Hålla händerna varma.

landrooo

Ny medlem
Hålla händerna varma.
Hej!

När det är riktigt kallt ute på fjället. Hur håller ni era händer varma? Jag har problem med det.

Har ni några bra tips på hanskar eller andra prylar som kan hjälpa till att hålla händerna varma?

Tack på förhand

Alexander Olander

Hålla händerna varma.
Tumvantar, jag har ett par med dunfyllning för riktigt kalla dagar.
Oavsett vad du har på händerna bör de inte sitta alltför tajt, det är mängden luft som isolerar.

Hålla händerna varma.
Tumvantar! Silvervantar!
Silvervantar (Ingen aning vad dom hete egentligen?) är riktigt grymma imo. Trist att man tappade bort sina och att man fick dom i present så jag har ingen aning vars man finner nya. Annar ska väl Läder hålla värme rätt bra?
Hört bra om Hestras läderhandskar, vet att POWgloves har några liknande också som jag tror starkt på (genom marknadsföring, aldrig testat lr liknande).

Ett litet tips är väl att det är "baksidan av handflatan" som behöver värmen.
Finns ju även värmeplattor som du kokar, kommer ihåg att jag körde med det tidigare, men slutade då jag inte orkade koka upp dom.

Hålla händerna varma.
Tjocka tumvantar kombinerat med en tunn innerhandske.
Funkar kanon om man är frusen om fingrarna.

Hålla händerna varma.
Tunna innervantar i merinoull och en fodrad tumvante utanpå, vinnande koncept. Tumvanten kan med fördel vara ett skal och ett löst lite tjockare innerfoder, så kan du ha skalet med bara merinoullvanten framåt våren när graderna stiger.

Ett hett (!) tips är även att köpa upp ett litet lager av handvärmare, allra helst sådana engångsvärmare som ser ut som en tepåse. De innehåller aktivt kol som på nåt magiskt vis reagerar på syret i luften när man öppnar förpackningen de ligger i. De blir gött varma och håller värmen massa timmar. Håller värmen längre än de återanvändbara kemiska handvärmare som du måste koka upp efter varje gång du aktiverat dem. Tar dessutom mindre plats i handsken och är biologiskt nedbrytbara!

Hej och hå, man kan nästan tro att jag säljer såna...

Lycka till!

Hålla händerna varma.
Se till att du har isolering runt handleden. Många gånger då man fryser om händerna så är det handlederna som egentligen är orsaken.

Hålla händerna varma.
Se till att alltid hålla stavarna i dess handtag, vid förflyttning, liftåkning mm. Rör mycket på fingrarna, försök att skaka ned varmt blod i händerna.

Så gör i alla fall jag, och jag har ett par pipevantar året om, fungerar bra!

Hålla händerna varma.
Math1 kan det, jag använder inte detta när jag åker skidor, men tävlingsseglar en hel del på vår/sommar/höste och när de är kallt så brukar många ha svetband runt handlederna. Funkar extrem jävla bra!

/PD

Hålla händerna varma.
Hestra Henrik Winstedt Pro Model med innerhandske i merinoull (Hestra). Sinnessjukt bra handskar. Klarar allt från ca -5 till -30 utan problem!

Senast ändrad:
Hålla händerna varma.
Ofta när man fryser om händerna beror det på att kroppen slutar prioritera uppvärmning av extremiteter, med andra ord, när kroppen tycker att den fryser för mycket om huvudet/överkroppen så skiter den i om händerna fryser eftersom det är mycket viktigare att hålla livsviktiga organ vid rätt temp. än händerna.

Så även fast du kanske inte upplever att du fryser om resten av kroppen så ta på dig lite till där, det kommer att hjälpa, självfallet ska du även ha bra handskar(tumvantar om du verkligen är frusen). Viktigast är nog att ha en varm hjälm/mössa annars fungerar huvudet som en fet skorsten, iom att det inte är så välisolerat så försvinner mycket värme ut där.

Tillbaka
Topp