Håller Flow-bindningar?

Corneliuz

Ny medlem
Håller Flow-bindningar?
Funderar på att köpa ett par flowbindningar men jag har hör mycket negativ kritik om att dom går sönder för lätt. Dock var detta en äldre modell. Så jag undrar om någon vet ifall dom senare modellerna är hållbarare och vilka man bör satsa på i så fall?

Håller Flow-bindningar?
jag har haft ett par flowbindningar, årsmodell ca 2000.
dom var inte deras värstingmodell och inte deras sämsta, men i övre halvan iallafall.

jag körde på dom en säsong och dom höll skitbra, så att dom går sönder behöver du inte oroa dig så mkt för.

men jag upplevde lite andra nackdelar, som gjorde att jag sålde dom och köpte mig pumpbindningar.
T.ex att flowbindningar inte ger lika bra stöd för själva foten iochmed att det bara är en kappa som ligger över skon och hindrar enbart skon ifrån att komma någonvart, men foten är inte hindrad från att glappa. Pumpbindningar håller inte bara fast skon, utan även foten också. Därför så kan det ge upphov till att man får ont i fötterna, speciellt hälarna. Det upplevde jag ett par gånger.

Men om du prioriterar att komma i och ur bindningarna på 3 sekunder istälet för 6 sek så är det ett bra val.

Håller Flow-bindningar?
har haft flow i flera år och de höll betydligt bättre än de burton jag köpte senare. Tyvärr passar inte flow till feta boots utan går bäst ihop med de mer slimmade modellerna. Jag tyckte att de var sköna, nästan som om foten satt fast vid brädan med magisk kraft helt utan tryckpunkter och skav. dessutom var de stadiga utan att vara stela och hårda så de passar bra för all sorts åkning. Köp modell efter budget, det är mest vikt och styvhet som skiljer de olika modellerna åt. kvaliten verkar vara bra överlag.

Håller Flow-bindningar?
men jag fick iallafall ont i fötterna, (se beskrivning om varför ovan)
och det är ett erkänt problem som många flowåkare upplever.

Men om man åker i fina släta backar, eller offpist i en meter puder, utan allmänt stök, och gillar att komma i bindningen jättefort, då är flowbindningar rent suveräna.

men om det börjar skumpa när man svänger, eller om man tar ett skarpt skär för att räta upp en krokig landning, blir det värre

eller det värsta med flowbindningar är när man kommer i ett tåskär, och råkar köra över en puckel i en uppkörd backe, och då tar ett litet "baklänges skutt" och landar i tåskäret (alla snowboardåkare har säkert upplevt det någon gång)
DÅ kan jag säga att det gör ont i hälen, då den inte har tillräckligt med stadga uppåt. Skon kommer ingen vart men det gör foten.

Därför passar inte flowbindningar till all sorts åkning.

Håller Flow-bindningar?
Jag kör på flow sedan 5 år tebax o har haft olika bindnigar o de har aldrig gått sönder, dock har jag oxå upplevt lite smärta i foten vid vissa tillfällen men inget allvarligt o mest i samband när man bytt modell eftersom kappan är olika höga o styva beroende på modell, men man vänjer sig.
kör nu på Pro-S FR dem e helt underbara, carbonen e lite för styv för mig som gärna hoppar o inte bara drar feta svängar i pisten.
och det som gör flow oslagbart för min del o gör att jag aldrig komemr ha nått annat är snabbheten att ta sig ur o in i bindningen!

Håller Flow-bindningar?
nej inte nödvändigtvis, men det handlar inte om några jätterörelser, men för många fungerar flow jättebra.

men flowbindningar håller som jag har sagt bara fast skon, medans pumpbindningar trycker på och gör skon tajtare och därmed håller den även foten.

Håller Flow-bindningar?
Flow e störtsköna, Mina pajade inte på tre år iaf. Tyvärr kör jag inte på flow längre eftersom jag ville ha nya grejer och testa något nytt.

Håller Flow-bindningar?
Jag körde på flow bindningar i några veckor för nåt år sen. Min upplevelse av det hela var att bindningarna gav lite för mycket stöd över vristen och för lite över hälen...dålig förklaring men men.

Alltså på den bindningen jag hade tyckte jag att man inte kunde justera så att man fick upp hälkappan i tillräcklig vinkel och fick på så vis ett sämre hälskär, medan jag fick för mkt stöd över vristen och upplevde i vissa fall det blev lite väl stela tåskär...

Jag kommer då aldrig igen använda mig av flow bindningar igen. Men vissa gillar dem säkert.

Håller Flow-bindningar?
Vilka tycker ni är bäst? Flow- eller vanliga pumpbindningar?
Har funderat på att köpa nya bindningar, kanske flowbindningar.

Håller Flow-bindningar?
brukar du åka med skidåkare (så du måste komma i bindningarna fort som ögat), inte hoppar/kör i park speciellt mycket, (då flowbindningar är styva och inte har speciellt stor rörlighet), har relativt okänsliga fötter och inte måste ha 110% känsla i svängarna, (det är inte dålig känsla i flowbindningar, men det är inte fullt lika bra som pump., skiter i om dom väger lite i överkant mycket, då är flow, bindningen för dig!

men om du däremot har stora krav på att ha cool och proffsig attityd, gillar park och hopp, måste ha max känsla i bindningen, inte bryr dig om om du måste stå ett litet extra tag och knäppa bindningen, och om du vill ha ett stort urval av olika märken och modeller att välja
bland, då är en lite mer avancerad pumpbindning att föredra!

(Jag skulle ha tagit ett par pumpbindningar)

Håller Flow-bindningar?
På tidigare modeller av Flow så spändes kappan över foten åt när man drog upp bakkappan, vajern som håller bakkappan på plats drog samtidigt åt över foten. På nyare modeller verkar man bara sticka in foten i bindningen som i en stum träsko, den spänns inte åt längre när bakkappan fälls uppåt. Stämer detta? Får man inte värdelöst hälgrepp i så fall?

Håller Flow-bindningar?
det stämmer inte, nuvarande modeller är generellt likadana som dom för tre år sedan (skiljer lite material och design och småsaker)

Håller Flow-bindningar?
De äldre modellerna av flow, från 1998 tex, är nog bland de skönaste bindningar jag åkt med. Det var på den tiden då det inte fanns någon vajer. Tråkigt nog verkar det inte finnas reservdelar till dessa längre.

Håller Flow-bindningar?
Jag har kört med flow ett bra tag och dom funkar fint. Jag har ett problem med bootsen dock, har kört på flow boots för att få bästa passform med bindningarna men dom är så obekväma att jag kräks, skaver sönder fotknölarna. Så har någon ett bra tips på boots som passar flowbindningar, bring it on!

Tillbaka
Topp