Hafjell/Trysil

• Trådstartare Trådstartare ABY
  • Start datum Start datum

ABY

Ny medlem
Hafjell/Trysil
Efter att ha gjort en säsong i Chamonix förra året tänkte jag göra en säsong någonstans i Norge i år, för att kunna jobba som skidlärare och sådär. De ställen jag funderar på är:

Voss - jag har hört att det ska vara riktigt schysst, bra stämning, bra med snö och bland den bästa offpiståkningen i norden.

Hemsedal - mest för stämningens skull, plus att det händer mycket och att skidskolan är stor där.

Hafjell eller Kvitfjell: bra läge där det ligger några ställen i närheten av varandra. Hafjell är nog roligaste stället även om Kvitfjell kanske har snäppet bättre åkning, jag vet inte riktigt.

Narvik - vore kul att göra en säsong däruppe men jag har en känsla av att den börjar rätt sent. Går det att åka där innan januari? Dessutom vet jag inte hur det ser ut med skidskolejobb där uppe heller men det går ju alltid att ta reda på.

Har jag missat något ställe? Är det någon som har varit någonstans där jag har tänkt mig, extra gärna i Voss, vill jag gärna höra hur det var ang. åkning. Det är ju självklart ett stort nerbyte mot Cham men det fattar ju jag också, så lämna gärna ett betyg efter "nordisk standard". Någon som har jobbat i någon av skidskolorna tyckt att det varit riktigt bra, eller riktigt dåligt?

Är tacksam för alla svar =)

Senast ändrad:
Hafjell/Trysil
Nu har jag bestämt mig för antingen Trysil eller Hafjell... någon mer som ska dit?

Senast ändrad:
Hafjell/Trysil
Jag säsongade i Hemsedal 07/08 och det var bland det bästa jag gjort i mitt liv. Jag bodde med 8 kompisar men lärde även känna massor där uppe. Åkmässigt är det kanon, både i och utanför pisten. säsongen jag var där var det snörekord sen 1850 eller något sånt så det var heeeelt underbart mycket snö. Stämningen jobbmässigt går inte att klaga på och inte heller festlivet!

Funderar på att åka upp även denna säsong men vi får se:) kan rekommenderas starkt!

Hafjell/Trysil
Hej!
Jag funderar som du, att jobba på en skidort i Norge. Just nu bor jag i Oslo men längtar för mycket till snö och lite variation. Även jag står mellan Trysil och Hemsedal men jag har däremot ingen aning om hur man söker dit. :)
Har du kankse hittat någon bra sida lr liknande??
Kul att veta lite folk som vill dra !! hör gärna av dig.

Hafjell/Trysil
Herregud, jag fattade inte hur jag kunde skriva Hemsedal! Menade Hafjell ;P... Hemsedal blir det inte den här säsongen men det verkar vara ett riktigt schysst ställe jag absolut kan tänka mig att också säsonga på men inte iår.

@ gila - söka jobb menar du? Om du vill jobba i själva anläggningen söker du via Skistars hemsida, men gör det NU i så fall för jag antar att det snart är slut på ansökningstiden... snacka om skillnad mot alperna, där visste de inte om de behövde folk förrän i typ mitten av december! ;P

Senast ändrad:
Hafjell/Trysil
kul med nån som snackar om hafjell!! inte hört det nämnas tidigare.. ska dit på intervju i okt. men ska också på intervju till hemsedal. inte riktigigt lyckats bestämma mig än jag heller. berätta gärna mer om hafjell!! och ska du också dit 10:e?

Hafjell/Trysil
Härligt! Jag har letat med ljus och lykta efter folk som ska dit eller som har varit där, men huggit i sten än så länge!

Jag åker ner på intervju den här helgen och ska som sagt till Trysil också, men jag är nog mer sugen på Hafjell tror jag... det känns mer genuint på något sätt, även om jag inte har så stor koll. Har du också sökt till skidskolan?

Jag vet inte så mycket, har bara åkt förbi där på sommaren någon gång... =)

Synd att vi inte skulle dit samtidigt!

Hafjell/Trysil
ABY sa:
Varför inte Trysil? =) Deras skidskola verkar bra, men jag vet förstås inte...
det är den alldeles säkert! tycker bara att hafjell är lite mer spännande! och så är det väl inte lika mycket folk heller, och förhoppningsvis något lägre prisnivå.

Hafjell/Trysil
Mjo, det kan ju hända ;), det är mycket saker som ska vägas in! Åkningen borde vara bättre i och runt Hafjell tycker jag... jag får se vad det blir =). Jag ville bara höra om du hade något särskilt skäl till varför jag inte skulle jobba i Trysil ;).

Hafjell/Trysil
Hejsan. Har aldrig säsongsjobbat i varken hafjell eller hemsedal men har jobbat på båda ställena som reseledare. När det gäller åkningen tycker jag bättre om Hafjell, men byn är liten och stendöd ett mer familjeresemål. Man får ju väga för och nackdelar.
Man har ju närma till Lillehammer så det ligger ju absolut inte lika off som hemsedal.
Lycka till!

Tillbaka
Topp