Monteringspunkt Mantra!

Dustbin_Dan

Medlem
Monteringspunkt Mantra!
Tjababeriba.
Har suttit och fnissat åt alla ängsliga funderingar om "hur ska man montera sina PEs/Dogen/Fujatives?" för jag brukar personligen montera på "motsatta sidan man vallar på" eller "den sidan där spetsen pekar uppåt". Men nu förstår jag bättre.
Men nu till min fundering. Har varit ute och åkt i lite go lössnö den här förmiddagen med mina Mantra och börjat tänka lite. Dom är monterade på bootcenter och det har funkat fint i pist och hård pist men nu när det var löst kändes det som om dom skulle tjäna på nån cm bakmontering. Orkar inte börja montera om dom för jag ska ha dom som allroundskida, men undrar om det är nån som monterat Mantra annorlunda än bootcenter och vad det gett för karaktär?

Monteringspunkt Mantra!
Slänger in en antagligen dum fråga, men... Om bindningen är monterad på bootcenter eller on the line eller allt vad det kallas, är det när markeringen på skidan och på pjäxan är i jämnhöjd? Har börjat fundera lite på detta. Har precis köpt ett par Watea som är monterade så och det känns som att bindninger sitter långt fram och jag är därför lite orolig att de ska vara för korta fram och ha en tendens att dyka...

Monteringspunkt Mantra!
Jag skulle troligen göra nåt liknande. Jag har i och för sig inte testat mina än, men det känns som att man vill stå lite längre bak.. Vi får väl se.. Tack för svaret på min amatörfråga!

Monteringspunkt Mantra!
Jag lyfter denna tråd. Visserligen anser jag mig själv vara något av en expert på monteringsfrågor och dylikt, men inför monterandet av mina Mantra 184 har jag bryderier. Jag funderar på att bakmontera 2cm, men är inte säker än.

Bakgrundsdata är följande:

1. Jag är oerhört förtjust i mina gamla Explosiv 190 (trollkarlsmodelllen). Både i outpisten och i pist förutsatt att det finns lite plats att bränna på.

2. Mantran har köpt in mest för skojs skull. Egentligen har jag tillgång till diverse olika pistkomplement till Explosiven, men Mantran, speciellt i denna kortare längd utövade en intressant dragningskraft på mig såsom en aningens svängigare och därmed ännu roligare pistmaskin än Explosiven. Förhoppningen är ändå att den skall funka att plocka med som endaskida till ställen där det kan tänkas bli schysst outpist. Hoppsnurrar och jibbing är inget för mig, bara effektiv storsvängsåkning på alla underlag, från isig sprutsnö i Sälen till whatever fluff-fluff som må komma i min väg. Väger 68 kilo för övrigt.

3. Lägger man Explosiv 190 och Mantra 184 bredvid varandra så att åkytornas mittpunkt överenstämmer är bootcentermarkeringen på Explosiven sex (6 ! ) centimeter bakom dito på Mantran. Mantran ser sjukt framonterad ut. Visserligen är Explosiven rätt bakmonterad (men det fanns ändå de som bakmonterade den än mer när det begav sig). Explosiven har en lite längre och flackare topp som i praktiken lär ge skidans framdel ett unds extra bärkraft i pudret jämfört med Mantrans topp. Om något ger detta alltså Explosiven en ännu mer bakmonterad karaktär.

5. Märker man av Explosivens bakmontering negativt? Inte i opisten, men i pist är det förståss en skida som itne direkt drar åkaren in i sväng. Möjligen skulle explosiven bli något livligare i pisten med lite frammontering, men det är intet jag skulle göra på eventuell bekostnad av fluff-egenskaperna.

6. För er som gillar siffror kan jag nämna att glidytan på 190 Expl är ca 165cm och på Mantra 184 162cm. Bootcenter på Explosiven är ca 11cm bakom mitten, på Mantran ca 5 cm bakom.

7. För ännu mer teknikinriktade kan jag nämna att jag själv egentligen inte använder bootcenter utan releterar mina monteringar till en punkt på pjäxan som sitter under den led på foten där stortån fäster (engelska "ball). Kär man med samma pjäxor (samma åkare) spelar detta ingen roll, men om olika åkare (alt olika pjäxor) skall stå på skidan blir det viss skillnad. En gammal teori som florerar här och där går ut på att nämnda punkt på foten skall sitta över glidytans mitt för "perfekt balans". Det har att göra med att nämna punkt på foten liksom är där man fokuserar sin kraft - en slags balanspunkt. Med mina nuvarande pjäxor hamnar denna punkt 2cm för långt fram på Mantran och mina funderingar om att bakmontera 2cm skulle liksom få ett slags teoretiskt stöd här.

Så, vad säger ni om detta. Både teoretiska överväganden, praktiska erfarenheter och övriga skriftspråksekvilibristiska utsvävningar välkomnas.

Monteringspunkt Mantra!
Återigen har forumets prylbögar #1 och #2 (sorry Nojlas du är inte där ännu) lagt upp ett formidabelt svarshinder i storlek med Mt Everest. Ovanligt med ett svar från MnO som understiger en genomsnittlig c-uppsats ;)

Men tillbaka till monteringspunkten på ett par Mantra. Ska väl lägga till direkt att jag aldrig har provkört ett par, Explosiv är jag bekant med däremot. Generellt sett så är jag för att använda tillverkarens rekommenderade monterinspunkt så långt det är möjligt. Och det av flera anledningar:

* Först och främst ser jag den markeringen som en indikation på hur skidan är tänkt att användas. Mer mittmonterad skida -> inriktad mot park/hopp-å-lek - Mer bakmonterad -> inriktad mot puder/outpist. Att spela för mycket med monteringspunkten riskerar att förändra en skidas egenskaper för mycket åt det sämre.

En skidas egenskaper kommer från många olika faktorer. Det är väldigt enkelt att bara gå efter midjebredd och konstatera att allt över 95 mm är en puderplanka, eller fungerar bra som det. Det stämmer till viss del men man måste också väga in flex, skärningsradie, rocker, spann m.m. i den beräkningen. Hur en skida slutligen beter sig på snön blir summan av alla dessa faktorer, plus åkarens vikt och åkstil. Med andra ord kan det vara stor skillnad på två olika skidor med i det närmaste identiska mått.

Ett exempel från Rossignol:
Scratch BC 185 cm 128/98/121 21.00 m
Bandit B4 185 cm 122/94/112 25.90 m
Enligt det här så skulle ju Scratchen vara ett bättre val för outpist, den är ju bredare. Men som alla vet är Bandit kanske ett bättre val trots att den är smalare. Faktorer som flex, skärningsradie m.m. är bättre anpassat för outpist. Sen att dom är på tok för smala är min subjektiva uppfattning...

* Skärningsradien spelar enligt mig en väldigt stor roll i var man väljer att montera bindningen. Oftast så är den rekommenderade monteringspunkten lika med skärningens mittpunkt och enligt mig det man ska gå efter för att få mest ut av en skidas egenskaper. Nu får jag säkert en mattelektion av magister HitMe, och det behöver jag antagligen... Den här punkten är väl ingen exakt punkt utan man kan spela med några millimeter (centimeter) hit eller dit. Huvudsaken som jag ser det är att vara nära den. Jämför med den evigt mossiga diskussionen om telisbindningar ska monteras på balanspunkten eller skärningsmitt, jag går för den senare varianten (om man nu vill vara så korkad att man kör knäböj, och det är en helt annan fråga).

Ett exempel: Körde på den första versionen av DB Tabla Rasa som kom för två år sen. Efter ett tag så tyckte jag att nosen dök lite grand i djupt puder och skare, för att råda bot på det så bakmonterade jag dom 2 cm. Resultatet blev horribelt! Visst, dom flöt lite bättre men på bekostnad av svängegenskaperna. Jag hamnade helt enkelt för långt bak på skärningsradien vilket gjorde att skidan svängde på ett helt märkligt sätt; långsamma in i sväng och med en kraftig snap i utgången, precis tvärtemot vad som var avsikten.

* Åkstil är en viktig bit. Jag som är en renodlad friåkare med lite slö teknik (läs tendens till bakvikt...) föredrar en ganska neutral monteringspunkt. En kompis till mig med ett förflutet i det Schweiziska alpina juniorlandslaget kör samma skidor men monterade 2-3 cm längre bak. Han åker med ganska extremt tryck på plösen och nästan med dubbel stavisättning. Slutsumman är att vi troligen har balanspunkten på samma ställe på skidan men på olika sätt. Med andra ord: ju mer framvikt och aggressiv teknik du har - desto mer bakmonterat kan (bör?) du köra. HitMes teori om att montera enligt tåleden låter faktiskt mer vettig än att gå efter bootcenter som kan skilja sig markant mellan olika åkare beroende på pjäxstorlek.

* Och nu är jag vilse i pangkakan... Völkl har en historia av något märkliga monteringspunkter, det håller jag med om. Snowranger var helt hopplös att åka på monterade enligt fabriken, där var jag tvungen att flytta fram 1,5 cm för att få bättre koll på skidan. Likadant var det med Explosive, där jag flyttade fram dom 1 cm. Jag fattar fortfarande inte hur Sverre kunde köra sina bakmonterade med 3cm!

* Genom att läsa igenom dom olika måtten på Mantran respektive Explosive så skulle jag nog testa att bakmontera Mantran något. Däremot skulle jag vara ganska försiktig till att börja med. Det bästa är väl om man kan hitta ett par med hyrbindingar som man kan leka runt lite med så man slipper borra i onödan. Vilket för oss in på frågan när vi skidåkare får inserts på laggen... DET skulle göra dom här trådarna till historia :)

Monteringspunkt Mantra!
Att ge sig in och diskutera monteringspunkter med HitMe känns som att ge sig ut på djupt vatten i en läckande gummibåt och ett ankare fastlåst i ena foten, men man vill ju inte bli anklagad för att vara feg så det är väl bara att brassa på med lite i sammanhanget löst snack :)

Jag har också ett par Explosive 190 och har testat en del olika monteringspunkter på den skidan och kan därmed dela med mig av mina erfarenheter i detta ämne. Den rekommenderade monteringspunkten på Explosive har ju flyttats lite genom åren och någonstans bytte Völkl från att ange "boot tip" till att märka ut bootcenter som idag. Jag har bara åkt på äldre varianter av Xpl. Den jag äger nu är en Explosiv 3 från -99 (den sista med tysk stavning utan -e på slutet) eller nåt sånt som jag hittade i en reahylla i vintras och annars har jag åkt mest på orginalskidan i härlig neonfärg från -95.

Den första utgåvan av skidan hade en rekommenderad monteringspunkt väldigt långt bak. Då var skidan enbart tänkt att åkas i puder (alla kan väl storyn med CMH osv) och monteringen var därefter. Tyvärr har jag inte skidan här och kan inte delge några mått, men jag tyckte iaf att den monteringen var på tok för långt bak. Jag skulle tippa att den ligger ungefär där Sverre enligt ovanstående resonemang hade sina bindningar. Längre bak och det är nästan så att skruvarna går igenom skidan iom att den blir tunnare :) Exlosive 3 har en rekommenderad montering som ligger ca 1,5cm (rent uppskattade siffror iom att jag inte har några skidor i närheten) framför orginalutförandets, men det är fortfarande en punkt som ger en känsla av en tydlig bakmontering. Skidan känns lång, stor och svårstyrd pga en kraftfull och dominerande framände. Jag monterade efter den rekommenderade punkten när jag köpte den här skidan i januari förra året. Speciellt i stökig och lite pucklig pist blir skidan bångstyrig och svårbemästrad och det krävs att man klarar av att få ner mycket kraft i skidan för att kontrollera den framänden. Av den anledningen bestämde jag mig för att flytta fram bindningen en bit och satte den då så pass långt fram att jag skulle ha möjlighet att flytta tillbaka den lite igen, men ändå inte få några problem med dom initiala hålen. Det innebar en framflyttning på ca 3cm, eventuellt någon mm mer.

Den förflyttningen är naturligtvis rejäl och skillnaden på skidans uppträdande var ENORM. Det var helt enkelt en otroligt stor skillnad i balans, svänginitiering och övergripande attityd hos skidan. Plöstligt kändes skidan en dm kortare och den var på gränsen till störigt överstyrd i kortsväng. I lössnö försvann den trivsamma känslan av att spetsen flyter och jag kunde inte stå på riktigt utan att oroa mig för att tippen skulle dyka. Det sammanfattade intrycket var att jag hade tagit i för mycket, men att jag ändå hade hittat en del av de egenskaper jag saknade med den första monteringen. Lösningen blev att flytta tillbaka bindningen till en punkt mitt emellan de två befintliga håluppsättningarna. Som tur var behövde jag inte flytta bakdelen iom att jag klarade mig inom justeringsmånen.

Den nya monteringen hamnade alltså ca 1,5cm framför märket och gav mig precis den balans i egenskaper som jag eftersträvade. Nu var skidan biffig i känslan, men ändå inte för trög i pisten, samtidigt som tryggheten i flytet återkom utanför pisten. Om det blir fler Explosive i framtiden kommer jag att montera dom precis på millimetern enligt den placeringen. Det känns helt perfekt. Lärdomen i sammanhanget var att man aldrig ska underskatta effekten av en bootcenterplacering. Effekten av en förflyttat centerpunkt var långt tydligare än vad jag hade kunnat gissa. Jag använder mig som info tråkigt nog av bootcentermarkeringen för att diskutera bindningsplacering med motiveringen att i min egen egoistiska värld har jag alltid ungefär samma skalstorlek.

Jag har också funderat på att handla ett par Mantra, men då i längden 191, iom att jag inte gillar känslan i kortare skidor än runt 190. Explosive går bra, men i många lägen saknar jag lite mer skärning och om Mantran kan erbjuda samma grundkänsla, fast med mer sväng borde den falla mig mitt på läppen. Tyvärr har jag inte testat 191:an än, utan bara en slö 177:a som kändes som rena leksakerna både i prestanda och storlek. Att diskutera montering på en skida som man inte ens har testat är ju egentligen helt meningslöst. På Epicski har ämnet varit uppe ett otal gånger och den allmänna opinionen verkar vara uppdelad i två läger. Antingen ska man bakmontera 1,5cm eller också sätta bindningen på märket. Är det nåt jag inte gillar så är det en för frammonterad känsla. Bakmonterat kan man alltid köra med och känna att det går fint om det är djupt och/eller att man är på extra gott brännarhumör den dagen. För frammonterat är enligt mig kass jämnt, oavsett underlag och inställning. Att åka med en konstant lätt rädsla för att skidorna ska dyka och att man ska flyga över styret om det stökar till sig kan förstöra vilken dag som helst. Trots detta har jag faktiskt frammonterat båda mina allroundskidor. Mina Salomon AK Rocket LAB är frammonterade en cm och Explosive enligt ovan, men då är det efter ett omsorgsfullt avvägande och testande.

Att lita på att fabrikanten kan sina saker och har satt märket där det ska sitta ser jag som en inställning för åkare som inte orkar bry sig om sitt material. Sätter man bindningen där är det nästan säkert att det iaf inte blir helt fel, förutsatt att man har köpt en skida som är riktad till den målgrupp man själv tillhör. Istället ser jag märket som en rekommendation och som ett initialvärde till en beslutsprocess. Det låter kanske lite överdrivet och man kan avfärda det hela med att "man märker ju för fan ingen skillnad ändå. Borra skiten bara", men faktum är att det är ett viktigt val för en åkare som har en god skidkänsla och en insikt i vad man vill ha ut av en skida.

Hade jag handlat ett par Mantra nu hade jag med största säkerhet satt bindningen någon cm bakom märket. Jag hade nog gått på grundkänslan och tejpat fast bindningen och ställt mig på och känt efter på golvet där hemma. Sen hade jag tagit fram alla skidor som finns tillgängliga hemma och jämfört och funderat.

Det enda sättet att verkligen lösa problemet är ju att hyra ett par Mantra en dag och testa fram och tillbaka tills att man vet hur olika monteringspositioner känns. Då kan man ju iofs ge sig fasen på att dom har dragit dit en sån där snabbjustererande Markerbindning...

Monteringspunkt Mantra!
Tack för synpunkterna.

Kommentarer:

Glisseur:
Ditt resonemang med midjans placering har jag varit inne på själv, men efter diveres mätningar av detta på allt från offpistlagg till handgjorda storslalomlagg av WC-kvalitet kan jag säga att det verkar finnas väldigt liten korrespondans mellan midjans placering och rek pjäxplacering (i alla fall när det gäller Völkl). På de tiotalet skidor jag mätt upp är ligger bootcenter mellan 90 och 17mm bakom midjan. Det enda intressanta jag fick ut av dessa studier var att mer racebetonade skidor (typ smala storslalomlagg) verkade ha midjan närmare bootcenter.

Däremot håller jag med om att en skidtillverkare med koll givetvis designar skidan för att funka med en viss tyngdpunktplacering. Därför har jag också (tidigare) gärna hållt mig till rekomenderad montering.

MnO:
Dina erfarenheter från olika monteringar av Explosiv är guld värda och resten av resonemanget också väldigt bra (mina egna Explosiv är för övrigt trollkarlsmodellen med en liten twintip). Det där med att hyra orkar jag dock inte med - alldeles för praktiskt för mig. Istället kommer jag först bestämma mig för en monteringspunkt och sedan uppfinna en lämplig teori som visar att just den punkten är optimal (ala hur design av ocean race båtar går till). Mitt eget plattsystem är tyvärr inte designat för placeringsexperiment heller, men med en mindre modifiering av plattan skulle det gå att montera fram ca 1-1.5cm (utan att borra mer i skidan)

Eftersom jag dessutom faktiskt köpt skidan mer som en lekskida (därav längden) så tror jag det räcker att flytta bak 1.5cm. Det känns rätt lagom när man står på skidan också. Om skidan faller mig i smaken (dvs kan konkurrera med Explosiven i råhetskänsla) kanske jag skaffar en 191:a senare och då blir det väl liknande bryderier igen. Annars känns ju en quiver med en 184 Mantra och en Sanouk egentligen som det rätta (med förbehållet att 184:an helt enkelt känns för klen så 191:an blir det enda rimliga valet även för lekåkning i pist).

Återigen, tack för synkpunkterna.

HWC HitMe

Monteringspunkt Mantra!
försök att hitta en bra hyrbindning så har du löst alla problem.
Jag har en salomon 850 som jag kan dra som jag vill och den går att montera på vilka lagg som helst.det fina i kråksången är att den är så bra att det även går att montera på salomons pilotsystem. = köp en hyrbindning å testa dej fram innan du borrar skidorna till ostar.

MVH Frippe

Monteringspunkt Mantra!
Hade samma dilemma med mina 191:or när jag ställde upp dem brevid mina Big Daddy. Har precis provkört dem i nyårshelgens dump. Körde S914, bakmonterat 10 mm efter diskussion med Snö&Sjö i Malmö. Även med denna bakmontering kändes det faktiskt en smula framtungt. Får fundera på om jag ska köra bak det ytterligare 6-7 mm.

Hur som, ypperligt nöjd med laggen.

Monteringspunkt Mantra!
Slutligen valde jag att montera bak ca 2cm. Det blev riktigt bra. Känns helt perfekt, faktiskt. Återkommer med mer detaljer.

Monteringspunkt Mantra!

Har ett par mantra 05/06 med S914 monterade enl tillv rek.
Har tidigare åkt G41 200 cm och G4 198 cm monterade enl tillv rek.
Jag väger 86 kg och är 183 cm.
Har kört Mantra´n i hård pist i Sälen, Norefjell och Hemsedal, tot 4 dgr.
Har kört 2 toppturer i Stryntrakten nu mellan jul/ nyår, i lössnö.
Pist: Upplever att det är betydligt mer sväng i Mantra 191 jmf med G4 198 och G41 200.
Jag tycker att det är mycket sväng i G4/ G41 oxå men i vissa fall önskade jag mer, vilket jag fått med Mantra 191.
Ett djävligt bra kantgrepp också....
Mycket nöjd med pistegenskaperna på Mantra´n.
Lössnö: Då det var förbannat kallt (-24 grC) i paradispasset mellan Grotli/ Stryn blev det bara 1 åk per dag eftersom vi inte kunde gå in och värma oss innan ett ev ytterligare åk.
Har därmed åkt lite för lite lössnö med Mantran för att kunna uttala mig om beteendet där när de är mont enl tillv rek. Upplevde dock vid de två åken att tippen dök betydligt mindre än på mina G4/ G41.

Monteringspunkt Mantra!
OK, nu hemkommen från skidparadiset Sälen (för kännedom: enda ironin i detta inlägg). Jag har kört Mantran 184 i diverse förhållanden. Givetvis en del pist med lite hårdsnö här och där. Flackt och lite brantare. Jag har också luftat dem lite utanför pisten, både i lite flackare och i lite brantare, några svängar öppet och lite skog. Det var väl inte mer än kanske 30cm fluff ovanpå men också rätt mjukt under detta (ned till leran, faktiskt - dåligt med tjäle i år...). Jag väger 68 kilo, om det kan spela roll.

Efter VÄLDIGT mycket jämförande, funderande och diskuterande visade det sig att visualiserande blev det som avgjorde det hela. Jag ställde mig helt enkelt på skidorna (och lite andra skidor) och kollade ned och kände efter (som MnO föreslög). Det ledda till att mina inledande funderingar om att bakmontera 20mm blev det som skedde. Detta är vid 302mm sullängd. Observera att detta i princip sammanfaller med "ball of foot on middle of running surface" för er som följt teoreierna om detta.

Utan att ha testat olika monteringar kan jag egentligen inte dra allt för långtgående slutsatser, men jag måste säga att skidan känns mycket bra med den montering jag valt. I pist är skidan klockren. Betydligt mer livlig än t ex V-Explosiv och jämfört med t ex G41/G4 känns det som om skidan har mer sväng än vad sidoskärningsradien säger. Jag tycker också skidan känns mer balanserad än Gotama med 2005 års rek.montering. Detta trots min bakmontering, alltså. Skidan känns också fortfarande väldigt livlig på snön (och har inte den sjuka stabilitet som den toppsmala och bakmonterade V-Explosiven). Dock känns det totalt sett som en väldigt bra kompromiss där jag fått bindningen nu.

I det lösa jag körde så kändes det också bra. Det är tillräckligt långt bak för att man skall kunna gå fram på skidorna lite för att få dem att gå mer plant i snön (och därmed snabbare). Det känns som de bredare spetsarna ger bra flyt och skidan har ett skönt och balanserat läge i snön, helt enkelt. Fick ett par mer eller mindre ofrivilliga mindre luftturen i den bulliga skogen också och även där verkade det som skidan klarade det hela (landningrna) bra, trots lite taskig balans ibland.

Så, på 184:an känns alltså 2cm bakmonterat som väldigt lagom. Observera att trots denna rätt rejäla bakmontering är bakdelarna på 184 Mantra fortfarande lika långa eller tom längre än 190 V-explosiv och spetsarna en bra bit kortare. Det finns säkert utrymme att bakmontera mer, men som sagt upplevde jag inga tendenser till att detta skulle behövas. Jag tror inte heller att mer bakmontering får skidan att bli mer lik Explosiven. Det är helt enkelt skärningen som ger Mantran dess mer livliga karaktär. Min recension av Mantran finns (snart) på: http://www.freeride.nu/review/view.php?id=2402

Så, slutsatsen är att om man inte huvudsakligen skall åka baklängen eller jibba med skidan så kan jag rakt uppochned rekommendera 2cm bakmontering på Mantra 184.

Monteringspunkt Mantra!
Spännande läsnining, HitMe. Jag blir lite nyfiken på hur sullängden påverkar monteringen? Själv har jag en storfot på 325 mm, 23 mm längre än dina alltså. Eftersom jag är fantastiskt handikappad på räknefronten uppskattas all hjälp som kan fås.

Är jag helt ute och cyklar om jag delar 23 med två och konstaterar att jag skulle stå 11,5 mm bakom dig vid montering på samma punkt? Vore det då ännu tokigare om jag påstår att en montering 8,5 mm bakom linjen med en 325 mm pjäxa motsvarar 20 mm bakom linjen med en sko på 302 mm?

Monteringspunkt Mantra!
Kort sagt så tror jag att man fokuserar sin åkning genom en punkt strax bakomstortåleden, inte genom pjäxans mittpunkt. Känn efter själv när du åker får du se. Därför bör det vara relativt denna punkt som man ger rekomendationer om montering. Om man håller sig till en given pjäxstorlek spelar detta ingen roll, men gäller det en åkare med andra skor kan det göra det. Grovt räknat kan vi säga att denna "balanspunkt" ligger halvvägs mellan pjäxans tå och mitt. Avståndet mellan balanspunkten och pjäxans mitt är alltså ca 1/4 av hela sulans längd. Om du vill ha balanspunkten på samma ställe som jag måste alltså ditt bootcenter vara lite längre bak, 1/4 av skillnaden i sullängd, dvs ca 6mm (eg 23/4) längre bak.

MOnteringsanvisningar har genom åren för övrigt varierat en del. För 15-20 år sedan började t ex Völkl använda pjäxtå som referens. Innan detta var det vanligt med en monteringszoon som också hade indikationer på olika sulllängder.

Min egen gissning är alltså att balanspunkte ovan är det mest vettiga att utgår från. Däremot är det ju en mindre väldefinierad punkt att montera efter för butikspersonalen. Det senare tro jag är anledningen till att bootcenter är klart vanligast. Borrmallar mm utgår i rege från just bootcenter. Vidare gissar jag att tillverkerna väljer en monteringspunkt utefter provåkning och sedan sätter en mittpunkt baserad på en "normal" pjäxstorlek, säg 310mm för en "herrmodell". Om man tror på allt alla dessa antaganden och vill montera sin 290mm-sko efter tillverkarens rekomendationer bör man alltså frammontera bootcenter 1/4*(310-290)=5mm. I praktiken är det dock otroligt många andra variabler med i spelet, inte minst åkstil, kroppkonstitution och även hur man har tänka använda skidan relativt hur tillverkaren tänkt sig användningsområdet (och därmed positionen).

HitMe

Monteringspunkt Mantra!
Hur stor skillnad är det mot "vanligt" monterat?

Kan det vara värt att montera om dem, blir de sämre i pist fast bättre offpist?

Monteringspunkt Mantra!
Provåk och känn efter innan du gör något! Kan vara att du inte känner nån skillnad eller trivs med den montering du har nu och då är det ju bara onödigt att montera om.
Jag kommer inte att montera om dom i dagsläget! Ska dessutom skaffa nya pjux och eftersom jag har grymt små skal nu och förmodligen byter till större så kommer jag automatiskt hamna lite annorlunda på skidorna.

Monteringspunkt Mantra!
Håller med Dustbin om att inte montera om innan du kännt på skidorna. Om du dock fått känslan av att de är lite frammonterade så är det inga problem att montera om. 2cm mellan ploggarna är helt lugnt. Kolla dock bara så att inte några av de nya hålen kommer komma för nära några av de gamla (typ att frambindningens nya framhål kommer för nära frambindningens gamla bakhål).

Jag har tyvärr inte stött på någon som gjort en kontrollerad test med olika monteringar på Mantran. Däremot är "nätet fullt" med åkare som har känslan av att deras montering enligt anvisningarna kanske är lite för långt fram. Givetvis finns det också de som tycker att rek montering funkar fint. Å andra sidan har jag inte bland de som monterat bak lite läst om något som ångrat sig, men det kan vara en psykologisk effekt av att man inte gärna vill erkänna att den egna monteringen inte blev så bra (medans det är lätt att sitta och tycka att fabriksrek har det ena eller andra felet).

Min bedömning (efter att endast ha åkt 2cm bak) är att skidan som sagt med den monteringen är mycket välbalanserad för all åkning framåt (dvs både pist och offpist).

HitMe

Monteringspunkt Mantra!
Intressant läsning. Jag håller på och handlar upp ett par Mantra 06/07 191 cm från Conrad och frågan om monterinspunkt kom naturligtvis upp. Jag åker gärna fort, och kommer uteslutande att använda laggen för pist & puder, inget baklänges parkåkande. Generellt så gillar jag känslan i längre skidor (Gör nu comback på arenan efter många års frånvaro och sitter med ett par gamla 200 cm lagg). Sullängden är 315 mm.

Vad säger panelen? Är det 2 cm bakmontering (enligt HitMes rek.) som gäller på 191:an liksom 184:an eller kan man dra sig framåt lite grann i och med den längre skidan??

Monteringspunkt Mantra!
Vist har plattor som gör att deras vanliga bindningar funkar som hyrbindningar och kan flyttas framåt och bakåt. Vists bindningar är väldigt bra tycker jag, och plattorna likaså, så det är verkligen ingen mainstream-hyrbindning det handlar om!
www.vist.it

Monteringspunkt Mantra!
Geezer: Jag har inte åkte 191:an, så det är svårt att säga. OM monteringspunkten ligger ungefär på samma (relativa) ställe som på 184:an så skulle jag direkt chansa på 1.5cm bak. En sak att kolla noga är dock om monteringspunkten kan ha ändrats till 07. Jag hade lite kontakt med en person insyltad i Völkl och om jag minns rätt nämnde han något om att 07:an kommer med två monteringspunnkter som Gotama har 2006. Då kan du nog rätt säkert chansa på den bakre av dessa.

HitMe

Monteringspunkt Mantra!
HitMe: Jag bad Conrad kolla om monteringspunkten ändrats till 07:an och dom konfirmerade att så inte var fallet. Mantran har fortfarande en monteringspunkt till skillnad mot Gotaman.

Jag kör 1.5 cm bak.

Tack för svar!

Tillbaka
Topp