Hej,
Jag var i Gulmarg i Januari 2015, landade i Srinagar 2 Jan. Tyvärr så kom snön väldigt sent förra vintern så efter att ha hängt runt i Srinagar ett par dagar och bl.a. tagit en dagstur till sonamarg för att se lite berg och konstaterat att det är dåligt med snö så bestämde vi oss för att göra en liten solresa och sedan återkomma sista veckan i januari för skidåkning i Gulmarg.
Skulle jag planera in en resa idag så skulle jag inte åka förrän i mitten av januari eller senare.
När du kliver av planet i Srinagar så kommer du förmodligen träffa på en snubbe som heter Hilal. Hilal guidar turister och vill sälja på en transport, boende och guidade turer runt om i kashmir. Endel priser som han föreslår är sjukt överprisade när man vet vad saker egentligen kostar. Hilal brukar också marknadsföra sig som nån "government tourist office" och visa upp diplom som förmodligen är hemma gjorda. Inte heller ovanligt att Hilal drar upp en bunt med sedlar och påstår att det är "government money" för att få dig att tro att han är ärlig.
Boka endast in en transport till Gulmarg via Hilal om du först prutar ner priset rejält och vill slippa att diskutera om transporten till Gulmarg med 100 taxi chaufförer som drar i dina grejer.
Vi fixade boendet på plats i Gulmarg, lät grejerna ligga kvar i taxin medans vi sprang runt till dem flesta hotell och kollade rummen och frågade om priserna. Eftersom att det var väldigt lite folk på plats (förmodligen pga. snötillgången) så kunde man förhandla ner priset väldigt mycket från priserna som står på deras hemsidor eller div. bokningssajter. Detta gäller iallafall för budget alternativen för boende. Vi bodde på Welcome hotel vilket ligger en bit från gondolen så man fick gå/ huda till liften ca 10-15 min. Riktig toalett och dusch och en vedeldad kamin fanns på rummet och sovsäck var ett måste då eltäckena inte värmde på natten då elen är avstängd.
Pine palace verkade vara det stället där man kan sitta och hänga och ta en öl och träffa andra friåkare. Pine Palace ligger relativt nära gondolen och killen från Alaska som är chef för lavinsäkerheten brukar hänga där och har som någon ovan sa även genomgångar vissa dagar om förhållande på berget. Vill man ha finare boende så är det khyber eller vintage som gäller. Om ni bor i närheten av vintage så kan jag rekommendera att gå in och fråga om man får hyra deras spa (litet fräscht badrum med dusch, bastu, jacuzzi).
För övrigt så var noga med att specifiera vad som ska ingå när du frågar om priser, t.ex. vid transporten till Gulmarg kolla så att det är med roadtaxes och allting för annars blir ni förmodligen stannade påvägen och när dem ser att ni är turister så blir det extra dyrt.
Kan rekommendera att bo 1 natt innan ni åker hem på en husbåt i Dal lake i Srinagar, bara att fixa transport till huvudgatan där man transporteras bort till husbåten ifrån och sen gå runt och kolla och fråga priser.
Läste det här när jag kommit hem från gulmarg:
https://www.facebook.com/Gulmarg.Weather.Snow.Information/posts/1073106696048769:0
Tydligen så har dem spärrat av mer och mer av terrängen, vi gick förbi skyltarna och sket i det som stog ovetandes men kan vara bra att tänka på.
Vi åt på endel restauranger i gulmarg och blev inte magsjuka. För övrigt en riktigt rolig upplevelse att vara där men ta med en påse med extra tålamod och förvänta er inte alltför hög standard.
Bara fråga om det är nått mer ni undrar över.