Gulmarg jan 2016

Gulmarg jan 2016
Tjena! En kompis och jag är på väg till Gulmarg i januari och tacksamma för allehanda praktiska tips, kanske någon här på FR som varit där? Här är några funderingar:

- Flyg till Srinagar från Dehli, med skidor (bolag?)
- Boende (av billigare slag!) Gulmarg, och transfer ToR Srinagar?
- Någon som har provat att flyga med lavinrygga (patron) inrikes i Indien?
- Övriga tips på saker man (inte) ska missa?

Gulmarg jan 2016
Hej!
Jag har inte varit där. Men jag ska försöka klämma in en månads skidåkning där om jag lyckas få en månad fritt, vilket det nu verkar som. Jag ska försöka köra mitten på januari till mitten på februari. Jag har inte börjat kolla på några detaljer innan jag vet hur det kommer att bli, men jag ska skriva här om jag hittar något matnyttigt.

Det verkar finnas billigt boende i alla fall. Och angående lavinrygga + skidor så tänker jag i så fall vara på flygplatsen i väldigt god tid. När jag har rest i Indien tidigare så har jag upptäckt att det mesta kan bli problematiskt då personalen alltid är på defensiven på grund av att Indier tenderar att alltid försöka få så mycket som möjligt ut av de surt förvärvade pengarna som spenderas på flygbiljetten. Det kanske är så att buss är ett bra (och spännande) alternativ med.

När tänkte ni åka dit?

Gulmarg jan 2016
Hej Torio!

Låter skoj, då kanske vi ses där. Vår plan är också att åka ner i mitten av januari. Själv kan tyvärr inte stanna mer än 10-12 dagar på plats, ca. Jag gör som du och skriver om jag hittar något. För vår del kommer det bli helt klart med hur vi gör (datum etc) i slutet av augusti/början av september.

/Kristian

Gulmarg jan 2016
Hej.
Var i Gulmarg 6 veckor 2010.
1. Vi flög med Jet Airways mellan Dehli och Srinagar (då var det gratis med skidor vill jag minnas, eller väldigt billigt, vi var 3 studenter som åkte på tight budget).
Flög med Turkish Airlines från Arlanda till Dehli, de hade gratis skidfrakt.

2. Vi sökte runt lite på boenden men var svårt att hitta info då, tror dessutom att det hänt en del på boendefronten de senaste åren. De boenden som hade hemsidor kryddade standarden på boendet rejält då (2010). Slutade med att vi bokade boende och transfer via en svensk som driver ett företag som kör resor dit.
(Vet inte om vad forumreglerna säger om att länka till företag så PMa så kan jag skicka länken).
Vi kom undan sjukt billigt (frukost ingick i priset) och det var fördel att boka genom någon som varit där flera år på raken och har koll på stället. Boendet vi hade då hette Yembarzal och vi åt frukost och middag där, ett av få ställen där magen inte sa upp sig efter måltid. (kan säkert blivit bättre nu). Vi hade riktiga toaletter och dusch på rummen.

3. Ingen erfarenhet av lavinrygga på inrikesflyg i Indien.

4. När vi var där 2010 så hade en sovsäck varit att rekommendera på de billigaste boendena, flera boenden hade ingen central uppvärmning, det var gaskaminer på rummen som man inte fick ha igång på natten.

Guide kan vara gott att ha första dagarna så man får lite koll på terrängen, terrängen är rätt snäll ändå, inga 100 meters stup man kan köra ut över. Guide bokade vi genom svensken som fixade boendet, guiden var duktig. 2010 fanns det lite folk som utgav sig för att vara guider men kunde knappt åka skidor eller saknade allt vad säkerhetstänk heter men detta kan säkert ha förändrats.

På Pine Palace (tror hotellet heter så) hade skidpatrullen genomgång av snöläget en gång per vecka där de gick igenom hur vädret hade påverkat snötäcket och och även om det varit någon olycka och vad man ska tänka på. Då var det en kanadensare (Brian) som var chef för skidpatrullen och höll dessa genomgångar, de var verkligen värda att gå på.

Som sagt var jag där 2010 så det har nog hänt en del i Gulmarg sedan dess.
Om ni har fler frågor så bomba på :).

Gulmarg jan 2016
Jag och polaren är också inställda på Gulmarg nu i vinter, kul att fler tänkt den idén. Hur ska ni göra med transfer och hotell? Boka från Sverige eller fixa allt på plats.

Gulmarg jan 2016
Har bokat hotell på booking.com och sedan mailat hotellet och ordnat transfer. Antagligen blåst på transferkostnaden, men det är 100-lappar det rör sig om, och det känns bättre att komma fram än att stå och klydda med det lätt jetlaggad i sringagar... kolla http://www.powderhounds.com/Other/India/Gulmarg.aspx de har hotelltips.

Vi ska bo här:
Hotel Khaleel Palace
Hotel information
Address: Plot No 2 Site No 5 Near Gandola
Gulmarg, 190010, India
Phone: +911942471327

Inga som helst garantier, då vi aldrig varit på plats tidigare..

Gulmarg jan 2016
Hej,

Jag var i Gulmarg i Januari 2015, landade i Srinagar 2 Jan. Tyvärr så kom snön väldigt sent förra vintern så efter att ha hängt runt i Srinagar ett par dagar och bl.a. tagit en dagstur till sonamarg för att se lite berg och konstaterat att det är dåligt med snö så bestämde vi oss för att göra en liten solresa och sedan återkomma sista veckan i januari för skidåkning i Gulmarg.

Skulle jag planera in en resa idag så skulle jag inte åka förrän i mitten av januari eller senare.

När du kliver av planet i Srinagar så kommer du förmodligen träffa på en snubbe som heter Hilal. Hilal guidar turister och vill sälja på en transport, boende och guidade turer runt om i kashmir. Endel priser som han föreslår är sjukt överprisade när man vet vad saker egentligen kostar. Hilal brukar också marknadsföra sig som nån "government tourist office" och visa upp diplom som förmodligen är hemma gjorda. Inte heller ovanligt att Hilal drar upp en bunt med sedlar och påstår att det är "government money" för att få dig att tro att han är ärlig.

Boka endast in en transport till Gulmarg via Hilal om du först prutar ner priset rejält och vill slippa att diskutera om transporten till Gulmarg med 100 taxi chaufförer som drar i dina grejer.

Vi fixade boendet på plats i Gulmarg, lät grejerna ligga kvar i taxin medans vi sprang runt till dem flesta hotell och kollade rummen och frågade om priserna. Eftersom att det var väldigt lite folk på plats (förmodligen pga. snötillgången) så kunde man förhandla ner priset väldigt mycket från priserna som står på deras hemsidor eller div. bokningssajter. Detta gäller iallafall för budget alternativen för boende. Vi bodde på Welcome hotel vilket ligger en bit från gondolen så man fick gå/ huda till liften ca 10-15 min. Riktig toalett och dusch och en vedeldad kamin fanns på rummet och sovsäck var ett måste då eltäckena inte värmde på natten då elen är avstängd.

Pine palace verkade vara det stället där man kan sitta och hänga och ta en öl och träffa andra friåkare. Pine Palace ligger relativt nära gondolen och killen från Alaska som är chef för lavinsäkerheten brukar hänga där och har som någon ovan sa även genomgångar vissa dagar om förhållande på berget. Vill man ha finare boende så är det khyber eller vintage som gäller. Om ni bor i närheten av vintage så kan jag rekommendera att gå in och fråga om man får hyra deras spa (litet fräscht badrum med dusch, bastu, jacuzzi).

För övrigt så var noga med att specifiera vad som ska ingå när du frågar om priser, t.ex. vid transporten till Gulmarg kolla så att det är med roadtaxes och allting för annars blir ni förmodligen stannade påvägen och när dem ser att ni är turister så blir det extra dyrt.

Kan rekommendera att bo 1 natt innan ni åker hem på en husbåt i Dal lake i Srinagar, bara att fixa transport till huvudgatan där man transporteras bort till husbåten ifrån och sen gå runt och kolla och fråga priser.

Läste det här när jag kommit hem från gulmarg:
https://www.facebook.com/Gulmarg.Weather.Snow.Information/posts/1073106696048769:0
Tydligen så har dem spärrat av mer och mer av terrängen, vi gick förbi skyltarna och sket i det som stog ovetandes men kan vara bra att tänka på.

Vi åt på endel restauranger i gulmarg och blev inte magsjuka. För övrigt en riktigt rolig upplevelse att vara där men ta med en påse med extra tålamod och förvänta er inte alltför hög standard.

Bara fråga om det är nått mer ni undrar över.

Gulmarg jan 2016
1500-2000 rs är ett rimligt pris för en taxi, kolla också om dem vet vilket skick vägen är i så att dem kan köra dig enda fram till Gulmarg. Annars får ni hyra en extra taxi från tangmarg med snökedjor. Vad jag förstod det så är det bara tillåtet för hotell transporten att köra på ett visst område i Gulmarg, så beroende på om ert boende ligger i detta område så kanske ni får gå eller ta en taxi i gulmarg som har tillstånd sista biten.

Gulmarg jan 2016
Nu är väl det mesta klart inför vår resa. Tänkte kolla om det är någon som rest till Indien sedan de införde e-visum. Som jag förstår från ambassadens hemsida, räcker det som svensk medborgare att fylla i ett online-formulär några dagar innan avresa (till skillnad från inskickning av pass och ansökan till ambassad, som man tidigare var tvungen att göra). Någon som provat e-visum-ansökan till Indien och kan dela med sig om erfaranheten?

Gulmarg jan 2016
Hej,

Det gick fint. Trevligt ställe, stort berg, bra touring från liften, god mat, hyffsat billigt. Jag hade åkt lite senare (feb) för att maximera chanserna för bra snö.

Senast ändrad:
Tillbaka
Topp