Gulmarg - Kashmir

nicknick

Medlem
Gulmarg - Kashmir
Har bokat en vecka i Gulmarg i slutet av mars och är sugen på ett par dagars heliskiing.

Har någon här varit där och testat och kan rekommendera något?

Andra tips om stället varmt välkomna!

Nicklas

Gulmarg - Kashmir
Glöm Heliskiing i Gulmarg. Det behövs inte heller. Det räcker att knata med hudar ett par hundra höjdmeter ovanför övre liften så finns hur mycket orörd åkning som helst. Ett fantastiskt ställe, men långt ifrån en alport när det gäller turiststandard.

Senast ändrad:
Gulmarg - Kashmir
Ja ni klarar er prima utan helikopter. Nu är det ett antal år sedan jag var där men då behövde vi knappt knata överhuvudtaget.

Snöar det kan det alltid vara gott att hyra en taxi chaufför och bränna upp och ner till byn nedanför. Billigt och roligt.

Gulmarg - Kashmir
Tony som är svensk har öppnat en catskiing operation i Gulmarg i år som säkert kan vara värt att prova. Annars så finns det hur mycket åkning som helst som nås från gondolen speciellt om du har touring utrustning. Det enda som kan vara litet riskabelt är tiden på året du åker, ifjol tog säsongen abrupt slut i börjana på mars då allt blev slask...

Gulmarg - Kashmir
Hej!

Ska själv till Gulmarg nu i februari och undrar vad jag ska skaffa mig för försäkring. Någon som har förslag?

Johanna

Gulmarg - Kashmir
tgirl sa:
Hej!

Ska själv till Gulmarg nu i februari och undrar vad jag ska skaffa mig för försäkring. Någon som har förslag?

Johanna
Hej

Försäkring var ltie bökigt när jag var där2009. Inget Svenskt försäkringsbolag som ville försäkra mig då UD åvrådda svenska att åka till den delan av Kashmir. Jag hade vanlig IFhemförsäkring, den skulle räcka typ...

Kör hårt Gulmarg Rockar!

Gulmarg - Kashmir
Jag lyckades köpa en "vanlig" resefösäkring på en resebyrå nät jag var där för några år sedan.

Gulmarg - Kashmir
Hm, senast jag läste villkoren i min hemförsäkring (salusansvar) så skulle den täcka. Men det är ju klart UD avråder ju från resa till området (om de inte ändrat sig senaste tiden). Men det är ju ingen krigszon och det är ju mer det kritiska i det hela. Sedan vet jag att skidpatrullen själva när de fått frågan om kostnad för helivac av skadad etc så bara rykt på axlarna, det är liksom inget som de förväntar sig gästerna betalar men det är ju lite lös underättelse på det då. Norsk luftambulanse kan ju kanske vara ett alternativ annars.

Trygghansa brukar annars vara de som är mest flexibla enligt min erfarenhet.

Senast ändrad:
Gulmarg - Kashmir
Vi hade Trygg hansa när vi var där. Var dock 2007 så inte helt up to date. Men den enda klausulen som fanns i vår försäkring var att den gällde så länge vi inte "aktivt deltog i konflikten". Det är ju rätt flummigt men jag har svårt att se att ett svenskt försäkringsbolag skulle bråka om den så länge man inte åker ner och hänger med någon av kashmirs 80 terror grupper.
När vi var där var de så glada att det kom turister till området att t.ex. evakuerad av skadad sågs som en självklarhet i servicen, skulle gissa på att det är liknande nu. Dock är det långt till närmsta riktiga sjukhus så ta det lugnt.
Men bra val av ort, intressant upplevelse. Ett tips när ni ska ner till Srinagar någon gång är att be taxichauffören ta sig dit någon annan väg än huvudvägen. Ruskigt coola omgivningar utanför den och man får en helt annan inblick i hur Kashmir egentligen är.

Förövrigt så räknas Kashmir som att det är en pågående konflikt, vilket det ju också är då ett stort antal personer dör varje år (ca 350 enbart i väpnad konflikt ifjol och ytterliggare personer i protester och "försvinnanden"). Ett tips från mig är att läsa på vad som pågår där nere innan ni åker ner. Det är bra att vara medveten! Här är några nyttiga länkar.

http://www.kashmirobserver.net/
http://www.risingkashmir.com/
http://www.greaterkashmir.com/
http://www.ucdp.uu.se/gpdatabase/gpcountry.php?id=74&regionSelect=6-Central_and_Southern_Asia#
http://amnesty.org/en/library/asset...604-43cd-8600-456a9021faa7/asa200102011en.pdf

Gulmarg - Kashmir
Tusen tack för värdefull information!! Jag har talat med mitt försäkringsbolag (Trygg Hansa) och de säger att försäkringen ska gälla i likhet med vad ni skriver. Guiden i Gulmarg har rått oss att teckna en försäkring via http://www.ihi.com/ vilket verkar vettigt.

Stort tack för länkarna också, ska ta för vana att kolla dem regelbundet fram tills avresedatum i februari.

Johanna

Gulmarg - Kashmir
När jag menar medveten så avråder jag absolut inte från att åka ner. Såg nu att det kunde uppfattas så. Gulmarg i sig är väldigt lugnt och vintertid är också betydligt mycket lugnare i området än sommartid. det jag menar är att man skall vara medveten om det politiska läget och ha en förståelse för vad Kashmir går och har gått igenom. Det kommer ge dig mer förståelse för samtal med invånare och en annan syn på vad som händer där nere. Man ska veta att det är ett område där övergrepp sker dagligen och inte enbart ett av de bästa ställena på jorden, vilket det också är.

Ville bara förtydliga.

Gulmarg - Kashmir
Jag ska dit med ett gäng i början av februari. Upptäckte försäkringsfrågan o fick beskedet från mitt bolag, länsförsäkringar, att min resplus inte gällde pga UD's rekommendation. Kollade då IHI som ju tecknar försäkring, kostade runt 800 kr om jag minns rätt. Dubbelkollade sedan med LF och fick då beskedet att mun försäkring gällde som vanligt så länge en ev skada inte beror på konflikten. Eftersom största risken kanske är skador pga skidåkning kan i alla fall jag leva med detta. Jag tror dessutom att IHI har samma förbehåll eftersom danska UD går samma rekommendation. Alltså - kolla eget försäkringsbolag noga först, avtvinga dem ett besked som dokumenteras skriftligt.

Senast ändrad:
Gulmarg - Kashmir
pejo67 sa:
Jag ska dit med ett gäng i början av februari. Upptäckte försäkringsfrågan o fick beskedet från mitt bolag, länsförsäkringar, att min resplus inte gällde pga UD's rekommendation. Kollade då IHI som ju tecknar försäkring, kostade runt 800 kr om jag minns rätt. Dubbelkollade sedan med LF och fick då beskedet att mun försäkring gällde som vanligt så länge en ev skada inte beror på konflikten. Eftersom största risken kanske är skador pga skidåkning kan i alla fall jag leva med detta. Jag tror dessutom att IHI har samma förbehåll eftersom danska UD går samma rekommendation. Alltså - kolla eget försäkringsbolag noga först, avtvinga dem ett besked som dokumenteras skriftligt.
Jag köper tänket. Problemet är bara att då du verkligen vill ha försäkringen är när du ligger med splitter i dig pga av konflikten. Å andra sidan så är risken för konfliktrelaterade saker (fast kanske räknas som terroristdåd då?) störst i Shrinaghar, Gulmarg är en turistort. Om nu inte Pakistanierna får för sig lobba över några granater men det är sällsynt.

Gulmarg - Kashmir
Stämmer, dels vill jag försäkra mig om att försäkringen gäller om jag mot all förmodan skulle hamna i en situation som är kopplad till konflikten. Dels vill jag försäkra mig om att jag blir räddad om jag skulle hamna i en lavin eller på annat sätt skada mig under skidåkningen. Och enligt vad mitt försäkringsbolag har meddelat mig - endast muntligen än så länge.. - är att min hemförsäkring då ska gälla.

Slänger upp en annan fråga också? När en av min kompisar hämtade ut sitt visum informerades han om att det behövs särskilt inresetillstånd till Kashmir. Något ni hört talas om?

Gulmarg - Kashmir
När jag sökte visumet angav jag att jag skulle till Gulmarg - och fick ingen reaktion på det från visumkontoret... Borde funka då tycker man.

När det gäller försäkringen så är kontentan av min, iofs översiktliga, informationssökning att hemförsäkringen ger ungefär samma skydd som en försäkring hos IHI - båda gjorde undantag för t.ex. evakuering på grund av konflikten medan båda täckte "vanliga" skador" även vid åkning offpist.

Gulmarg - Kashmir
Jag fick inte heller någon reaktion. Min brorsa ringde ambassaden och frågade. De sa att man måste kontakta FRRO (Foreign Regiona Registration Office) på flygplatsen i Delhi, ett slags säkerhetsåtgärd för att de ska veta vilka som befinner sig i regionen.

Läste just att 80% av befolkningen i Jammu där Gulmarg ligger är hinduer (annars är det mest muslimer i reseten av Kashmir), det borde väl betyda att jag som tjej inte behöver tänka på att täcka huvudet?

pejo67, när åker du dit och hur länge stannar du? Vi är nere 2-12/2.

Gulmarg - Kashmir
Har följt yr.no - ingen snörapport iofs men bra långtidsprognoser och man får i alla fall en uppfattning om ungefär hur mycket snö som kommer....

Gulmarg - Kashmir
J_Skantze sa:
Jag fick inte heller någon reaktion. Min brorsa ringde ambassaden och frågade. De sa att man måste kontakta FRRO (Foreign Regiona Registration Office) på flygplatsen i Delhi, ett slags säkerhetsåtgärd för att de ska veta vilka som befinner sig i regionen.

Läste just att 80% av befolkningen i Jammu där Gulmarg ligger är hinduer (annars är det mest muslimer i reseten av Kashmir), det borde väl betyda att jag som tjej inte behöver tänka på att täcka huvudet?

pejo67, när åker du dit och hur länge stannar du? Vi är nere 2-12/2.
Nej du kan nog springa runt barhuvad hur mycket du vill, var inga problem för de västerländska tjejer jag såg där. De har kanske slutat med det nu men när jag var nere 07 så blev man kroppsvisiterad av militären innan man fick gå till liftstationen, tjejerna var dock undantagna.

Gulmarg - Kashmir
Huvudbonad (mössa) behövs av helt andra skäl... Det var kallt som tusan där vi åt frukost.

Senast ändrad:
Gulmarg - Kashmir
Har jag inte helt fel så ligger Gulmarg i Kashmir och inte i jammu. oavsett är större delen muslimer i Gulmarg.:mad: kashmir har dock ingen hård tolkning av islam och det var absolut inget problem när vi var där. kan dock vara en idé när ni åker ner till srinagar även om der inte är ett måste där heller.

Vi använde oss av snow-forecast.com tror det var rätt genomgående för alla som var där.

Gulmarg - Kashmir
Såg på Rapport och de verkar som de tokdumpat i Kashmir:D Går tydligen inte o flyga dit då det är så mycket snö på vägar o flygplats...

Tillbaka
Topp