Har jag blivit lurad - Atomic M110?

la_grave

Aktiv medlem
Köpte ett par nya pjäxor hos en välrenommerad bootfitter i Serre Chevalier igår - Atomic M110. För detta fick jag betala €370 (?3200:-) för pjäxan och €50 för lite lästning mm (sprutad innersko tillkommer). Modellen valdes för att det var den enda som var rimligt styv och passade fötter som är så breda som mina (dvs inte för pjäxans åkegenskaper mm).

När jag nu kollar runt på lite vad det är för pjäxa jag köpt hittar jag den för 2229:- på Prisjakt http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1102497 . Samtidigt kostar M 110 enligt Freerides pryldatabas https://www.freeride.se/prylar/pjaxor/2013/atomic/m-110.html 5000:-. Skidprylar i Sverige brukar vara i alla fall 50% dyrare än i Frankrike.

Jämfört med bilden på Prisjakt är dessutom min pjäxas färgsättning helt annorlunda: min är röd där Prisjakt är vit (på foten) och svart där Prisjakt är röd (på skaftet) (Freerides bild ser ut som min pjäxa).

Allt det här får mig att börja undra. Kan det finnas olika M 110:or? Att betala 3200:- för något som listas för 5000:- på Freeride och 4500:- på Alpingaraget känns helt rimligt. Att betala 3200:- i Frankrike för något som finns på Prisjakt för 2229:- - ja då är jag lurad. Dessutom, jag tror jag åker skidor på ett sätt som gör att det inte är aktuellt att köpa tvåtusenkronorspjäxor, så då är jag dessutom lurad på modellen

När jag sedan kollar på Prisjakt verkar det ju finns en hel hög med Atomic-pjäxor i snarlika utföranden som man kunde övervägt. Jag antar att pjäxtillverkare definierar en standardfot och sedan bygger olika modeller med olika egenskaper kring denna fot. Det verkar långsökt att de skulle tänka att folk med smala fötter sker sig till parken, höga fötter kör portar och breda fötter friåker, eller hur fungerar det? Är det som jag gissar så borde väl alla möjliga Atomic-pjäxor varit aktuella att prova [och då kanske jag åkte på en 'hyllvärmare'?].

Så, blev jag lurad på modellen och/eller priset?

Snowinn är inte en svensk sida och priset där är med 35% rabatt, ordinarie pris är strax över 3400, skidsport kränger den för 3499 så lurad på priset blev du nog inte.

Senast ändrad:
Det är en fri prissättning inom vissa gränser (ocker, vilket absolut inte är fallet här)
; något du kanske förstår om du använder skallen.
Vad en bootfitter sätter för pris på en produkt är helt upp till bootfittern ifråga.

vad du borde fråga dig själv är;

Är du NÖJD? Sitter pjäxan bra på din fot?

vilken jävla trolltråd det här är för övrigt.

Nu är det så att den vita m110 du har har sett för drygt 2000 kr är förra årets modell och den du har köpt är årets. Inte svårare än så

la_grave sa:
Allt det här får mig att börja undra. Kan det finnas olika M 110:or? Att betala 3200:- för något som listas för 5000:- på Freeride och 4500:- på Alpingaraget känns helt rimligt. Att betala 3200:- i Frankrike för något som finns på Prisjakt för 2229:- - ja då är jag lurad. Dessutom, jag tror jag åker skidor på ett sätt som gör att det inte är aktuellt att köpa tvåtusenkronorspjäxor, så då är jag dessutom lurad på modellen
Om du tror att du åker skidor på ett sätt som inte gör det aktuellt att köpa tvåtusenkronorspjäxor, tror jag att du borde ha koll på de olika modellerna?!

Det enda relevanta här är väl om dom sitter bra och pallar med din åkning? Prislappen kunde man skita mindre i?

Senast ändrad:
vinyljohan sa:
Om du tror att du åker skidor på ett sätt som inte gör det aktuellt att köpa tvåtusenkronorspjäxor, tror jag att du borde ha koll på de olika modellerna?!
Varför det? Du har tuggat säkert någon timme om dagen i hela ditt liv och borde med din logik ha stenkoll på tänder. Antar att du inte frågar efter, och sedan litar på, en tandläkares råd då.

Jag har viktigare saker för mig än att sitta och onanera framför skidtidningar. Istället vänder jag mig till de som vet när jag behöver information.

-----------

Än så länge sitter inte pjäxorna som de ska, alldeles för mycket volym i dem.

la_grave sa:
Varför det? Du har tuggat säkert någon timme om dagen i hela ditt liv och borde med din logik ha stenkoll på tänder. Antar att du inte frågar efter, och sedan litar på, en tandläkares råd då.
??? Vill inte veta hur det går till när du köper tandborste.
Men främst - varför lyssnade då du på Brunos råd?

oscarius sa:
??? Vill inte veta hur det går till när du köper tandborste.
Men främst - varför lyssnade då du på Brunos råd?
Wot? För att han är välrenommerad. Brukar du välja någon med dåligt rykte när du ska få hjälp med något?

Jag är inte klar med dessa pjäxor ännu, får väl se hur de blir när jag sprutar innerskorna. Jag tror de kan bli bra.

Har inte fått några svar på huruvida pjäxvalet var så självklart som herr BB fick det att framstå som. Så - är inte alla pjäxor från en given tillverkade byggda för att passa samma fot?

Om du hade lyssnat runt på din omgivning, gjort lite efterforskning (typ onanerat till skidtidningar och skidsajter som är ett relevant och vedertaget sätt att skaffa sig korrekt information innan ett köp) och låtit förnuftet styra hade du kunnat komma fram till åtminstone någon av följande slutsatser:

1. Bruno är enbart bra på att modifiera redan befintliga pjäxor som kunden kommer in med och har vet vilka problem kunden har med dom. Ska du köpa nya rekommenderar han alltid sina egna favoritmodeller, vilka varit Atomic i hundra år eftersom han tycker att "deras plast är den bästa". Saker som åkstil och liknande är komplett ointressant. Dessutom säljer han alltid en storlek för stora pjäxor för att man ska kunna "röra på tårna". Så jäkla välrenommerad är han inte när man frågar runt utanför dalgången. Hade du sökt runt lite hade du hittat flera bra butiker i Grenoble till exempel.

2. Varför köper du en medelavancerad all-mountainpjäxa med medelhårt flex när du åker skidor i La Grave? Vill du ha en pjäxa med lite bredare läst och vettig flex finns det en hel del andra alternativ som funkar betydligt bättre. Det finns modeller från Salomon, Lange, Nordica och flera till från Atomic bara för att ta några märken som hade varit bättre val för din del och åkning. Dessutom, en bootfitter med koll tar en pjäxa som funkar för din typ av åkning och modifierar den tills den passar din fot. Jag har en med egna ögon sett en Lange RX 130 som lästats ut från 100 mm till 116 mm. Det går om man vill och har ambitioner. Bruno bara frustar och gnäller när det riskerar att bli extraarbete.

3. Du ska inte behöva betala extra för lästning hos en bootfitter där du precis köpt en ny pjäxa från hyllan. Det sker inte mig veterligen någonstans i världen. Förutom hos Bruno då...

Har du talat med din bootfitter om vad dina problem är, och vad för respons får du?

I tidigare tråd har du sagt att du åker hårt och är en stor kille. Jag tycker att du skulle ha en Din 130 pjäxa minst.
Vet dock inte så mycket om just Atomic M110.

När man väljer en pjäxbutik tycker jag att det är viktigt att det finns många märken att välja på. Säljaren eller bootfittern ska inte försöka sälja "sitt" märke bara för att han gillar just det, alla fötter är ju olika.

När jag själv köpte pjäxor på Fall Line i Chamonix, tog bootfittern fram 3st olika märken på pjäxor som jag fick prova efter min beskrivning om vad jag ville ha ut av pjäxan.
Jag tyckte först att alla var väldigt smala (är nästan plattfot) men de tryckte ut pjäxan rejält så att den passade.
Under den veckan jag var i Cham, gick jag i stort sett dagligen till bootfittern och fick något fixat utan det kostade
extra. De sa till mig att om jag inte var nöjd trots allt skulle dom ta tillbaka pjäxan.

Glisseur sa:
Om du hade lyssnat runt på din omgivning, gjort lite efterforskning (typ onanerat till skidtidningar och skidsajter som är ett relevant och vedertaget sätt att skaffa sig korrekt information innan ett köp) och låtit förnuftet styra hade du kunnat komma fram till åtminstone någon av följande slutsatser:
Är det Glisseur eller Åka Skidors redaktör som försöker sälja en prenumeration här som skriver? Bara nyfiken, vilken artikel skulle jag ha läst (och memorerat som om jag vore Patrick Bateman) för att göra det perfekta pjäxköpet?
Glisseur sa:
1. Bruno är enbart bra på att modifiera redan befintliga pjäxor som kunden kommer in med och har vet vilka problem kunden har med dom. Ska du köpa nya rekommenderar han alltid sina egna favoritmodeller, vilka varit Atomic i hundra år eftersom han tycker att "deras plast är den bästa". Saker som åkstil och liknande är komplett ointressant. Dessutom säljer han alltid en storlek för stora pjäxor för att man ska kunna "röra på tårna". Så jäkla välrenommerad är han inte när man frågar runt utanför dalgången. Hade du sökt runt lite hade du hittat flera bra butiker i Grenoble till exempel.
Detta var nyheter för mig. "Alla" här rekommenderar Bruno, och vad jag hört, utan förbehåll. Ett problem med att åka till Grenoble är att det är minst 15 mil ToR. Förra säsongen var jag på flygplatsen vid ett par tillfällen men aldrig i staden Grenoble. Till Chantemerle är det 6 mil ToR. Chantemerle passerar man kanske varannan-var tredje vecka i andra ärenden. Det finns helt enkelt stora praktiska fördelar med att välja bort Grenoble.
Glisseur sa:
2. Varför köper du en medelavancerad all-mountainpjäxa med medelhårt flex när du åker skidor i La Grave? Vill du ha en pjäxa med lite bredare läst och vettig flex finns det en hel del andra alternativ som funkar betydligt bättre. Det finns modeller från Salomon, Lange, Nordica och flera till från Atomic bara för att ta några märken som hade varit bättre val för din del och åkning. Dessutom, en bootfitter med koll tar en pjäxa som funkar för din typ av åkning och modifierar den tills den passar din fot. Jag har en med egna ögon sett en Lange RX 130 som lästats ut från 100 mm till 116 mm. Det går om man vill och har ambitioner. Bruno bara frustar och gnäller när det riskerar att bli extraarbete.
Frågan är hur mycket research som är motiverad att göra. Lägger jag två dagar på arbete istället för att lägga den tiden på research kan jag köpa ytterligare ett par pjäxor om det första inte blev bra. Inför det här köpet (som jag kommenterar nedan) besökte jag såväl Alpingaraget som Alpint i Stockholm och de hade ingen idé alls om vad jag skulle köpa. De ställde fram 3-4 pjäxor och frågade vilken som satt bäst. Ganska ointressant om man är beredd att spruta innerskon. Bruno tog i alla fall ett antal mått, kollade benställning osv och konstaterade att den enda pjäxan som var möjlig var den jag köpte.

Men det här med pjäxor verkar vara lite voodoo. Båda de seniora skidmeckarna här på Twinner och Skimium/Objectif Meije har spontant sagt att det är en bra pjäxa jag köpt. Jag vet inte vad jag ska tro.

Glisseur sa:
3. Du ska inte behöva betala extra för lästning hos en bootfitter där du precis köpt en ny pjäxa från hyllan. Det sker inte mig veterligen någonstans i världen. Förutom hos Bruno då...
Ja det var ju en lite negativ överraskning men jag antar att man fått betala mer för pjäxan om anpassningen varit gratis. Gungor och karuseller liksom.

Vad gäller pjäxorna är jag faktiskt rätt nöjd hittills. 'Volymen' känns lite stor (men det löser förhoppningsvis en sprutning om inget annat fungerar) men de sitter bra och jag fick inte ens ont i fötterna första dagen - till skillnad från hur det har fungerat med mina 3,5 par Strolz där jag, bokstavligt talat, knappt kunnat stå på fötterna första veckorna. Och på i alla fall 2 av 3 faktorer känner jag mig inte lurad, priset var rimligt och han hade inte sålt på mig förra årets modell utan att säga det. Vad gäller modellen är väl juryn fortfarande ute och rådgör - än så länge har jag inte fått något förslag på någon annan modell som skulle varit uppenbart bättre (men det förvånar mig att samma tillverkare tydligen har olika idealfötter för olika användningsområden, även om målgruppen som sådan för samtliga modeller är herrar).

Vad gäller köpprocessen har jag inte köpt vanliga pjäxor på evigheter. Jag köpte mitt första par Strolz 1995 (innan dess hade jag ett par gamla Salomon bakisteg som jag gissar jag köpte i början av 90-talet - det är alltså mer än 20 år sedan jag köpte ett par vanliga pjäxor) och Strolz har ju en hel process för pjäxutprovning som är rätt självgående och automatisk. Som kund behöver man inte tänka alls. Alltså har jag ingen koll på hur det går till att köpa en pjäxa - helt enkelt.

Sedan är min (kanske naiva?) syn på bootfitter ungerfär densamma som min syn på min frisör eller min stylist. Jag ger de två sistnämnda lite vaga riktlinjer 'kortare än förra gången', 'något kul som passar på Riche en onsdagkväll' varpå de kommer tillbaka med något som i 9 fall av 10 är alldeles utmärkt och det sista fallet är helt ok. Skillnaden mellan dessa två tjänster och bootfitter är väl frekvensen, nya kläder köper man mer eller mindre varje månad, klipper sig gör man ett antal gånger om året. Nya pjäxor går det flera år mellan varven - och då har man oftast bara ett alternativ (hår och kläder kan ju varieras på ett helt annat sätt).

Men för att summera hittills är jag rätt nöjd, men det kanske beror på att ?

Senast ändrad:
supercross sa:
Har du talat med din bootfitter om vad dina problem är, och vad för respons får du?
Jadå, och jag har ju egentligen inga problem med fötterna i allmänhet, bara att de är drygt 44 på längden och 47-48 på bredden. I vanliga skinnskor är det aldrig några problem, de töjer sig, men hårdplastpjäxor - ja då får man problem.

supercross sa:
I tidigare tråd har du sagt att du åker hårt och är en stor kille. Jag tycker att du skulle ha en Din 130 pjäxa minst.
Vet dock inte så mycket om just Atomic M110.
Jag åker absolut inte aggressivt! Kanske fort ibland? Och kroppsstorleken är ju som den är.

supercross sa:
När man väljer en pjäxbutik tycker jag att det är viktigt att det finns många märken att välja på. Säljaren eller bootfittern ska inte försöka sälja "sitt" märke bara för att han gillar just det, alla fötter är ju olika.
Det låter som att du varit på ställen där det kryllar av bootfitters. Var ligger dessa städer eller skidorter?

supercross sa:
När jag själv köpte pjäxor på Fall Line i Chamonix, tog bootfittern fram 3st olika märken på pjäxor som jag fick prova efter min beskrivning om vad jag ville ha ut av pjäxan.
Jag tyckte först att alla var väldigt smala (är nästan plattfot) men de tryckte ut pjäxan rejält så att den passade.
Under den veckan jag var i Cham, gick jag i stort sett dagligen till bootfittern och fick något fixat utan det kostade
extra. De sa till mig att om jag inte var nöjd trots allt skulle dom ta tillbaka pjäxan.
Hade ungefär samma erbjudande på Precision Ski i Val d'Isère i början på 2000-talet när jag köpte, eeh, mjuka skor för något som har något enstaka gemensamt drag med skidåkning resp bakåsträvarpjäxor. Skillnaden där var väl att man tog sig till butiken på tio minuter till fots, inte tre mil över ett pass med bil. Jaja, jag kommer gå dit igen försöka reducera volymen och titta på lite andra småsaker (skoskav på ett operationsärr och liknande).

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Jadå, och jag har ju egentligen inga problem med fötterna i allmänhet, bara att de är drygt 44 på längden och 47-48 på bredden.
47? Inches?CM?MM? Bra svar där.. 44 är jag med på men de andra siffrorna?
Någon som mätt mina fötter uttryckte det på det sättet, dvs att bredden motsvarade en längd på 47-48, inte 44,5. Bara ett vardagligt uttryck. 289 mm långa och, tror jag, 115 mm breda.

115 mm? Går att fixa till i Dalbello till exempel om du inte har för "hög" vad. Mattis på AG hade säkert kunnat hjälpt dig tex..

Senast ändrad:
Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Jadå, och jag har ju egentligen inga problem med fötterna i allmänhet, bara att de är drygt 44 på längden och 47-48 på bredden.
47? Inches?CM?MM? Bra svar där.. 44 är jag med på men de andra siffrorna?
Han syftar på storlekar. Längden på hans fötter passar i en 44 sko medans bredden på hans fötter passar i en 47-48 sko.

La Grave skrev
Det låter som att du varit på ställen där det kryllar av bootfitters. Var ligger dessa städer eller skidorter?
Kommer du från Stockholm?, där finns ju bla Alpint och Alpingaraget.
I Åre borde det finnas duktiga bootfitters. I alperna har jag varit mest i Chamonix/Argentiere där finns flera.

Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
supercross sa:
Där har jag varit, vilket framgår högre upp i tråden.
Ja men snackade du med deras bootfitter Mattis som jag skrev?
På båda ställena bad jag om att få prata/boka tid med någon som hade koll på sprutade innerskor osv. Ska man behöva ange vilken anställd som har nödvändig kompetens för att få relevant hjälp när man pratar med en säljare?

la_grave sa:
Hasse_Lindborg sa:
la_grave sa:
Där har jag varit, vilket framgår högre upp i tråden.
Ja men snackade du med deras bootfitter Mattis som jag skrev?
På båda ställena bad jag om att få prata/boka tid med någon som hade koll på sprutade innerskor osv. Ska man behöva ange vilken anställd som har nödvändig kompetens för att få relevant hjälp när man pratar med en säljare?
I bland så är inte alla lämpade att göra vissa saker som denna tråden uppenbart bevisar..... ;) ;) ;)

supercross sa:
La Grave skrev
I Åre borde det finnas duktiga bootfitters. I alperna har jag varit mest i Chamonix/Argentiere där finns flera.
Det är väl inte direkt lämpligt att gå till en bootfitter i Stockholm eller Åre om man bor i La Grave.. Möjligt att man kan köpa pjäxorna där men då får man ändå hosta upp lite extra slantar för att få dom fixade när man väl är på plats. Jag personligen skulle aldrig låta någon trycka mina pjäxor innan jag har fått åkt minst ett par dagar med dom och känner på vilka ställen jag får ont och vad man behöver jobba med.

somebody sa:
Det är väl inte direkt lämpligt att gå till en bootfitter i Stockholm eller Åre om man bor i La Grave.. Möjligt att man kan köpa pjäxorna där men då får man ändå hosta upp lite extra slantar för att få dom fixade när man väl är på plats. Jag personligen skulle aldrig låta någon trycka mina pjäxor innan jag har fått åkt minst ett par dagar med dom och känner på vilka ställen jag får ont och vad man behöver jobba med.
Ja, det där är ju ett problem oavsett om man köpet pjäxorna i en stad eller på en skidort. I det första fallet kan man inte få hjälp när man som mest behöver det - när man är på en skidort. I det andra fallet förutsätter det ju att det för det första finns en bootfitter (Svensk översättning tack! Pjäxanpassare? Pjäxhantverkare? Pjäxmakare, härlett från skomakare!) och för det andra att man åker tillbaka till samma ställe varje gång (i alla fall om man ska få mer eller mindre gratis service), och det är kanske inte så kul alla gånger?

Har du sprutat innerskon ännu?
Du får utvärdera pjäxan med par dagars åkning efter sprutad innersko.

Det är ju bara du som kan avgjöra om din pjäxa är bra för dig. Din bootfitter ska hjälpa dig att få din pjäxa att passa så bra som möjligt, det är det minsta man kan begära om man köper en pjäxa och formsprutar innerskon.

Lycka till hur som helst med dina pjäxor.

supercross sa:
Har du sprutat innerskon ännu?
Du får utvärdera pjäxan med par dagars åkning efter sprutad innersko.

Det är ju bara du som kan avgjöra om din pjäxa är bra för dig. Din bootfitter ska hjälpa dig att få din pjäxa att passa så bra som möjligt, det är det minsta man kan begära om man köper en pjäxa och formsprutar innerskon.

Lycka till hur som helst med dina pjäxor.
Jag har inte sprutat dem ännu, men är å andra sidan ganska nöjd med passformen så det är inget akut problem i alla fall. Mest undrar jag fortfarande om jag fick det optimala skalet.

Jag tror att du får finna dig i att kalla dem för bootfitters. Det finns säkert fler låneord från andra språk som du använder dagligen utan större bekymmer.

Man får lätt intrycket av att du är en gnällig typ som gillar att få gnälla ur dig din frustration på nätet när man ser vad du skrivit tidigare. I princip allt handlar om jävla gnäll. Är du kanske bara ute efter att få höra att alla instämmer och sympatitycker att du faktiskt betalat några spänn för mkt för ett par pjäxor som inte verkar så tokiga...eller vill du få alla andra att också bekräfta att Garaget, Alpint, den där Bruno eller vad det nu må vara är pisskassa. Eller vill du få alla andra instämma och tjura ihop över dina dåliga erfarenheter...eller vill du bara få bekräftat än en gång att du inte verkar kunna få försäljarna att fatta vad du är ute efter. Tror betydligt fler personer än just du kan begripa får riktigt bra hjälp av alla skid och pjäxförsäljare.

Ja du har förmodligen blivit blåst och nej du har nog inte den optimala pjäxan...förmodligen är du född fredag den 13:e dessutom

Leta vidare du efter den optimala pjäxan och blogga gärna om det så vi med stor spänning får ta del av hur dåligt det går.

Larssa sa:
Jag tror att du får finna dig i att kalla dem för bootfitters. Det finns säkert fler låneord från andra språk som du använder dagligen utan större bekymmer.
Inte särskilt många, och pjäxmakare tycker jag är ett utmärkt förslag på översättning. Skomakare lagar, fixar och anpassar skor, pjäxmakare gör det samma för pjäxor.

Larssa sa:
Man får lätt intrycket av att du är en gnällig typ som gillar att få gnälla ur dig din frustration på nätet när man ser vad du skrivit tidigare. I princip allt handlar om jävla gnäll. Är du kanske bara ute efter att få höra att alla instämmer och sympatitycker att du faktiskt betalat några spänn för mkt för ett par pjäxor som inte verkar så tokiga...eller vill du få alla andra att också bekräfta att Garaget, Alpint, den där Bruno eller vad det nu må vara är pisskassa. Eller vill du få alla andra instämma och tjura ihop över dina dåliga erfarenheter...eller vill du bara få bekräftat än en gång att du inte verkar kunna få försäljarna att fatta vad du är ute efter. Tror betydligt fler personer än just du kan begripa får riktigt bra hjälp av alla skid och pjäxförsäljare.

Ja du har förmodligen blivit blåst och nej du har nog inte den optimala pjäxan...förmodligen är du född fredag den 13:e dessutom

Leta vidare du efter den optimala pjäxan och blogga gärna om det så vi med stor spänning får ta del av hur dåligt det går.
Som framgår av tråden ovan är jag, efter att ha rätat ut en del frågetecken, rätt nöjd med det här köpet. 4 av 5. Hur man kan få det till gnäll - ja det är ditt problem.

Känns lite som Världen vs. La_Grave. Tycker absolut att La_Grave är saklig i sin framställning och hanterat pjäxfrågan på ett bra sätt. Alla som har något kvar innaför skallbenet vet ju att pjäxköp är en utdragen frustrerande process och man aldrig kan vara riktigt säker på sitt val förrän efter någon vecka på berget ... så funkar det!

Självklart bättre att köpa på plats om man "säsongar" än försöka få till det i ett garage i Stockholm innan säsongen drar igång. Tar tillbaka det jag skrev tidigare ... och ställer mig med rak rygg på La_Graves sida. Hoppas det fixar sig!

Det är inte lätt att köpa pjäxor, speciellt inte om man gör det typ vart 10: e år! Jag har själv ett par Atomic Tracker 130 som behöver tweakas seriöst för att fungera fullt ut för mig (och då är det inte passformen) som är problemet utan lite annat smått och gott som får mig i obalans.

/MM

la_grave sa:
Larssa sa:
Inte särskilt många, och pjäxmakare tycker jag är ett utmärkt förslag på översättning. Skomakare lagar, fixar och anpassar skor, pjäxmakare gör det samma för pjäxor

Larssa sa:

Som framgår av tråden ovan är jag, efter att ha rätat ut en del frågetecken, rätt nöjd med det här köpet. 4 av 5. Hur man kan få det till gnäll - ja det är ditt problem.
Hehe fel :) det är tyvärr ditt problem!

Du får nog tyvärr finna dej i att kalla dem för bootfitters, vrånga bakåtsträvare där. Och jag gissar på att du nog använder ord som, hör och häpna: mejl, airbag, vin, after work kanske ;) toalett, garderob, radio etc...snart även bootfitter. Meeen du kanske föredrar elektrisk post, luftkudde och att gå på "efter jobb" kanske.

Du har helt enkelt lite gnällig ton. Även i dina andra inlägg.

Bra att pjäxorna är 4 av 5. Varför startar du denna tråd då? Kan du inte avgöra själv om du har gjort en bra affär eller inte?
Sitter pjäxorna bra: Ja tydligen.
Betalade du mindre än nypris: Ja tydligen.
Fanns dom billigare någon annanstans: Ja tydligen.
Varför köpte du dom inte där: Vet ej men då hade du ju iofs missat möjligheten till ett helt meningslöst inlägg.

Okej jag erkänner du har lite sakliga poänger men jag blev ganska less på ditt meningslösa gnäll tyvärr.

Mountain_Man sa:
Känns lite som Världen vs. La_Grave. Tycker absolut att La_Grave är saklig i sin framställning och hanterat pjäxfrågan på ett bra sätt. text text

/MM
Kanske inte så konstigt om många på freeride inte är är så sugna på att ge goda råd utan hellre svarar surt till just la_grave oavsett hur sakligt och korrekt framställt just det här inlägget var.

Larssa sa:
Jag slängde iväg en fråga till Språkrådet. Lovat att återkomma om/när jag får svar! Och jag skriver e-post! Du vet att engelsmän går på aprés-ski?

Ja gör det La Grave, efter du kontaktat språkrådet med ett e-postmeddelande. Jag åker lagg och mejlar lite med en bootfitter under tiden...hehe och engelsmännen ja... jo ja...jojo...dom har ju skidbackar och puckelpister av plast också.

Senast ändrad:
Larssa sa:
Ja gör det La Grave, efter du kontaktat språkrådet med ett e-postmeddelande. Jag åker lagg och mejlar lite med en bootfitter under tiden...hehe och engelsmännen ja... jo ja...jojo...dom har ju skidbackar och puckelpister av plast också.
Hej!

Ditt förslag "pjäxmakare" är bra, särskilt som det anspelar på "skomakare".

Vänliga hälsningar
Ingrid Olsson
Språkvårdare, klarspråksfrågor

Så var det avgjort. Något annat du vill ha översatt?

Pjäxmakare ... mmm ... smakar bra!

Skulle vilja ha lämpliga svenska namn på följande utländska ord som med förkärlek används här på "Friåkning"!

Afterski
Pist
Offpist
Rocker
Charger
Twintips

/MM

Senast ändrad:
Mountain_Man sa:
Pjäxmakare ... mmm ... smakar bra!

Skulle vilja ha lämpliga svenska namn på följande utländska ord som med förkärlek används här på "Friåkning"!

Afterski
Pist
Offpist
Rocker
Charger
Twintips

/MM
Efterskidåkningsfest
Nedfart
Utanförnedfart
Gungböj
Laddare
Dubbelbrätte

Frågor på det?

Ja du är ju hyfsat snustorr du. Säkert är Ingrid Olsson särskilt insatt i skidvärlden och en hejjare på väl passande översättningar.

Kan du inte slå ihjäl lite tid med att skicka ett elektroniskt brev till språkvårdare Ingrid och be henne översätta ovan nämnda förslag så vi skidåkare kan börja förstå varandra.

Kanske du skulle söka kontakt med Niklas Hyland och hjälpa till med expertkommenteringen vid några tv sända "jibb" event. Det kunde nog faktiskt bli så torrt i den studion att ni självantände.

Word

Förresten...hör efter med Olsson angående:

Steeze, switch, stompa, jibba, raila, butter, corka när du ändå har ångan uppe.

Jag drar på efter jobb och funderar på om jag ska sälja mina laddare eller tvillingspetsar.

..

Senast ändrad:

Snödjup

Tillbaka
Topp