Gullwing, rocker, banana...

Jag kör på en Lib Tech TRS med banan rocker i år.
Dels är den ju mycket mjukare än brädor jag har haft tidigare men den är sjukt lätt att köra butters och pressar med. Kunde typ inte det tidigare, inte butters och snurra runt etc men det gick på en gång med rockern.

Rockern fungerar grymt i puder också, jag har en 154 vilket är ganska kort (jag är ca 182cm) men det flyter grymt.

Man kan snurra som en galning utan att fastna med en kant kan jag tillägga.

Jag kör en Gnu carbon credit, 159 wide bräda, jag är 188 och 70kg, grymt bra bräda, mina vänner som provat den blir fast direkt, bananer är roligare och mer lätt åkta än andra brädor, mer lekfyllda.
Tycker att olliesen blev bättre och märker inte att landningar skulle bli sämre, hoppar ifs inte på de största hoppen, och rails åker jag sällan.
Sen har jag svårt att säga om jag märker av magne-tractionen något

Rockar en skatebanana 156 nu, 188lång 70kg . Trodde det bara var en hype iom att den sålt slut direkt de åren den funnits . Men fastna direkt för den . Rockern gör den lättare att pressa och gör den mycket lekfullare på alla sätt , den har dock sjukt mycket pop . Magne-traction är grymt , har rundat av kanterna helt nu när den fäster på alla underlag iaf .

Hur som , rocker är the shit .

Låter ju nästan som det skulle kunna va värt pengarna ;) Nåväl, har precis gjort affär på två äldre brädor jag ska lära mig raila, pressa o köra butters med. Min gamla hyfsat långa styva Sims funkar kanon att köra fort o hoppa med men jag har inte teknik nog för att böja den i pressar o butters, bara små ollies. Känns som en bra ide att träna upp tekniken på lite kortare softare bräda. Lär nog bli någon form av rocker med kurviga kanter med tiden. ;)

Efter några år av hype verkar tillverkarna iaf ha kommit överens om vad rocker är bra för.

Capita:
"Reverse camber is the hottest trend our industry has seen in a long, long time for one simple reason: It makes snowboarding easier.
We like to say it's perfect for hangovers, ‘cause after a big night we usually don't want to try very hard."

Libtech:
"Banana-Mag snowboards are easier to ride for everyone"

Burton:
"The V-Rocker package energizes edge control while disengaging tip and tail contact points to create a catch-free feel that's incredibly forgiving, floaty, poppy, and fun on all terrain"

Pressa jibbar, göra butters och köra puder gör jag inte med min Burton Custom av den enkla anledningen att det knappt går. Däremot gillar jag att köra fort som f-n och hoppa över 15m-platåer. Jag ska försöka hyra lite rockerbrädor den här säsongen och kolla om det är något för mig.

Senast ändrad:
Är det en tillfällighet att man inte ser så många som kör rocker-boards på Dew tour, TTR och X-games?

Rocker ger ett mycket skönare pop! som kommer mycket snabbare, antar att en camber bräda behöver nån microsekund för att räta ut sig först innan poppet kommer.

Brädan går snabbare in i svängen, jag har bara kört en bräda som var för bred för mig (k2 turbodream wide 164) MEN den kändes lika snabb kant till kant som min egna vanliga som e 1,5 cm smalare :) SWEET!

Flyter mer naturligt i puder! camber trycker ner nosen ...vilket dödar hela känslan, bakmonterat i all ära MEN det är historia nu.

Rocker är inget man kör för att det är ENKLARE det kör man för att det är en logisk utveckling på snowboards! Camber har man på längdskidor.

Rocker 4-ever! :P

J-Rosenqvist sa:
Flyter mer naturligt i puder! camber trycker ner nosen ...vilket dödar hela känslan, bakmonterat i all ära MEN det är historia nu.
Ja bakmonterad, styv "all mountain"-bräda suger verkligen i pudret. Flyter dåligt, man tappar farten så fort det planar ut lite och det känns jättetrögt i svängarna.

Har du testat en riktigt puderbräda (taper, bakmonterad och rocker)? Med en centermonterad banan lär man väl fortfarande behöva en del fart och bakvikt för att inte gräva ner sig?
Att surfa puder med helt centrerad tyngdpunkt och att kunna klanta till det och få vikt på framfoten utan att göra kullerbyttor är riktigt sweet.

J-Lu sa:
Är det en tillfällighet att man inte ser så många som kör rocker-boards på Dew tour, TTR och X-games?
Jockeeee, Rocker är ju till för playtime fun och camber means serious business, på TTR tävlingarna och Dew tour och x-games osv doar man WORK, aint no time fo play = camber baby

Leino sa:
Vad säger ni som provat? Blev ni sämre på ollies o landningar? Lättare att köra butters o pressar?
Kul att åka på som tusan.

Dock tycker jag att i många av de nyare filmerna ser skrattretande ut när de kör med bananbrädor, pressar ser onaturliga ut och många lyfter bara motsatta foten och böjer brädan. Böjer den för mkt, ser inte bra ut alls.

Hittade en JP Walker från samma år som Forum droppade Resistance, sjukt att de ens kunde göra pressar med de spetten till brädor!

Tillbaka
Topp