. Men 171 blir för mjäkigt.

gubbskidor
min flickvän, 169cm 60kg, kör head monster 82 i 172cm. grejen är att hon har åkt skidor i 5 år!!! visserligen har hon åkt mycket och haft personlig racetränare hela tiden, så hon har en riktigt fin teknik men kommer aldrig i närheten av den agressivitet som en ex-raceåkare som du!! köp 184cm!!!
obs.. tänk på att dessa skidor skiljer sig markant från en pistskida, typ z5. dom är betydligt mjukare och följsammare och med ett plattare spann så man behöver lite extra längd även om du bara skulle köra pist. och offpist är en kort skida usel.

gubbskidor
tack för råden. ni har konverterat mig till att förmodligen köpa 177or då.

vet ni om man tjänar på att köpa årets modell på sportconrad eller ska jag vänta tills jag kommit ner till ischgl?

gubbskidor
Släpp sargen och köp 184:orna ;)

Lite mer allvarligt: Twintip:en som skidorna har gör att "running surface", dvs den del av belaget som har kontakt med snön minskar med sisådär 7-8 cm (vild gissning men nånstans däromkring är det) jämfört med en skida som är helt platt där bak. Med andra ord, "running length" på Mantran motsvarar ungefär ett par storslalom-skidor som är 177 cm. Om det är ett par race-skidor du utgått från när du kommit fram till vilken längd du vill ha, tänk på att en bit försvinner i och med twin-tip:en.

Köp på Sport-Conrad. Priserna på skidor i Ischgl var ungefär som i Sverige jag var där senast (vilket i och för sig är mer än 10 år sen :)

Medan jag kommer ihåg det: Bättre svenskt uttryck för "running surface"?

När du väl bestämt dig för en längd kan förresten den här tråden vara intressant: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25040

Senast ändrad:
gubbskidor
Peter_K sa:
När du väl bestämt dig för en längd kan förresten den här tråden vara intressant: https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=25040
Tycker den där tråden mest innehåller svammel och teorier av folk som försöker motivera varför dom monterat bindningen just där dom gjort det. Ingen har testat olika monteringspunkter och kan jämföra hur detta påverkat skidan. Dessutom har völkl ändrat på mantran en hel del till i år.

Tillbaka
Topp