Har jag monterat rätt eller fel?

• Trådstartare Trådstartare GODman
  • Start datum Start datum
G

GODman

Guest
Kom hem med ett par nya lagg idag k2 Fujative. Började fundera lite för mig själv om monteringarna av bindningarna. På denna skida finns det 2 markeringar. En som heter mide sole (denna är mer bak) och en som heter core center (denna är mer i mitten) mellan dessa 2 sträck finns cm hänvisningar mellan 0-7cm. Jag som kör mycket park men de blir ibland den del pist och puder bestämde mig i all hast att jag skulle ha 3+ cm från mide sole (den lite längre bak) Jag känner mig lite förvirrad av dessa 2 sträck och undrar nu om jag gjorde rätt. Den ska alltså vara monterad så att den passar jibb och offpist på ett lagom sätt.

Nu har jag inte skruvat några fujatives, men det låter som om du har satt bindningarna bra för ditt användande. Det bakre strecket brukar vara "standard" alpinmontering, medan det främre är skidans reella center. Skruvat på den främre blir det lite slitsamt att åka offpist, och på de bakre- så uppför skidan sig som dina gamla elan i backen...
Det går finfint att montera om- om du inte skulle vara nöjd med monteringen nu.

"Mid Sole" är väl midjemontering och "Core Center" mittmontering. Men en midja som inte ligger mer än sju cm. bakom mitten lär knappast uppföra sig som en gammal elanskida.

lr så menade jag inte elan i synnerhet utan att pistlagg i allmänhet brukar ha en midja som är mer än sju cm bakom mitten på skidar?

Ok, alla inlägg borde inte granskas med argusögon...
Den kommer inte uppföra sig som någon gammal skida.

När det gäller midja, så vet jag faktiskt inte hur många cm bak mitten den brukar vara på pistskidor. Skruvat i flera år, men har inte sett så noga efter.
Angående midja har ju det bara med skärningen på skidor att göra, och den ser ju olika ut beroende på hur långa skidorna är. Man kan nog inte säga exakt hur många cm det handlar om.

Med tanke på att skidproducenterna inte ens kan bli överens om hur man skall mäta längden på skidorna, (några mäter på kanten, andra ovanpå, andra skidans längd i luften från topp till topp)blir nog detta slutligen en svår nöt att knäcka.
Twintipskidor har ju också en mycket kortare stålkant (effektivt mot underlaget)..Ta ett par slalomlagg i längd 165. De har antagligen ca 160 (beroende på hur man mäter) stålkantanlägg mot underlaget (en topp). En lika lång twintip har kanske 155 cm, (två toppar). Det säger sig ju själv att "mitten" på skidan då borde flyttas fem cm framåt (i förhållande till slalomskidan). Frågan är hur detta kompenseras i förhållande till skärningen...

Ganska interessant, det här egentligen!

Tillbaka
Topp