Guide eller nån med lokalkunskap Alagna/Gressoney v10

Tjena,

Vi är ett 4 st som ska till Gressoney v10, har aldrig varit där förut.
Någon på forumet som råkar vara där v10 som varit där förr och man kan haka på nån dag?
Som kan visa ung var offpiståken ligger.

Vi är inga experter, men lugna, stabila skidåkare som tar oss ned på de flesta ställen.
Inget emot någon promenad, dock inga stighudar eller rep men transceiver, spade och sond.

Är det annars nån härinne som kan rekommendera en bra guide i området?

/Mvh, Emil

Om ni inte har ambitioner att tura och heller inte har utrustning för offpiståkning så kan ni gott och väl åka den liftnära offpisten som finns i området utan guide då det finns väldigt mycket. Vill ni ta er till mer alpin offpist så hyr en guide och utrustning. Kan inte rekommendera någon då jag själv inte hyrt guide.

Tackar för svaret.
Okej, uttryckte mig lite otydligt...vi HAR alltså offpistutrustning.
Dock inte stighudar eller rep.

Du råkar inte vara där v10, säsongar eller så?

Hudar är nog bra att ha med sig, det finns?(fanns iaf) ett område som heter Balma där man kan åka liftnära offpist

Nån som vet ifall pistörerna säkrar några delar (eller allt..) av offpisten i Monterosa?
Alltid skönt att höra explosionerna på morgonen :)

Puckel-Lenny sa:
Nån som vet ifall pistörerna säkrar några delar (eller allt..) av offpisten i Monterosa?
Alltid skönt att höra explosionerna på morgonen :)
Jag är inte helt säker på detta, men när jag var där förra året, så flög det runt en helikopter i området efter ett stort snöfall med något som jag tror är till för att "spränga" bort laviner.

Dom säkrar/spränger dom laviner som kan hota att gå ner i pisterna annars lämnas det mesta orört. Efter snöfall när toppkabinen öppnar är det krav på lavinutrustning för att åka ut på glaciären.

Okej, om du är säker på detta så innebär det att man får försöka hålla koll på omgivningen extremt noga som ny i området. Lavinutrustning har vi och åken från Punta Indren är det man verkligen ser fram emot :)

Det är inte mycket glaciär som man når från liften i Punta Indren. Det går att ta sig ut på glaciärer där ifrån, men det är inte obligatoriskt. Så sele, rep och utrustning för glaciärräddning är inte ett måste.
Mycket av glaciärerna har tyvärr smält bort de senaste 30 åren. Nu är det ca 3000m och över.
Däremot kan jag starkt rekommendera hudar för åk i Balma pga den långa exiten. 20min på hudar sparar lätt en timme jämför mot att åka hela vägen ner.

Senast ändrad:
Hej Emil,

V.10 har jag en lucka måndagen eller/och onsdagen ifall ni är intresserad av en guide, hör av er. Jag är i Gressoney tisdagen då jag guidar en grupp.

/Christian

OHellsing sa:
Det är alltså inte glaciär som man når från liften i Punta Indren. Det går att ta sig ut på glaciärer där ifrån, men det är inte obligatoriskt. Så sele, rep och utrustning för glaciärräddning är inte ett måste.
Mycket av glaciärerna har tyvärr smält bort de senaste 30 åren. Nu är det 3500m och över samt det som går ner från Lys glaciären.
Om vi ska vara petiga så är väl fortfarande de ca 100 första fallhöjdsmetrarna glaciär. I alla fall förra året när jag var nere och man kunde se sprickorna helt synliga. Kanske inte så djupa och breda men ändå. Håller med att du behöver inte sele och rep. Nu har jag inte varit där i somras så kan ha fel.

Senast ändrad:
OHellsing sa:
Mycket av glaciärerna har tyvärr smält bort de senaste 30 åren. Nu är det 3500m och över samt det som går ner från Lys glaciären.
Sjukt vad glaciären har krupit uppåt. När jag började åka skidor i Alagna hade dom sommarskidåkning på Punta Indren med dom två släpliftar som fanns där.

MrHotDog sa:
OHellsing sa:
Sjukt vad glaciären har krupit uppåt. När jag började åka skidor i Alagna hade dom sommarskidåkning på Punta Indren med dom två släpliftar som fanns där.
De 100 första skulle nog kunna vara glaciär fortfarande, men det är inget som jag har sett i vinter i sånt fall.
Dom där gamla släpliftarna är tyvärr borta sedan länge, trist att veta att glaciärerna smälter bort så snabbt.
Över 3500m är en lagom uppskattning för att det som är glaciär där man verkligen måste tänka till. Men tekniskt sett så har du nog rätt. Ska ändra till ca 3000m

Var där för några veckor sedan och tyckte att det var ganska lätt att hitta en hyffsad liftnära offpist även om det mesta var rätt uppåkt tyvärr. Från Punta Indren finns det ju några uppenbara åk där många åker, uppkört fort men fina åk ändå tyckte jag. Köpte boken men fick aldrig någon användning av den då det blåste för mycket dom två sista dagarna. Men den verkar bra, köp en topografisk karta också så kan man nog hitta väldigt mycket även utan guide. Sen skall man ju ha omdömme och kunskaper också för att avgöra om åken är säkra också, ur den synvinkeln är guide ovärderligt förstås. Plus att guiden ju bättre kan avgöra vilken av åken som har störst chans att vara bra just den dagen.

Tillbaka
Topp