Hafjell eller Kvitfjell?

Feffe67

Medlem
Hafjell eller Kvitfjell?
Funderar på en långhelgs-skidresa i vårt grannland. Kör från Skåne.
Har försökt läsa på alla inlägg om Hafjell kontra Kvitfjell och känner att jag ändå behöver få mer input.
Summerar det såhär;

Kvitfjell: Färre människor, lite snoffsigare, lång svart backe men rätt platt iövrigt. Mysigare by än Hafjell
Hafjell: Blått och rött mestadels men mer folk och barn(?). Kan regna när det snöar i Kvitfjell.

Det vi söker är mestadels blått och rött men absolut inga liftköer. Hur är läget helgen slutet av vecka 10 alt vecka 11?

Oerhört svårt att bestämma sig.

Hafjell eller Kvitfjell?
Smaksak. De är ganska olika. Du kommer nog att få litet olika råd... Helt rätt att köra dit från Skåne, det är ett rent nöje jämfört med att köra på småvägarna till svenska fjällen (tyvärr).

Testa båda så vet ni inför framtiden? Man behöver inte byta boende för att testa båda samma helg.

Den långa svarta backen i Kvitfjell var inte njutbar (åkt den en gång). Men det övriga skidområdet är som du säger "mysigt". Men med litet låg fallhöjd (om man räknar bort den svarta alltså). De röda backarna ner på östra sidan (övre delen tillbaka ner mot huvudbyggnaderna i den låga dalen) är bäst. De gröna på "andra sidan" längst bort är flacka och fungerar mest för att serva stugorna. Det finns en del möjligheter till pistnära offpist mellan glesa träd, bättre än i Hafjell.

Jag gillade Hafjell något bättre, mest pga enligt mig större variation i ett större användbart skidområde. Fina röda backar både på mitten och i den nedre delen mot dalen där en snabb gondol tar dig tillbaka upp. Men räkna inte med toppen (förutom utsikten) - blåser det motvind får du staka dig nerför de flacka gröna "backarna" där. Ja , mer familjer och något färre Porsche vid stugorna.

Men med tanke på " mestadels blått och rött men absolut inga liftköer" så kanske Kvitfjell ändå. Det ligger som en liten mysig "hemlig dal" däruppe.

Tror att de som varit runt mer i Norge kommer att föreslå Norefjell som alternativ. Jag har själv inte varit där.

Senast ändrad:
Hafjell eller Kvitfjell?
...eller ska man (med tanke på den korta tiden - långhelg) istället ta Norefjell?

EDIT: Du (fredw) hann redan skriva Norefjell ser jag.
Om ni letar röda och blåa backar känns inte Norefjell som den bästa matchen, tycker jag. Finns ju röda och blåa, såklart. Men den bästa piståkning är svart i Norefjell. Finns en 3 fina och kortare röda vid släppliftarna. Och borta vid hotellet, men just där var det mycket folk, när vi var där.

Edit: De gröna man ser på norefjälls pistkarta är väldigt, väldigt gröna... Tror den blåa som gå längst uppifrån kan vara nice. Liften var stängt när vi var där, men vi gick upp där några gånger och det kändes som fin lutning.

Hafjell eller Kvitfjell?
Norefjells avstånd lockar rejält med tanke på att det bara är för en långhelg, fast blir det massa liftköer pga folk från Oslo under helgen går det också bort.

Hafjell eller Kvitfjell?
Övre delen av Kvitfjell är fin röd åkning åt båda hållen. Den svarta störtloppspisten ner till dalen kräver vassa kanter från mellanstationen och ner.
Kvitfjell mindre skidområde med lite high society pitch och flärd, men mycket trevligt. Lunch och eftermiddagsfika på Tyrihans är ”obligatoriskt”, har du inte råd med Champagne och Bourgogne som de välbärgade norrmännen där, så smakar Tyrihans cappuccino och cupcakes också utmärkt. Hafjell är en barnfamiljskoloni med mer folk och köer. Mer fjäll-/bergskänsla i Kvitfjell med utsikt både mot Rondane och Jotunheimen.
Fler liftar och pister i Hafjell, för lunch rekommenderas Restaurangterassen på Vidsyn högt uppe i systemet.
Både Hafjell och Kvitfjell besöker man i mars/april när solen skiner skönt, annars kan det va.
Välj det som passar er bäst.
Eftermiddagsfika på Tyrihans:

Senast ändrad:
Hafjell eller Kvitfjell?
Norefjells avstånd lockar rejält med tanke på att det bara är för en långhelg, fast blir det massa liftköer pga folk från Oslo under helgen går det också bort.
Osäkert om det verkligen är nån större skillnad? De flesta stugorna och hotellet är ju uppe på fjället i Norefjell. Och det är en bit att köra från Noresund. Tror det är typ en halvtimme skillnad i verkligen mellan hafjell och Norefjell. Åker man 8 tim + borde det väl inte vara nån större skillnad? Kvitfjell är nog +30 tim till då.

Jag har inte varit i Hafjell. Men ang. Norefjell kan jag säga att mina barn inte gillade det särskilt mycket. Där det var roligast, dvs de röda och skogen vid hotellet var det nästan alltid köer, även om det var nästintill tomt på 4 stolsliften och de andra släppliftarna. 6 stolsliften blir fullt ibland, vete fan varför. Finns ingen backe där, enligt mig.

Hafjell eller Kvitfjell?
Tack för all värdefull input. Låter onekligen som att Kvitfjell drar längsta strået. Jäkligt tufft med boende dock för två pers (far och son på 14).

Hafjell eller Kvitfjell?
Tack för all värdefull input. Låter onekligen som att Kvitfjell drar längsta strået. Jäkligt tufft med boende dock för två pers (far och son på 14).

Går det inte att hitta boende nånstans i dalen nedanför? Inte så mysigt kanske men fin stor parkering vid "stora vägen" och kö-fri sittlift rakt upp i systemet.

Hafjell eller Kvitfjell?
Visst kan man ta lift ner till dalen också om man inte är sugen på ett extra brant OS-störtlopp som avslutning på dagen?
Backen är inte brantare än en vanlig svart pist, men har de haft träning/tävling där så brukar den vara blankspolad.
Ner till mellanstationen är det fin åkning.

Hafjell eller Kvitfjell?
Jag och en vän (båda snowboardåkare) åkte en helg till Hafjell andra halvan av mars förra året och vi har inga som helst synpunkter på skidorten (utöver de mardrömslika norska priserna). Vistelsen fyllde alla våra behov förutom kanske puderbehovet då. Bra system, bra pister, bra liftar, trevlig chill after ski uppe på Vidsyn och något mer livad vid Gondoltoppen eller om det nu var Midstasjonen, minns inte. Gröna 2:an från toppen blev snabbt sönderkörd på mornarna men den är rätt kort innan de röda/blå tar över. Gröna 1:an är trevligare. Man behöver för övrigt inte ta någon av de gröna alls om man tar Vidsynexpressen istället för Hafjell 360 upp.

Vi bodde billigt på Scandic Hafjell och började/avslutade varje dag med en kort promenad till/från alpinsentret. Det var inget dramatiskt eller jobbigt alls (men kanske är värre med 4 pinnar & plankor än med en bräda).

Har inte varit i Norefjell men hört att det är problematiskt - platt som fan uppepå och stängda liftar över fjället när det blåser, vilket det det gör väldigt ofta.

Hafjell eller Kvitfjell?
Jag har varit i Hafjell vecka 9 senaste åren och tycker backarna är mycket bra över lag. Jag har inte upplevt liftköerna som något problem och för det mesta har det inte ens varit någon kö alls. Det finns massvis med skogsbanor mm för barn men kanske ingen direkt relevant off pist för vuxna. Skicka PM om du vill ha mer detaljerade tips.

Hafjell eller Kvitfjell?
Klart att man störtar för dagens slut.☝️🧐
Jo men kanske inte om man som TS mest vill ha blå och röda backar. Jag minns den nedersta delen av Kvitfjells störtloppsbacke som rejält brant och hård och som PC påminner om kan den nog vara spolad (WC-avslutning där och i Hafjell i slutet av mars). Kanske har de redan böjat spola?
Men jag gissar att man kan ta sittliften ner v.b. Och det ser ut som att där kan finnas "röda smitvägar".

Hafjell eller Kvitfjell?
Jo men kanske inte om man som TS mest vill ha blå och röda backar. Jag minns den nedersta delen av Kvitfjells störtloppsbacke som rejält brant och hård och som PC påminner om kan den nog vara spolad (WC-avslutning där och i Hafjell i slutet av mars). Kanske har de redan böjat spola?
Men jag gissar att man kan ta sittliften ner v.b. Och det ser ut som att där kan finnas "röda smitvägar".
Nu skriver jag dett glimten i ögat och alla får avgöra hur de avslutar sin dag i backen. Men man kan i alla fall kalla fram mjölksyran i låren genom å bromsa sig nedför den backen, om man inte vill bomba. ⛷️❄️❤️ Vet inget om liftskjuts nedför.

Hafjell eller Kvitfjell?
Tittar jag på pistkartan verkar Hafjell mer intressant men en pistkarta säger såklart inte allt utan måste upplevas på riktigt. Om nu liftkortet gäller i båda orterna tror jag vi kommer testa på båda faktiskt. Om vi hittar ett prisvärt (nåja) boende dvs. Tack för alla kloka råd och tips

Hafjell eller Kvitfjell?
Oppdal är väldogt kul om man gillar offpist. Men ligger långt bort. Skeikampen är
nära och värt ett besök tror jag (men annat liftkort)

Hafjell eller Kvitfjell?
Gålå är ju oxå inom dagsturavstånd (verkar litet men en del offpist på Valsfjell som nu har en t krok istället för stollift)

Hafjell eller Kvitfjell?
Tittar jag på pistkartan verkar Hafjell mer intressant men en pistkarta säger såklart inte allt utan måste upplevas på riktigt. Om nu liftkortet gäller i båda orterna tror jag vi kommer testa på båda faktiskt. Om vi hittar ett prisvärt (nåja) boende dvs. Tack för alla kloka råd och tips
Enligt mig är Hafjells pistkarta mycket roligare än verkligheten. I verkligheten finns ganska få roliga pister, fast smaken är som baken. Upplever också att man åker väldigt mycket lift där. Men Kvitfjell och Hafjell blir säkert en jättekul långhelgskombo!

Annars kanske Trysil är ett alternativ om ni gillar röda och blå glidare? Hemsedal är min favorit hyggligt nära Oslo! Billigt och bra i lågsäsong.

Hafjell eller Kvitfjell?
Hemsedal har vi varit och väldigt vackert osv. Tyvärr är det skistar med allt det innebär. Mkt danskar som inte kan åka osv. Upplevde backarna som väldigt isiga och utan sol (undantaget den ensamma stolsliften som låg i sol och var popis).

Hafjell eller Kvitfjell?
Hemsedal har vi varit och väldigt vackert osv. Tyvärr är det skistar med allt det innebär. Mkt danskar som inte kan åka osv. Upplevde backarna som väldigt isiga och utan sol (undantaget den ensamma stolsliften som låg i sol och var popis).
Och redlösa göteborgare som spyr över balkongräcken och för ett attans liv hela nätterna. Tur vi skåningar kan förmedla lite värdighet till skidorterna. 😀

Hafjell eller Kvitfjell?
Enligt mig är Hafjells pistkarta mycket roligare än verkligheten. I verkligheten finns ganska få roliga pister, fast smaken är som baken. Upplever också att man åker väldigt mycket lift där. Men Kvitfjell och Hafjell blir säkert en jättekul långhelgskombo!

Annars kanske Trysil är ett alternativ om ni gillar röda och blå glidare? Hemsedal är min favorit hyggligt nära Oslo! Billigt och bra i lågsäsong.

Ja Hafjells liftsystem känns som ett lappverk, typ att de borde ta ner allt och börja om från början… 😆

Men som sagt, bor man i Skåne eller på västkusten så kan man ju börja att prova Hafjell, Kvitfjell och Norefjell. De är väl närmast och matchar allt svenskt söder om Åre.

Hafjell eller Kvitfjell?
Lite svårt att förstå om liftkortet gäller i båda
systemen, eller om det bara är säsongskort som gör det:

Hafjell eller Kvitfjell?
Hehe. Nej skistar kommer du ju inte undan men däremot danskarna eftersom det handlar om lågsäsong 🙂. Och som sagt upplever jag skistar som väldigt resonabla under veckorna mellan sportlov och påsk.

I Kvitfjell får du i stället trängas med Oslos jetset. Det är också en upplevelse 🙂

Hafjell eller Kvitfjell?
Glömde ju säga: i högsäsong förvandlas Hafjell till en dansk koloni. Har inte sett så många danskar ens i Danmark. Kvitfjell not so much.

Hafjell eller Kvitfjell?
Hehe. Nej skistar kommer du ju inte undan men däremot danskarna eftersom det handlar om lågsäsong 🙂. Och som sagt upplever jag skistar som väldigt resonabla under veckorna mellan sportlov och påsk.

I Kvitfjell får du i stället trängas med Oslos jetset. Det är också en upplevelse 🙂
Precis hemkommen från en långweekend i Hemsedal (vecka 9). Trots sportlov i både Stockholm och Vestlandet, dvs semilågsäsong, så var det i stort sett inga liftköer. Brukar komma upp en del oslofolk över helgen, men inget som påverkade liftköerna. Allt är öppet, mycket snö. Hemsedal är antagligen längre än ni tänkt er.

Hafjell/Kvitfjell/Skeikampen håller fint för en weekend om man åker i ett system/dag. Slår även ett slag för längdåkningen i Skeikampen om man är sån. Fin fjällnatur, stor skillnad mot Hafjell och Kvitfjell.

Norefjell har nämnts i tråden, borde vara fint högre upp. Varmt nere i dalen nu, så det kan bli soppigt. Vanligtvis en del oslofolk över helgerna. Ta med tur-/längdskidor.

Gausta kan eventuellt hålla en helg.

Kostnader för boende och liftkort varierar nog inte så mycket mellan de olika systemen om man åker lågsäsong. Gausta och Skeikampen borde kanske vara billigast.

Effektivast är nog ändå Hafjell/Kvitfjell med bra väg helt fram.

Hafjell eller Kvitfjell?
Sista frågan angående Kvitfjell. Det är inte så att Olympiabacken (den svarta) tar 85% av hela fallhöjden och ska man åka blått/rött så är det lika kasst som Stöten/Sälen?

Hafjell eller Kvitfjell?
Sista frågan angående Kvitfjell. Det är inte så att Olympiabacken (den svarta) tar 85% av hela fallhöjden och ska man åka blått/rött så är det lika kasst som Stöten/Sälen?
Det är 370 fina fhm att åka ner till mellanstationen.
Det hade du själv kunnat ta reda på om du bemödat dig med att titta på en karta. ;)

Hafjell eller Kvitfjell?
Gausta är klart dyrare än allt kring Lillehammer eller Norefjell, iaf om man vill bo med ski in/ski out. Min erfarenhet från när nyss kollade boende för en långhelg för 4 pers.

Hafjell eller Kvitfjell?
Jag ska inte till Stöten. Min poäng var att för just Kvitfjell så försvinner halva fallhöjden för den som inte vill åka svart. För Hafjell verkar inte så vara fallet.

Hafjell eller Kvitfjell?
Jag ska inte till Stöten. Min poäng var att för just Kvitfjell så försvinner halva fallhöjden för den som inte vill åka svart. För Hafjell verkar inte så vara fallet.
Man kan göra det svårt eller enkelt för sig. Ingen kommer kunna svara på om det kommer vara kö vid just den dagen ni är där, oavsedd vart ni åker.

Om du tror att Hafjell är bättre, åk dit. Alpinco äger Hafjell, Kvitfjell och Oppdal. Så om det är för mycket folk i Hafjell kan ni lätt ta bilen till Kvitfjell (samma liftkort)

Vill ni maxa fallhöjd med röd/blå backe skulle jag åka till Gausta. Men samtidigt har jag aldrig fattat det där med att stirra på fhm. En av mina favo ställen har 250 fhm. Helt grym åkning där. Inga köer, så det gör inget. En annan har 350 fhm och det är inte Stöten. Vi ska spendera en långhelg på ett ställe med knapp 200 fhm (liften, sen kan man gå upp...). Är säkert på att det blir väldigt kul.

Om det inte blir som tänkt så kommer det fler möjligheter till långhelg framöver. Då kan ni åka nån annanstans. Svårare än såhär ska det inte vara.

Hafjell eller Kvitfjell?
Det är inte svårt och vi får se vart det bär av tillslut. Trodde hela poängen med ett forum var att spekulera, få input och fundera vidare. Är det jobbigt behöver man inte svara. Tack för alla kloka råd

Liknande trådar

Tillbaka
Topp