Har någon haft problem men kvalitén på Vølkl

Lukas_Elinder

Ny medlem
Jag kan i alla fall meddela att føljande modeller av Vølkl skidor håller en usel kvalité. Gotama, Katana och Kuro. De senaste 3 åren har jag kørt sønder 4 par Gotama, 1 par Katana och 1 par Kuro. Skidor håller i høgst 15 skid dagar innan bindningen slits ut (Gotama och Katana) eller 4 dar innan stålkanten på Kuro faller av. Ska det va så? Vidare kan jag nämna att servisen hos Vølkl Norge är sämre än skidorna. Tendenzer (importør av Vølkl) skyller bara ifrån sig. Detta är nått ni borde tänka på innan ni køper Vølkl i Norge. Jag kan inte råda någon att køpa Vølkl, men om ni ändå tänkt køpa ett par, vänd er då till Sport Conrad før där kan ni reklamera utan problem. Sport Conrad tar vara på sina kunder till skillnad från Tendenzer och Anton Sport. De skyller bara ifrån sig och tar inget ansvar, även om man har rätt!

Märkligt.

Äger både ett par Sanouk och Kuron. De bästa kvalitétsskidorna enligt mitt tycke. Stålkanter och belag står pall för i princip vad som helst.

Du kanske har haft en enorm otur..eller så har jag haft en enorm tur:)?

stay_tuned sa:
Lukas_Elinder sa:
Skidor håller i høgst 15 skid dagar innan bindningen slits ut
Vad har bindningen med kvalitén på skidan att göra?
Om bindningen slits ur utan att det är en dålig montering så är det väl förmodligen taskig kvalité på kärnan. Gotama har haft problem med detta med telisbindning. Kärnan är för klen för att hålla kvar bindningen.

finns en hel del om detta i forumet. prova söka. vet att framför allt katanan haft diverse problem, men även gotama till viss del.

Tydligen så har Völkl kvalitetsproblem sedan de flyttade tillverkningen från Europa till Kina. Åtminstone så var det vad Backcountrys verkstadschef sa förra vintern efter att mina Kuro mystiskt kollapsade, bilder finns i min gamla blogg här på sidan för den som är intresserad.

Tråkig utveckling när tillverkningen av de stora märkena flyttas till Kina, kvaliteten blir sämre och priserna oförändrade. Dock så är det samtidigt positivt då det ger incitament att prova de lite mindre tillverkarnas plank.

Klart folk har haft problem med kvaliten på völkl... snarare regel än undantag om man ser till vad jag hört från vänner och andra som åker völkl. å andra sidan hörs väl problemen högre än om ett par skidor faktiskt hållt.

Ja völkls nya generation av skidor (katana, kuro så vitt jag vet?) verkar vara helt feldesignade i kärnan. Antingen bryts hela kantpartiet loss från kärnan (kuro), eller så lyckas man snabbt deformera kärnan och belaget så till den milda grad att skidan inte längre är körbar (katana).

Tillbaka
Topp