Hängning av kanter.

perslow

Ny medlem
Hängning av kanter.
Hejsan jag kör på ett par line opus och ska slipa och hänga kanterna nu inför säsongen men vet inte vilken grad slipningen och hängningen ska ske på är det någon som har erfarenhet av detta? :)

Hängning av kanter.
Ja du, desto närmare noll du kommer desto "aggressivare" kant får du. Jag skulle rekommendera 1 grad generellt om man inte har några personliga preferenser.

Hängning av kanter.
Tjena!
En kanske korkad fråga! När jag lärde mig hänga kanter så behövdes inga specialfilar etc. utan en fin vanlig fil som man lindade på typ 5 lagers remsa av kvällstidning på så fick man hyffsat rätt vinkel OCH man hängde bara 30-40 cm fram på skidorna... Det var inte så himla noga för vanliga dödliga utan bra om man inte ville ha helt nerviga skidor. Nu till frågan! Är det verkligen någon ide att hänga kanterna på dagens skidor med rocker??? Jag menar, tip och tail har iaf inte snökontakt då du initierar sväng...Säkert en korkad fråga men det är nog fler än jag som undrar!

Fri häl Fri själ!
Telemark

Hängning av kanter.
ja jag tänkte mer på grund av att skidan är så bred så kanske det ska vara en annan hängning.. för kan inte hitta någon rekommenderad hängning för opusen :/

Hängning av kanter.
97 och mellan 0,5-1 grader är att rekommendera. Skidan har inte så stor betydelse på hur kanterna ska hängas, utan det är vilka egenskaper du söker på skidan som ska avgöra hängningen.

Senast ändrad:
Hängning av kanter.
Ripan1997 sa:
97 och mellan 0,5-1 grader är att rekommendera. Skidan har inte så stor betydelse på hur kanterna ska hängas, utan det är vilka egenskaper du söker på skidan som ska avgöra hängningen.
Tror att du måste mena 87 grader och inte 97?
97 grader skulle inte funka någe vidare :D
Standard brukar vara 88 grader kant och 1 grad häng
Race brukar vara 87 grader kant och 0,5 grader häng

Detta är generellt sen kan folk tycka olika :)

Hängning av kanter.
freeheelskiing sa:
Tjena!
En kanske korkad fråga! När jag lärde mig hänga kanter så behövdes inga specialfilar etc. utan en fin vanlig fil som man lindade på typ 5 lagers remsa av kvällstidning på så fick man hyffsat rätt vinkel OCH man hängde bara 30-40 cm fram på skidorna... Det var inte så himla noga för vanliga dödliga utan bra om man inte ville ha helt nerviga skidor. Nu till frågan! Är det verkligen någon ide att hänga kanterna på dagens skidor med rocker??? Jag menar, tip och tail har iaf inte snökontakt då du initierar sväng...Säkert en korkad fråga men det är nog fler än jag som undrar!

Fri häl Fri själ!
Telemark
Ja. Heng kantene. Hvor mye avhenger av preferanse og bruk. Vi leverer skiene med 88/0,5 i år, da det gir veldig godt grep på hardt underlag, og folk foretrekker å gjøre skiene mindre aggressive heller enn omvendt.

I delene av skien der det er taper eller så bratt rocker at den ikke har kontakt med snø ved kanting på hard snø kan du sløve kanten helt ned, runde den av eller gi skien så stor sålevinkel du klarer. Er det ikke en aktiv del av kanten så bør den være sløv.

Tillbaka
Topp