Gurkmeja

MC_BLINGELING

Ny medlem
Gurkmeja
Hejsan allihoppa xD

E de ngn som har fakta om gurkmeja? vi har ett humkunskapsprojekt o ska skriva om kryddor. helst också lite info om kummin o spiskummin

Fred ut mina vänner
// Charles, GBODARE och elin

Gurkmeja
har för mig att gurkmeja är det som ger "indisk curry" dess gula färg, men det smakar inte särskilt mkt.

Gurkmeja
Curcuma longa, latin. men ah, freeeride är nog inte rätt ställe att fråga. skulle bara vara för att du är lat isf och vill att alla andra ska leta upp fakta åt dig, vilket kan ses som rätt smart i och med att det finns alldeles för mkt folk med för mkt fritid här numera, haha.

Gurkmeja
Gurkmeja, (Curcuma longa) är art i familjen ingefärsväxter och en krydda som är vanlig i indisk matlagning och ofta ingår i curry. Det är växtens rot som kokas, torkas och males till ett gult pulver.
Gurkmejan härstammar från Sydostasien. Den största producenten är Indien, men den odlas även mycket i Kina, Taiwan, Indonesien, Sri Lanka, Australien samt i Afrika, Peru och på Kiribati. Kryddplantan hämtades troligen till Europa av Marco Polo (1254-1324). I sin bok En beskrivelse av världen omtalar han plantan som "en frukt som liknar saffran".
Kryddan gurkmeja, också ibland kallad indisk saffran, är plantans torkade och malda rot. Aromen påminner lite om ingefära och har en lätt bitter och skarp smak. Gurkmeja används sällan ensam och gör sig bäst tillsammans med curry. Det är gurkmeja som ger curryn dess gula och skarpa färg. Senap och worchestershiresås innehåller ofta gurkmeja.

Wikipedia säger jag bara. tog ca 30 sekunder att hitta de här......

Gurkmeja
Gurkmeja är en vackert blommande planta i familjen Zingiberaceae.

Google ger dig allt!

Gurkmeja
maertin sa:
Jarle sa:
Sist jag gick i skolan var wikipedia inte en giltig källa då vem som helst kan lägga in och ändra info
äh, killen är jue 15. lärarna är glada så länge eleverna inte använder "markera - kopiera - klistra in"
Kommer ihåg att jag körde klippa klistra varianten på ett SO arbete ala 2veckor, 5sidor.
Stog några fina texter (se bild här) osv men bilderna ville ju inte hänga med och dum som jag var så läste jag inte ens igenom det :) Fick dumförklara mig sjv lite men tror hon köpte det. Go klippa klistra!

Gurkmeja
Hogizz sa:
maertin sa:
Jarle sa:
Sist jag gick i skolan var wikipedia inte en giltig källa då vem som helst kan lägga in och ändra info
äh, killen är jue 15. lärarna är glada så länge eleverna inte använder "markera - kopiera - klistra in"
Kommer ihåg att jag körde klippa klistra varianten på ett SO arbete ala 2veckor, 5sidor.
Stog några fina texter (se bild här) osv men bilderna ville ju inte hänga med och dum som jag var så läste jag inte ens igenom det :) Fick dumförklara mig sjv lite men tror hon köpte det. Go klippa klistra!
Haha.. känner en kille som gjorde en liknande sak.. han skrev ut en recention utan att läsa igenom den... och som kommntar till boken stog det "jag som tjej tkr...."

Gurkmeja
Gurkmeja är en ganska onödig krydda.

1218687283-619907-400x400-legendarythreadlk3.jpg

Senast ändrad:
Gurkmeja
psilocybinsvampar och salvia brukar jag ha i min matlagning, finns inget härligare än det på en lördagskväll med ett glas vin och frugan ;).

Senast ändrad:
Gurkmeja
Jarle sa:
Det är fel! vem som helst kan inte gå in och ändra information, dessutom disskuteras alla artiklar i ett forum så IMO är det en helt ok källa.

Gurkmeja
Jarle sa:
Victors sa:
Jarle sa:
Det är fel! vem som helst kan inte gå in och ändra information, dessutom disskuteras alla artiklar i ett forum så IMO är det en helt ok källa.
Det är fortfarande inte en giltig källa..
Skolmässigt är det enligt min erfarenhet ganska olika regler mellan skolor (antar vi menar Universitet och högskolor). Har varit med om att en institution tyckt det var ok medans en annan tyckte det var förkastligt...
Sen kanske det är lite beroende på vad för information som inhämtas, jag skulle nog inte använda wikipedia för kontroversiell information.

Gitig källa eller inte kan alltså variera... smidigt!

Tillbaka
Topp