Hakuba, Japan Jan-feb 2012

Hej

Vi är två killar som planerar att åka till Hakuba (Happo one) jan-feb.
Söker tips på billigt boende och eventuellt andra svenskar att hänga/bo med.

Verkar finnas mycket bestämmelser om vart man får åka/inte åka, i Japan-specialen står det att det är ok att åka mellan backarna i Happo one medan det för övrigt verkar vara lika med indraget liftkort. Informationen på deras hemsida är något tvetydig. Någon som har mer info om detta?

/Patrik

i cortina ar det tillatet i princip overallt, i happo ar mer eller mindre samma, men man ska akta sig for att ducka rep. eller, jag har gjort det hur manga ganger som helst och aldrig akt dit, men anda...

jag bor i japan och spenderar nastan all min tid pa skidor i nagano lan, bland annat hakuba. kul att ni ska aka dig, det ar ett sjukt roligt stalle med hur varierad akning som helst.

vill ni bo billigt rekommenderar jag hakuba powder lodging, annars ar hakuba house grymt bra med annu battre lage!

Hur mkt får man räkna med i hyra i japan för 2 månader? o va brukar liftkort och flyg+transport till orten ligga på? mellan tummen o pekfingret?

gettan sa:
Hur mkt får man räkna med i hyra i japan för 2 månader? o va brukar liftkort och flyg+transport till orten ligga på? mellan tummen o pekfingret?
google? kolla med hotellen? gor en sokning pa flygbiljetter?
flyg kan kosta allt mellan 5000 och 30000 beroende pa hur du rullar.
transport fran tokyo, ca 1000.

Senast ändrad:
Lee-nus
Jag har en fråga. Vet du hur ratioaktiviteten i den japanska maten hanteras t.ex kött och ris?

Efter vad jag har läst på nätet så verkar kontrollen vara lite si och så. Är det mycket skriverier om detta i tidningarna och diskuteras frågan?

ulno7633 sa:
Lee-nus
Jag har en fråga. Vet du hur ratioaktiviteten i den japanska maten hanteras t.ex kött och ris?

Efter vad jag har läst på nätet så verkar kontrollen vara lite si och så. Är det mycket skriverier om detta i tidningarna och diskuteras frågan?
faktum ar, att pa gott och ont sa sajls och anvands nastan ingen mat fran de drabbade omradena utanfor just dessa omraden. sa att du skulle fa i dig radioaktiv foda i hakuba ar det nog ingen risk for.
vad jag vet kontrolleras de grodor och kott fran tohokuregionen som ska skickas till ovriga delar av landet just for att man ska ha koll pa sana saker.

for egen del har det inte varit nagra problem alls. jag ar min egen belysning under kvallsskidakningen numera, men det ser jag som enbart positivt. :)

gettan sa:
vad kostr boende 2 månader i hakuba så billigt som möjligt?
har du ens last vad jag skrev forut?

Senast ändrad:
patrikontour sa:
Vi kommer bo på Hakuba powder lodging mellan 6jan-slutet på februari. Bra pris och hyffsat läge som jag har förstått det.
kul att ni bokade dar, blir sakert bra!
det ligger inte nara nagon av anlaggningarna, utan snarare mitt i alltihop, men bussen till alla olika anlaggningar gar 50 meter fran dorren!

Tjena!

Då vart det bokat för oss också, vi är tre stycken och ska också bo på puderlodgen, 2 Jan- 14 feb!
Nån som har bra tips på flygbolag som inte tar alltför mycket betalt för multiskidfodral? Hittade en sweet resa för 5400 men sen när man läste det finstilta så dök det upp €400 till för väskan...

ArBr sa:
Tjena!

Då vart det bokat för oss också, vi är tre stycken och ska också bo på puderlodgen, 2 Jan- 14 feb!
Nån som har bra tips på flygbolag som inte tar alltför mycket betalt för multiskidfodral? Hittade en sweet resa för 5400 men sen när man läste det finstilta så dök det upp €400 till för väskan...
res med sas, de tar 400 spann for ett extra bagage om jag inte minns fel. billigt om man har mycket med sig.
kommer forresten sjalv vara pa lodgen 7-17 jan!

Senast ändrad:
Kul att se att det är ngra som kommer att vara i Hakuba i Januari. Hur tänker övriga göra med liftkort. Trodde till en början att det fanns säsongskort för hela(delar av) dalen. Så verkar dock inte vara fallet. Säsongskort på en plats och strödagar övriga ställen??? Vilken ort skall man i så fall skaffa säsongskort för?
//T-son

Kul, då blir vi några svenskar där =)
Liftkort är fortfarande lite oklart för oss, vi funderar på att lösa säsongskort på Happo one och sen ev ta strödagar på andra berg. Hur tänker ni andra?

patrikontour sa:
Kul, då blir vi några svenskar där =)
Liftkort är fortfarande lite oklart för oss, vi funderar på att lösa säsongskort på Happo one och sen ev ta strödagar på andra berg. Hur tänker ni andra?
det ar den basta losningen skulle jag pasta.

Najs med SAS, va nästan de jag tänkte, lite dyrare flyg bara, men samtidigt skönt att dom flyger direkt från CPH!
Liftkort har vi inte ens tänkt på egentligen, trodde väl också att det fanns ett stort gemensamt...

Men vadå, vad menar dom med inte möjligt?

Skidor
Varje skidfodral får innehålla skidor, stavar eller en snowboard till en maxvikt av 12 kg. Du får också ta med dig ett par pjäxor eller snowboardskor i en separat pjäxbag samt en hjälm. För att skydda dina skidor erbjuder vi särskilda plastpåsar för dina skidor på flygplatsen för 40 kronor (gratis för Economy Extra/Business). Det är inte möjligt att checka in s k "multiskidfodral"

ArBr sa:
Men vadå, vad menar dom med inte möjligt?

Skidor
Varje skidfodral får innehålla skidor, stavar eller en snowboard till en maxvikt av 12 kg. Du får också ta med dig ett par pjäxor eller snowboardskor i en separat pjäxbag samt en hjälm. För att skydda dina skidor erbjuder vi särskilda plastpåsar för dina skidor på flygplatsen för 40 kronor (gratis för Economy Extra/Business). Det är inte möjligt att checka in s k \"multiskidfodral\"
https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=59192

Vi är ett gäng som också har planer på japan, slutet av januari tänkte vi nog dra ner, och stanna nån månad. Inga planer på vart vi ska men hakuba verkar ju bli ett hett alternativ i vinter. Gött med ett lite större gäng som bor på samma ställe..
Vi blir nog mellan 4 och 6 st, både tjejer och killar...

Vad har ni för planerad budget för en 2-3 månaders period? Allting inräknat, resa, boende, liftkort, leva osv:) Hittar ju de mesta priserna här men att leva är någonting ni inte har tagit upp;)

Vi är ett gäng som är i full planering, så ni som har varit där och säsongat eller bara varit där och åkt en kortare period får gärna dela med er. Gärna priser om lift kort ,boende osv ;)

Nikoz sa:
Vi är ett gäng som är i full planering, så ni som har varit där och säsongat eller bara varit där och åkt en kortare period får gärna dela med er. Gärna priser om lift kort ,boende osv ;)
köp säsongskort innan (mitten av?) november för pre season deal.

Lee-nus sa:
Nikoz sa:
köp säsongskort innan (mitten av?) november för pre season deal.
Okej tack för tipset!
Jag har försökt googlat men blir lite osäker , du som verkar riktigt kunnig på Japan du kan inte tipsa om en sida där jag kan hitta liftkort och som man kan köpa vi internet ?

Banken behövde lite mer information än vad som framgår på pdf:en för att göra en internationell transaktion.
Fick dock hjälp av Dave på Mt Hakuba Backpackers att ta fram informationen som saknades.

Hi Joacim,

Swift code is JPPSJPJ1

Name of Bank is Japan Post Bank, branch name is ichi ichi hachi.
Branch code is 118, there is no branch address. The type of bank account is yuchookinko, and for these types of accounts there is no address as it is run by Japan Post.
Account name is Happo One Season Ken Jimukyoku

You will need to pay the amount in Japanese yen. (and remember that it needs to be 55,000 yen after the bank transfer fees). If you still have any problems let me know.

Kind Regards,

Dave

Med denna info samt den på pdf:en gick det bra att betala.

T-son

Skafte sa:
Innan 16:a nov.
Du måste skicka ett brev med ansökan och två bilder och sen överföra pengar till dem.
http://www.hakuba-happo.or.jp/winter-resort/appli/SeasonPass-2012-en.pdf

Jag och en kompis kommer också att stanna på Powder Lodge från slutet av december till slutet av januari. Vi är danska, ses där! :)
Hur gör man om man inte kan läsa på Japanska, hitter inget engelska på den sidan du länka ;) Köpte ni säsong kort och vad fick ni ge för dem?

Alla tips mottages då ja misslyckas helt med google sökande. Vi tänkte försöka fixa det innan 16 nov så börjar känna lite stress nu.

Skumt angående länken. Jag hade redan betalt mitt kort och skickat blankett, kvitto och foton och använde mig av den länken som efter att jag har kollat var den samma som jag fick av Dave.
Tolkade redan då att ändelsen 012-en.pdf var den engelska pdf:en.
Dock kan jag maila dig den om du pmar mig din adress.
55000 jpy istället för 65000 jpy.
Dock var det konstigt då Polarens bank inte kunde fixa betalningen (SHB) medan min bank (Swedbank) hade inga problem.
Informationen på pdfen samt den information från Dave som jag postat ovan löser det hela.
Det går alltså INTE att köpa via internet. Viktigt är även att du betalar båda bankers avgifter så att de får 55000.

T-son

Senast ändrad:
Nikoz sa:
Skafte sa:
Du måste skicka ett brev med ansökan och två bilder och sen överföra pengar till dem.

Jag och en kompis kommer också att stanna på Powder Lodge från slutet av december till slutet av januari. Vi är danska, ses där! :)
Hur gör man om man inte kan läsa på Japanska, hitter inget engelska på den sidan du länka ;) Köpte ni säsong kort och vad fick ni ge för dem?

Alla tips mottages då ja misslyckas helt med google sökande. Vi tänkte försöka fixa det innan 16 nov så börjar känna lite stress nu.
Tror dom har gjort om sidan, innan var det lite engelska iaf! Men jag lyckades hitta pdf:en, du gör så här:
Gå in på http://www.happo-one.jp/ticket/ och gå ner till fältet med de höga priserna (3:e), sen är det den högra länken!

Torkelson, du menar att man inte kan göra en banktransfer via internet då alltså?

Vi har också haft problem. Jag har skickat ett mail och frågade om min överföring har gått igenom, men har inte fått något svar. Min vän fick cancelled hennes transfer och fick veta att valuta inte bör vara i yen, vilket är mycket konstigt eftersom det står i PDF'en att man måste överföra i yen ..
Båda transfer via internetbank (danska)..

Så det är alltså Happo One man ska satsa på att köpa liftkort i som jag förstått av tråden?? Ska åka till Hakuba en månad men fundrear lite på mars.. Lite lugnare då kan jag tänka mig men min fråga är finns det bra med puder fortfarande i mars eller är det mer värt att trängas lite och åka i feb?? Ni som bor eller har varit där, vad tycker ni?
Är det rätt tänkt av mig att köpa i liftkort i Happo One ifall jag är ute efter så mycket offpist och skog som möjligt. Super tacksam för alla svar :)

Husmusen sa:
Så det är alltså Happo One man ska satsa på att köpa liftkort i som jag förstått av tråden?? Ska åka till Hakuba en månad men fundrear lite på mars.. Lite lugnare då kan jag tänka mig men min fråga är finns det bra med puder fortfarande i mars eller är det mer värt att trängas lite och åka i feb?? Ni som bor eller har varit där, vad tycker ni?
Är det rätt tänkt av mig att köpa i liftkort i Happo One ifall jag är ute efter så mycket offpist och skog som möjligt. Super tacksam för alla svar :)
du har förstått tråden rätt.
åk mitten av feb till mitten av mars så prickar du både bra snö och bra väder!

Ok tack! Men liftkortet blir nog att inhandla på plats. Det verkar inte som man få tillbaka pengarna ifall man köper det i förväg. Man vet aldrig vad som kan hända på 3 månader. Det skilde 800,- på early bird så det kan man kanske kosta på sig istället för att förlora 4500-5000 ifall någonting skulle hända.

Skafte sa:
Vi har också haft problem. Jag har skickat ett mail och frågade om min överföring har gått igenom, men har inte fått något svar. Min vän fick cancelled hennes transfer och fick veta att valuta inte bör vara i yen, vilket är mycket konstigt eftersom det står i PDF\'en att man måste överföra i yen ..
Båda transfer via internetbank (danska)..
Underligt, hoppas de löser sig! Genomförde min betalning precis via internetbank nu och den verkar än så länge ha gått igenom:)

Hej,

Kommer till Hakuba den 20-28 jan och undrar om samtliga bokat boende pa Hakuba Powder Lodging eller om det aven finns lite andra alternativ? Shihan Lee-nus har ju aven rekat Hakuba House och det verkar ju helt klart ha hogre standard.

josh sa:
Hej,

Kommer till Hakuba den 20-28 jan och undrar om samtliga bokat boende pa Hakuba Powder Lodging eller om det aven finns lite andra alternativ? Shihan Lee-nus har ju aven rekat Hakuba House och det verkar ju helt klart ha hogre standard.
hakuba house är grymt. de har precis bytt ägare, vet inte vad det får för konsekvenser dock. det finns nåt billigt ställe i echoland också, men minns inte vad det heter! undrar om inte jocke_torkelson skulle bo där, nu när jag säger det!

Lee-nus sa:
josh sa:
Hej,

hakuba house är grymt. de har precis bytt ägare, vet inte vad det får för konsekvenser dock. det finns nåt billigt ställe i echoland också, men minns inte vad det heter! undrar om inte jocke_torkelson skulle bo där, nu när jag säger det!
Ok ska googla lite. Kanske detta? http://www.monkeyrider.com.au/accommodation.html

Finns det inga skona stallen i mellanprisklass?

Senast ändrad:
ArBr sa:
Nikoz sa:
Skafte sa:

Tror dom har gjort om sidan, innan var det lite engelska iaf! Men jag lyckades hitta pdf:en, du gör så här:
Gå in på http://www.happo-one.jp/ticket/ och gå ner till fältet med de höga priserna (3:e), sen är det den högra länken!

Torkelson, du menar att man inte kan göra en banktransfer via internet då alltså?
Nej det var inte riktigt det jag menade. Det bör ju naturligtvis gå att göra en internettransfer. Vad jag menade var att det inte i vanlig ordning går att "köpa" liftkortet online liknande Skistar etc. Dock verkar det som om det har varit vissa problem. Funkade dock smärtfritt för mig via ett besök på banken.

Vi kommer att anlända den 2:a Jan och bo på http://mthakubabackpackers.com/
Har köpt säsongskort påå Happo One men planerar att besöka andra områden likväl.

Tillbaka
Topp