Har du varit i Georgien?

Har du varit i Georgien?
Jag har varit i Georgien. Detta var dock i juli och åkningen uteblev. Var dock uppe i bergen där det fanns gott om snö kvar. Har kollat runt lite var man kan åka och fått höra några prisförslag på helikopteråkning.

Åker dit i vår igen och tar då med min splitboard. Ska i första hand skriva en uppsats där men hoppas på att få tid över till mycket annat. Kan mycket väl vara där i mars jag med.

Tips i övrigt? Humm. Det är billigt, folk är trevliga men det är främst yngre och välutbildade som pratar engelska (annars georgiska + ryska). Mycket god man och enastående natur!

Kan förhoppningsvis svara på frågor om det är något specifikt du undrar om (nu utgår jag från att du inte varit där själv då det låter lite så i ditt inlägg)

Har du varit i Georgien?
Jag var i Gudauri för några år sedan för att åka heliskiing. Mycket bra. Även bra åkning fån liftarna.

Har du varit i Georgien?
SSyk!
Kan du fortelle litt mer om Gudauri og da spesielt liftbasert offpiste? Vi er noen nordmenn som vurderer å reise dit i slutten av Februar, men er usikker på å reise ettersom det foreløpig er lite snø der, og siste snøfall var 22 desember...
Vi er hovedsaklig ute etter frikjøring og har evnt. mulighet til å gå toppturer med truger/feller.

Vi vurderer også 1dags-Heliskiing, om du mener det er verdt pengene? (Ligger på rundt 650Euro for en dag/3løft)

Kan du sammenligne det med et litt mer velkjent skidort i Europa? (Typ alpene e.l)

Hilsen Kristian, Norge.

Har du varit i Georgien?
KristianB sa:
SSyk!
Kan du fortelle litt mer om Gudauri og da spesielt liftbasert offpiste? Vi er noen nordmenn som vurderer å reise dit i slutten av Februar, men er usikker på å reise ettersom det foreløpig er lite snø der, og siste snøfall var 22 desember...
Vi er hovedsaklig ute etter frikjøring og har evnt. mulighet til å gå toppturer med truger/feller.

Vi vurderer også 1dags-Heliskiing, om du mener det er verdt pengene? (Ligger på rundt 650Euro for en dag/3løft)

Kan du sammenligne det med et litt mer velkjent skidort i Europa? (Typ alpene e.l)

Hilsen Kristian, Norge.
Ursäkta att jag inte sett detta inlägg förrän nu.

Det finns en ett par liftar efter varandra som lyfter ganska bra (förutom det första som får anses vara en transportlift). När vi var där så fanns det 0 personer förutom vår grupp som var intresserad av att köra utanför de få och smala pisterna, och det toksnöade i stort sett hela veckan. Det var ganska brant även nära liften/pisten och vi behövde inte vara många meter bort för att ha helt ospårat.

Förmodligen finns det utmärkta möjligheter till att topptura, det finns en närliggande bergsida som såg attraktiv ut, men vi var där för att åka helikopter så de få dagar det var bra väder så hade vi annat för oss!

Skall jag jämföra med något i alperna så får det bli La Grave, men det är inte heller så rättvist, det är alldeles för stor by och alltför civiliserat. Själva liftsituationen är dock jämförbar, även om filtskötarna är nyktrare.

Har du varit i Georgien?
Nu behöver jag lite Georgienhjälp.

Ska vara där från början av april och framåt. Jag överväger just nu om det är värt att dra med splitboard och all utrustning. Det som får mig att vara lite osäker är; 1. Jag är osäker på hur sent på säsongen det går att hitta bra åkning utan att behöva slita ihjäl mig. 2. Jag kommer vara där själv och vet just nu inte om jag kommer hitta något vettigt folk att kunna åka med. 3. Jag vet inte hur mycket tid jag kommer att ha till såna äventyr, kanske får jag bara betala mer för att ha med brädan och sedan ha mer bagage att släpa på.

Är det värt att dra med åbäket eller ej?

Har du varit i Georgien?
Åker ev till Gudauri över sportlovet, det har ju inte skrivits i tråden på ett tag. Har någon något nytt att rapportera sen senaste inlägg?

Har du varit i Georgien?
korrekt
@Heddious !

Var där i våras, underbart oklar destination. Typ ingen pratar engelska men folk är härliga, maten är god och varenda människa verkar göra eget vin och chacha ("vodka med handsspritssmak") som de gärna bjuder på och naturen är vansinnigt mäktig.

Liftsystemet i Gudauri är rätt bra och det finns massa bra möjligheter för att gå på tur eller heliski om man känner för det. En hel del ställen i trakterna som går att besöka på downdays om man lyckas lista ut hur och om bussarna går eller får tag på någons släkting som vill agera taxi. Nackdelen med just Gudauri är att det inte finns mycket till träd el dyl så vid dimma är man rätt körd.

När vi var där blev vi tipsade om ett nytt ställe som öppnat i en annan del av landet som hette Bakuriani, vet inte mycket om det men kan vara värt att kolla upp!

Har du varit i Georgien?
Åker till gudauri med några polare i slutat av januari, kollade på wildguru.com och hittade guide till rätt rimligt pris. Vi bokade boende via airbnb och hittade många schyssta alternativ till olika priser beroende på storleken på grupp. Efter mkt letande fram och tillbaka verkar det som att man bor "bäst" i bydelen uppe till höger om man kollar en karta över området.
Om nån annan vart där får ni gärna tipsa om saker man bör göra!

Har du varit i Georgien?
Hej Thom, Georgien var grymt! Skulle absolut rekommendera att planera in minst 1dygn i huvudstaden Tbilisi, fantastisk stad med riktigt bra käk och extremt spännande span. Vi hade lite otur med snön första 8skiddagarna då det inte hade snöat sen i mitten av december. När snön väl kom var åkningen grym, extremt lättillgänglig offpist så vi kännde inte riktigt att tura var prio1 men fram mot de sista dagarna turade vi en del runt systemet, finns riktigt fin åkning på ridgen både höger och vänster om systemet, även baksidan av de båda topparna ska bara riktigt fina, däremot var bara högra (sett från dalen) toppen öppen när vi var där pga snöbrist. Skulle absolut rekommendera guide någon dag då det finns en hel del schysst åkning bortom systemet. Finns även en tur upp till ett kloster där man korsat ryska gränsen ett par gånger, denna var dock onte heller tillgänglig för oss pga snöbristen men är ju lite fett att skitourat in i ryssland illegalt och utan visum ;) Kan skriva lite mer när jag kommer hem.

Har du varit i Georgien?
Sadzele liften var inte öppen när vi var där men det begränsade inte turandet. Vi åkte alla streckade linjer som finns på kartan förutom då de som startar från Sadzele.
http://gudauri.travel/media/images/Gudauri-Map.jpg

Lättillgängligast: Chardil. 15-20 min uppför. Välj sen var du vill komma ner. Åker du till slutet av bergsryggen och ner där så hamnar man att gå upp i ca20min till liften.

Bästa turen: Baksidan av Sadzele. Från Kudebi liftens toppstation åker man ner norrut. Där på med hudarna och ca 1.5 timme gående i lätt vacker terräng runt Sadzele toppen. Sen ca 1000m fallhöjd ner till ryska miltärvägen. Därifrån lifta eller taxi till Gudauri ca. 20km.

Finaste åkningen: Mt Bidara ner till ryska militärvägen. 1.5 timmar hudande litet brant på slutet.. (Nås lättare om Sadzele liften är öppen).Ca 850 fallhöjds meter. Rätt brant om man så vill i början på åket. Går att välja var på ryggen man vill åka ner. Taxi eller lifta till Gudauri men betydligt kortare väg en om man åkt baksidan av Sadzele.

+en massa fin terräng i systemet om det snöat.

Senast ändrad:
Har du varit i Georgien?
Jag var där i feb 2017. Körde heliskiing. Dock va -25 hela tiden.
Inte så många duktiga åkare i liftsystemet så det blev mycket bra åkning.
Eller så var det för att det var kallt så Ryssarna höll sig i baren i backen istället... Se upp för skidpolisen!! De kör alkotest i backen. De har haft problem med överförfriskade i backen efter baren. Trevligt med bar i backen.

Och så testa vingården chateau mukhrani på vägen upp..

Tillbaka
Topp