Gula belag eller svarta

cebegus

Ny medlem
Gula belag eller svarta
Hej, har sett att de, världscupen, kör på gula belag (ev. med smala svarta belag endast längs med stålkanten) på slalomskidorna men vid störtlopp verkar de ha helt svarta belag. Varför? Vad skiljer de gula från de svarta belagen?

pd

Aktiv medlem
Gula belag eller svarta
Killgissning!
I störtlopp är det betydligt mera friktionskrafter inblandat så man vill inte riskera att krångla till det med att blanda i olika pigment. Eller så säger reglerna att hela belagen måste vara gjorda i ett och samma material.

madness

Aktiv medlem
Gula belag eller svarta
Självklart färgen.
Men jag har hört, vet ej om det stämmer, men svart är hårdare och tar emot valla bättre.
Personligen så märker jag ingen skillnad i färgerna på olika belag.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Gula belag eller svarta
Ok, tagit en öl eller två... Så antagligen sanningen:
Störtlopp är skidåkning på högsta nivå och spektakulär action från start till mål. Slalom totalt ointressant och kan köras i dimma, snöstorm osv. Dvs. de måste ta varje chans för att locka blickar, tex neongula belag, underarmsskydd eller handskydd på stavarna.

Sen som sagt ovan verkar svarta belag vara snabbare,vilket inte spelar någon roll i skidboxning, förlåt jag menar slalom. :rolleyes:

cebegus

Ny medlem
Gula belag eller svarta
Min fundering beror på att ett tidigare par FIS SL-skidor jag hade (förr, på tidigt 90-tal, alltså innan carving) hade svarta belag men nu tycks alla SL-lagg ha gula, har man bara bytt färg av estetiska/marknadsföringsskäl eller är de gula en vidareutveckling (förbättring) av de svarta? Isåfall konstigt om de fortsätter med de svarta i störtlopp...? Men kanske som någon sa, svarta är hårdare och kanske därmed tåligare i de hårdare störtloppspisterna...?

Gula belag eller svarta
Min fundering beror på att ett tidigare par FIS SL-skidor jag hade (förr, på tidigt 90-tal, alltså innan carving) hade svarta belag men nu tycks alla SL-lagg ha gula, har man bara bytt färg av estetiska/marknadsföringsskäl eller är de gula en vidareutveckling (förbättring) av de svarta? Isåfall konstigt om de fortsätter med de svarta i störtlopp...? Men kanske som någon sa, svarta är hårdare och kanske därmed tåligare i de hårdare störtloppspisterna...?

Man gjorde dem så för att i SL så syns belagen ofta i TV vilket gjorde det smart för marknadsföring. Det är därför SL/GS nästan alltid har märket textat medans fart oftast bara har loggan på brättet

Fartskidor får de bästa belagen för dem ska faktiskt glidas på.

jarnebring

Aktiv medlem
Gula belag eller svarta
Tror bara Fischer kör gula just nu (svart och gult är deras färger). Det går lite trender i svarta eller färgade så det så kanske har det dykt upp i teknikgrenarna först, eftersom man byter skidor mycket oftare i SL och GS än i fart -- har du ett snabbt fartpar håller du fast vid dom och tävlar på dom i många säsonger. Snabba skidor är svårt att få tag på de största namnen på WC har första tjing på de snabbaste skidorna.

Senaste inläggen

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp