Handbok i hoppteknik för nybörjare

Tobiee

Ny medlem
Hej alla skidhjältar!

Jag går turism & skidlärarlinjen i Orsa och just nu håller vi på med examensarbetet. Jag har valt att skriva ihop en handbok i hoppteknik för nybörjare, gällande all utförsåkning, Telemark Snowboard & alpint.

Jag vet att det finns otroligt mycket kunskap i skidsverige & jag skulle vara väldigt tacksam om ni kunde dela med er av er kunskap i hoppteknik. Mest för nybörjare men självklart även lite mer avancerad hoppteknik.

Vilka typer av övningar kan man göra för att träna...?
- Inrun
- Upphopp
- Luftfärd
- Landning
- mm

Jag tar emot alla tips med stor tacksamhet!

Ski or die // Tobiee

Se till att ha muskler på kroppen så du inte bryter alla ben om du ramlar när du satsar... o tveka aldrig! allt som behövs..

Snacka med t.ex en idrottslärare som har koll på hur kroppen fungerar. Vore bra om författaren själv har erfarenheter att relatera till...

av min erfarenhet för hopp så kan jag väll säga att träning är viktigt för att kroppen ska funka och när de gäller själva hoppandet så,

inrun: Känn efter, kolla hoppet och försök beräkna hur mycket fart som behövs, funkar även att kolla på hur mycket fart dom andra tar för att komma över. Att huka ihop sig funkar bra för att få mer fart och lättare kunna ta grabar och rotationer i luften.

Uthopp: vädligt viktigt att man hela tiden känner att de är bra i uthoppet och så är de viktigt att man försöker "se" landingen innan uthoppet så man liksom kollar mot den hela tiden för att inte få bakåtlut mm.

Luftfärd: luftfärden beror helt på hur man hoppar om man kör spins eller rotationer eller vanliga hopp som rakt fram liksom och kanske någon grab. I det sistnämnda funkar det som sagt bra då att försöka hålla kroppen ihopkruppen nästan då det ökar kontrollen och det blir lättare att ta grabsen som sagt. sen ska man försöka kolla mot landingen förslagsvis horisonten om de är rotationer mm.

Landningen: Landingen brukar man inte kunna säga så mycket om då kroppen sköter sig själv där i princip om man inte hamnar i chock eller liknande. Men bra kan vara att inte spänna sig för mycket och liksom stompa landingen då man ligger ihop krupen tills landingen kommer så trycker man ut benen och bara ställer sig.

lite anndra tips: Att träna upp balans i luften hjälper mycket när man hoppar så bra kan vara att lära sig lite trick i badhuset eller på studsmatta. Sen är man helt inne på att bara jibba kan man montera sina bindningar närmare mitten eller helt mittmontera då det blir mycket lättare att hålla kontroll i rotation och det blir svårare att få bakåtlut i uthoppen, Då skidor inte hinner komma lika långt ut från hoppet än med mittmonterar.

Sen finns de massor mer som du säkert kan själv så jag slipper förklara.

Hoppas detta hjälper dig lite iallafall
MVH Danne

Tackar så hjärtligt för tipsen! Självklart har jag rätt stor erfarenhet själv men det är alltid nyttigt att höra någon annans synvinkel.

Jag ska även skriva ett kapitel om att raila så "keep on bringing in the good stuff"!

// Tobiee

ett tips till tobiee :) du borde lägga ut boken på internet för allmän beskådan då den är färdig. jag är rätt säker på att den skulle uppskattas :D

peeace maaeen

mag och ryggmuskler är lika viktiga som benmusklerna, bra träning är att hoppa i ett sandtag eller studsmatta så att man får kontroll över sin kropp.

Tillbaka
Topp