har du gjort ett par skidor?

Efter att ha läst Nojlas tråd om att bygga skidor ( https://www.freeride.se/forum/thread.php?t=15827 ), samt läst lite om att bygga skidor på www.skibuilders.com så har man ju blivit lite mer än sugen att göra ett par. Dock så är det inget som kommer att påbörjas ännu. Vill helt enkelt veta om det är någon på freeride som försökt att bygga ett par? Hur blev det? Lärdomar? Bilder? etc.

vet att de är nån som byggt ett par skit feta skiis.. vet bara inte vad han heter här.. men dom han byggt var typ 13 cm breda eller nått me gröna salomon bindningar.. å i kolfiber mönster.. om nån vet var bild på skidan fins..

Yepp, jag & två polare har snickrat ihop ett par skis^^ har bild på mitt fotoalbum. vi hann inte testa dom så mycket typ nått åk bara, men änsålänge verkar det bra, ska bara göra nå småfixs på dom nu under hösten så ska dom hårdtestas till vinter.. vi hade ju inte så stor erfarenhet av kompositmaterial eller skidkonstruktion, men man har blivit klockare, och sen hade vi en jävla massa tur med material!

jag har planer på att bygga inför nästa vinter.

har man bara lite kunskaper inom fiberlaminering och vakuumbagging så är det inga problem. då är det mer trial&error att få till rätt flex i kärnan etc.

det svåra är ju som sagt inte själva konstruktionen utan att få rätt mått, skärning, spann, styvhet etc.

Precis. har man inte gjort det förr så är det svårt att veta hur styva och så dom ska bli, om man inte när något geni så får man helt enkelt testa sig fram, men viktigaste är nog att ha en bra press eller form

Hade jag haft plats för mina maskiner hade jag börjat nu, dock kan det bli kollektivkollision om de installeras i lägenheten på 65km2.

Har verkligen dykit djupt in i det här byggar träsket och det måste genomföras innan jag förlorar mitt förnuft och sans. Bygga bygga och åter bygga en milstolpe i livet.

Lärdomar:
-Att hitta bra materal till kärnan är svårt
-Det tar dubbelt så mycket tid som man räknat med
-Det kostar dubbelt så mycket som man räknat med

Jag vet att extrem kan fixa stålkanter och belag. Gå in på deras hemsida och ring dem...

Guiden på SkiBuilders.com verkade riktigt bra! Bygg gärna något riktigt udda, som t.ex bananskidorna: http://www.skibuilders.com/gallery/kanana.shtml :P

Lycka till!

Tillbaka
Topp