Har jag valt för mjuka skidor?

blueberry1

Ny medlem
Har jag valt för mjuka skidor?
Är ny inom skidåkning och har hyrt utrustning tidigare men tycker det är bökigt att köa, byta pjäxor som inte sitter bra osv så nu tänkte jag investera i egna grejer till denna säsong.

Är som sagt nybörjare, tjej, 170 cm lång och kruxet är att jag väger lite mer än normalt, ca 88 kg. Är ute efter ett par skidor att lära mig grunderna på för att kanske om några år gå upp en nivå. Har varit inne på olika butiker i Stockholm och bla blivit rekommenderad Atomic Cloud 7, längd 163 cm. Säljaren var övertygad om att dessa ska passa mig så jag la undan dessa idag men är ändå lite osäker på om det är ett bra val för mig? Är rädd att de är för mjuka? Vill helst ha ett par kortare skidor, kanske ca 156-160 cm, men då måste jag väl ha ett par som är lite styvare pga min vikt? Någon som har nåt bra tips?

Blev i en annan butik rekommenderad Salomon Pure white 159 cm, är dessa ett bättre val? De kändes något styvare och skönt med ett par som är lite kortare.

Köper hellre ett par längre skidor som passar just mig bra, än ett par kortare som inte är rikigt bra bra, ska tilläggas.

Pjäxor har jag hittat ett par som sitter bra.

Tillbaka
Topp