Återigen har forumets prylbögar #1 och #2 (sorry Nojlas du är inte där ännu) lagt upp ett formidabelt svarshinder i storlek med Mt Everest. Ovanligt med ett svar från MnO som understiger en genomsnittlig c-uppsats
Men tillbaka till monteringspunkten på ett par Mantra. Ska väl lägga till direkt att jag aldrig har provkört ett par, Explosiv är jag bekant med däremot. Generellt sett så är jag för att använda tillverkarens rekommenderade monterinspunkt så långt det är möjligt. Och det av flera anledningar:
* Först och främst ser jag den markeringen som en indikation på hur skidan är tänkt att användas. Mer mittmonterad skida -> inriktad mot park/hopp-å-lek - Mer bakmonterad -> inriktad mot puder/outpist. Att spela för mycket med monteringspunkten riskerar att förändra en skidas egenskaper för mycket åt det sämre.
En skidas egenskaper kommer från många olika faktorer. Det är väldigt enkelt att bara gå efter midjebredd och konstatera att allt över 95 mm är en puderplanka, eller fungerar bra som det. Det stämmer till viss del men man måste också väga in flex, skärningsradie, rocker, spann m.m. i den beräkningen. Hur en skida slutligen beter sig på snön blir summan av alla dessa faktorer, plus åkarens vikt och åkstil. Med andra ord kan det vara stor skillnad på två olika skidor med i det närmaste identiska mått.
Ett exempel från Rossignol:
Scratch BC 185 cm 128/98/121 21.00 m
Bandit B4 185 cm 122/94/112 25.90 m
Enligt det här så skulle ju Scratchen vara ett bättre val för outpist, den är ju bredare. Men som alla vet är Bandit kanske ett bättre val trots att den är smalare. Faktorer som flex, skärningsradie m.m. är bättre anpassat för outpist. Sen att dom är på tok för smala är min subjektiva uppfattning...
* Skärningsradien spelar enligt mig en väldigt stor roll i var man väljer att montera bindningen. Oftast så är den rekommenderade monteringspunkten lika med skärningens mittpunkt och enligt mig det man ska gå efter för att få mest ut av en skidas egenskaper. Nu får jag säkert en mattelektion av magister HitMe, och det behöver jag antagligen... Den här punkten är väl ingen exakt punkt utan man kan spela med några millimeter (centimeter) hit eller dit. Huvudsaken som jag ser det är att vara nära den. Jämför med den evigt mossiga diskussionen om telisbindningar ska monteras på balanspunkten eller skärningsmitt, jag går för den senare varianten (om man nu vill vara så korkad att man kör knäböj, och det är en helt annan fråga).
Ett exempel: Körde på den första versionen av DB Tabla Rasa som kom för två år sen. Efter ett tag så tyckte jag att nosen dök lite grand i djupt puder och skare, för att råda bot på det så bakmonterade jag dom 2 cm. Resultatet blev horribelt! Visst, dom flöt lite bättre men på bekostnad av svängegenskaperna. Jag hamnade helt enkelt för långt bak på skärningsradien vilket gjorde att skidan svängde på ett helt märkligt sätt; långsamma in i sväng och med en kraftig snap i utgången, precis tvärtemot vad som var avsikten.
* Åkstil är en viktig bit. Jag som är en renodlad friåkare med lite slö teknik (läs tendens till bakvikt...) föredrar en ganska neutral monteringspunkt. En kompis till mig med ett förflutet i det Schweiziska alpina juniorlandslaget kör samma skidor men monterade 2-3 cm längre bak. Han åker med ganska extremt tryck på plösen och nästan med dubbel stavisättning. Slutsumman är att vi troligen har balanspunkten på samma ställe på skidan men på olika sätt. Med andra ord: ju mer framvikt och aggressiv teknik du har - desto mer bakmonterat kan (bör?) du köra. HitMes teori om att montera enligt tåleden låter faktiskt mer vettig än att gå efter bootcenter som kan skilja sig markant mellan olika åkare beroende på pjäxstorlek.
* Och nu är jag vilse i pangkakan... Völkl har en historia av något märkliga monteringspunkter, det håller jag med om. Snowranger var helt hopplös att åka på monterade enligt fabriken, där var jag tvungen att flytta fram 1,5 cm för att få bättre koll på skidan. Likadant var det med Explosive, där jag flyttade fram dom 1 cm. Jag fattar fortfarande inte hur Sverre kunde köra sina bakmonterade med 3cm!
* Genom att läsa igenom dom olika måtten på Mantran respektive Explosive så skulle jag nog testa att bakmontera Mantran något. Däremot skulle jag vara ganska försiktig till att börja med. Det bästa är väl om man kan hitta ett par med hyrbindingar som man kan leka runt lite med så man slipper borra i onödan. Vilket för oss in på frågan när vi skidåkare får inserts på laggen... DET skulle göra dom här trådarna till historia