Har jag rätt längd?

Har jag rätt längd?
Hej, jag är 166cm lång och väger 50 pannor. Köpte ett par skidor som är 168cm långa, åker 70% park och 30% offpist. Min fråga är då, har jag köpt för långa skidor?

Har en till fråga, köpte ett par pjäxor som är 27.5 men mina fötter är 27. Har jag köpt för stora pjäxor? :rolleyes:

TAAAACK för mig :D

Har jag rätt längd?
Det suger! Åker du en gång om året på familjens tur till fjällen så skitsamma, gillar du att åka skidor så lämna tillbaka pjäxorna.

Har jag rätt längd?
Alltså det viktiga är ju hur dom sitter, hur tycker DU att dom sitter? Annars kan du prova ta ur innerskon, släng ner foten och kolla hur mycket utrymme det är bak i hälen när du kör fram tårna hela vägen och lägger vikt på foten. Jag tror dom brukar säga att det ska vara typ en 1cm för att det ska vara optimal längd på skalet.

Somebody varför skulle dom vara förstora? Han har köpt pjäxor som är gjorda för en 27cm fot, jag tycker då att längdmässigt låter det bra.

Senast ändrad:
Har jag rätt längd?
excellentswordfight sa:
Somebody varför skulle dom vara förstora? Han har köpt pjäxor som är gjorda för en 27cm fot, jag tycker då att längdmässigt låter det bra.
Nej, han har ju köpt pjäxor som är 27,5 cm långa, snarare gjorde för någon med 28 cm lång fot. Är man någorlunda seriös med sin åkning vill man ha en tight fit för att få ut max prestanda av sina pjäxor, dessutom ger innerskorna med sig en del, framförallt om man åker mkt/hårt.
Sen är det ju inte enbart fotens längd man ska ta hänsyn till, bredd, höjd, knölar, hålfot och så vidare plus spelar ju även in.

Senast ändrad:
Har jag rätt längd?
Lima-ko sa:
Nej, han har ju köpt pjäxor som är 27,5 cm långa, snarare gjorde för någon med 28 cm lång fot. Är man någorlunda seriös med sin åkning vill man ha en tight för att få ut max prestanda av sina pjäxor, dessutom ger innerskorna med sig en del, framförallt om man åker mkt/hårt.
Sen är det ju inte enbart fotens längd man ska ta hänsyn till, bredd, höjd, knölar, hålfot och så vidare plus.
Menade mer att det inte är säkert att dom är förstora bara för att det är 27,5 var därför jag frågade hur han tycker dom sitter... Sen om man kollar hur mycket utrymme det är i skalet brukar man ju iaf få en hum om hur mycket innerskon kommer ge med sig.

Senast ändrad:
Har jag rätt längd?
niclassandqvist sa:
Helvete.... har ju varken kartong eller kvitto kvar...... :/
Be snällt eller sälj/byt med någon privat.

excellentswordfight sa:
Alltså det viktiga är ju hur dom sitter, hur tycker DU att dom sitter? Annars kan du prova ta ur innerskon, släng ner foten och kolla hur mycket utrymme det är bak i hälen när du kör fram tårna hela vägen och lägger vikt på foten. Jag tror dom brukar säga att det ska vara typ en 1cm för att det ska vara optimal längd på skalet.

Och det viktigaste för passformen är att börja med rätt storlek! Mäter man sin fot till 27cm så ska man inte ha en pjäxa som är 27.5cm. Frågan är om han har mätt fötterna på ett vettigt sätt och även mätt båda, mina ena fot är in en pjäxa märkbart mindre än den andra både på längd och bredd. Självklart går jag efter den mindre foten och anpassar den andra pjäxan då det är helt omöjligt att köra med för stora pjäxor.. Det är lätt att fixa plats i en pjäxa och göra den större, svårare åt andra hållet.

Tillbaka
Topp