Har jag fått "rätt" skidor?

dsundelin

Ny medlem
Var idag iväg för att handla skidor och pjäxor under reatider för att börja åka lite igen. Var väldig länge sedan jag åkte sist och då var det på hederliga raka skidor.
Inga pjäxor blev det eftersom jag inte hittade några jag gillade men skidor fick jag med mig. Dock vet jag inte om det är rätt för mig eftersom jag inte har någon koll utan måste lita på säljaren. De skidor jag blev rekommenderad:

* Atomic Metron, står Metron 9 på prislappen men vet inte om det stämmer. Skidan är blå och står XI längst ned på. Ser ut som denna https://www.freeride.se/review/view.php?id=2450 fast blå. Står: 121x74x108 = 12m. Skidan är 164 lång.
*Bindningar skulle vara 4Tix 310 men de var slut så jag fick Neox 614 som skulle vara bättre, sant?
Pris: 2500:-

Jag kommer att åka pist, väger 67, 172 lång.

Får känslan att denna skida är för avancerad/svåråkt för mig eller har jag fel?

Lite svårt för någon som inte har sett dig att åka om den är för svår för dig. Det är en bra skida sen om den just passar dig och din åkstil det kan nog ingen säga här inne tyvärr.

//H

Tack för det snabba svaret!

Ok det kan tyvärr jag inte heller svara på eftersom det var 10 år sedan jag stod på skidor sist och då var det som sakt ej carvingskidor, de har jag aldrig åkt på.
Jag var mest rädd att skidan skulle vara för avancerad för mig eftersom jag aldrig åkt carving som sagt.

Hur vet man om den är för svår? Står på näsan mer än på fötterna etc?
Jag vill inte börja med något som är för svårt för då kommer jag nog mest tycka det är tråkigt och lägga allt på hyllan än att gå och köpa ett par nya skidor igen efter att nyss ha gjort det.

Senast ändrad:
Prova först och tycker du det är svårt så hyr en skidlärare. Det är sjukt underskattat. Folk kan gå hos sin Golf Pro flera gånger per år men inte ta en skidlektion...

//H

Skulle du ha fått en M11 är det inte hela världen, om du tänker sladdåka på dem är det skit samma vilken du har, och kan du carva är det inte fel med en M11 under foten. Har provåkt båda och de r väldigt snarlika, dock klarar M11 av lite mer än vad M9:an vill.
Jag menar, att ha fått en för bra skida är väl knappast något att bekymra sig om? Hade dock varit illa om du fått en sämre skida än du betalat för...

Hasse sa:
Prova först och tycker du det är svårt så hyr en skidlärare. Det är sjukt underskattat. Folk kan gå hos sin Golf Pro flera gånger per år men inte ta en skidlektion...

//H
Faktiskt. Man kan aldrig bli för duktig för att inte behöva lektioner. Bara för dum.
Har man inte stått på carvingskidor heller förr så är en timme eller två med privatlärare en mkt god investering.

Tack för alla svar! Vilken grym respons det var i det här forumet, mkt bra och imponerande!
Sammanfattar av det jag läst att det är ganska lugnt och att jag inte behöver åka tillbaka och byta skidor utan nu är det bara ett par pjäxor jag ska försöka hitta.

Någon som vet skillnaden mellan bindningen jag skulle haft och den jag fick?
4Tix 310 och neox 614.

4Tix har en DIN-skala till 10 och Neox 614 går till 14, mao är neoxen bättre.
DIN (Deutsche institut für normung) anger hur stort vridmoment som krävs för att vrida loss pjäxan från bindningen... Grovt (och felaktigt) kan man säga att man ska ställa bindningen på vikten/10....

Senast ändrad:
som hasse säger svårt att säga om den skidan passar just dig! men inget snack om att du köpt en bra skida till ett bra pris :) och att du fick en neox bindning istället är bara bättre! jobbar rätt mycket med atomic.

skidan är lättåkt! bra startskida för dig om du vill börja åka carving och skäms INTE att ta privat lektioner. kom till åre i vinter kanske jag kan ge dig några bra tips!

MVH

Då vet jag skillnaden också, tack!

Det låter bra, slipper jag grubbla på detta.
Ska se till att ta lektioner, känns som det kommer att vara väl värt pengarna.
Tack för erbjudandet! Ska jag komma ihåg ifall det blir en tripp till Åre. :)

Tillbaka
Topp