Haglöfs Chute II

chrillelille

Aktiv medlem
Haglöfs Chute II
Har kollat lite på Haglöfs Chute II som komplement till min Salomon Foresight 3L. Jag gillar Chuten för att den sitter ledigt, har en jäkligt ordentlig luva, går längre ner på benet, snygg gul färg som kompletterar mina orangea Salomon Bibs, och har fickor som går under midjebältet på ryggsäcken. Men det jag gillar allra bäst är att jag hittat den ny för 2399kr.

Nån som testat denna jacka? Den är ju en av Haglöfs billigare jackor, är det pengar i sjön?

Tack på förhand!

Haglöfs Chute II
Jag har ingen Chute men en 2 lagers Gore-tex i samma prisklass. Jag tycker det är bedrövligt med det där innertyget som dräller runt. Känns som all fukt samlas där. Så hika/tura så skulle jag inte vilja ha min 2lagers.

Beror ju lite på användningsområdet, skall man bara mysa runt i systemet och inte svettas nämnvärt så är ju jackan varm och skön om man jämför med en 3l gore-tex.
I kombination med fleece lr nått annat så är inte fördelarna många, om någon alls i förhållande till en 3lagers alltså. Priset kanske?

Jag kommer inte köpa flera 2Lagers i alla fall :)

Haglöfs Chute II
Ok, tack för feedback. Nu har ju chute inget innertyg utan bara ett nät, men det kanske får samma effekt. Kommer definitivt vilja ha jackan till lite mer svettiga aktiviteter, men kanske då jag tar min trelagers. Tycker iofs man svettas ganska bra i den också..

Nån annan som har erfarenhet av denna jacka?

Haglöfs Chute II
Jag menade "nätet" tror alla 2lagers har ungefär samma tyg, det är ett löst 3dje lager tror jag? Sen vet jag inte om det är nån större skillnad på hur den andas men pga "tyget" så upplevs det hela mkt svettigare. tycker jag.

Haglöfs Chute II
Jag är ganska säker på att 2-lagers GT inte andas sämre än en 3-lagers. Varför skulle den göra det, borde snarare vara tvärt om. Vad jag är helt säker på är att foder i 2-lagers skiljer sig mellan olika plagg och att detsamma gäller för de "tyger" som GT är laminerat ihop med.

Fördelen med 3-lagers som jag upplever det är i första hand att plaggen går att göra mycket tunna och lätta om man eftersträvar det. Oftast upplevs därför 2-lagers (med separat innerfoder) som varmare eftersom de blit lite tyngre.Jag har inte själv känt på Chute men om du gillar den tror jag det är helt OK.

Jag har och har haft både 2 och 3-lagers och upplever det inte som någon större skillnad på, ska det tryckas ner i ryggan är dock 3-lagers att föredra! :-)

/MM

Haglöfs Chute II
Jag menade bara att jag inte vet om det är nån skillnad i hur dem andas.

Men det lösa tyget tycker jag inte om, när det blir fuktigt så känns det dassigt å svettigare än vad jag tycker ett 3lagers gör eftersom det inte sitter nåt sladdrigt "foder" som är fuktigt å slänger.

Kanske är en smaksak, men jag köper inte 2 lagers igen i alla fall :)

Haglöfs Chute II
Tack
@mountain_man ! Jag tycker om jackan men svårt att veta innan man testat den i terrängen. Det haglöfskillen sa i butiken var att den faktiskt andas bättre än 3-lagers men att den blir mer skrymmande och saknar en del av de detaljer som dyrare jackor har...

Nån mer med erfarenhet av 2- vs 3-lagers?

Tillbaka
Topp