Har nån vart med om liknande?

Coce

Ny medlem
Jag körde förut på 15 -5, vinklade ut bakbindningen till 15 -15.. efter ett tag fick jag så jävla ont i knäveckena, vet inte om det är för att jag ställde ut bindningen eller för att jag åker för mycket? nån som haft liknande problem med sina knän??

oj... ont i knäna på bräda hör man inte om alltför ofta, typ bara när folk ramlar på dom

att du får ont i knäna för att du åker för mycket låter konstigt, det är nog för att du blir så julbent med bindningarna så, så ställ tillbaka imo

nej har nu efter många månader hos sjukgymnast fått veta att det är vinklarna som är de farliga, inte bredden på stancen.. så tips från skadad brädåkare, kör inte för mycke vinklar!

Lär ju bero på mycket på hur ens ben är vanligt också.. Om fötterna går typ helt rakt eller innåt när man står vanligt så äre inte speciellt naturligt att köra en +21 - 21 stance ;)

Kör med det som känns bekvämt. Får du ont eller det är inte skönt att åka med de vinklarna du har, så ska du antagligen vinkla ner.

Senast ändrad:
Personligen tror jag inte att sjukgymnasten har så stor koll på snowboardstancens fysikaliska krafter. Jag är övertygad om att dagens 60+ stance är ett mycket större problem för knäna än vinklarna. För de allra flesta är det helt naturligt att stå lite utåtvinklat med fötterna och gör man det på sin snowboard blir belastningen på knälederna naturlig. Men om man står alltför brett blir båda benen vinklade lite väl mycket, tänk / \, och belastningen på knälederna blir sned och därmed ökar risken för knäskador vid hög belastning, tex hårda landningar.

lånar tråden för en snabb fråga om man har bakrebindnigen lite bakåt flyttad typ 2cm, altså från främre bindigen till nosen så är det 42,5cm och från bakrebindigen till tailen så är det kring 40cm. Gör det ¨nått om det är så ? vad blir nackdelarna ?

pSundberg,

Det du beskriver kallas setback.

Att ha en setback gynnar själva åkningen, framförallt i offpist.

Nackdelarna är att du tappar symmetrin/kontroll vid parkåkning(läs hopp/rails).

Jag gillar setback även på min freestylebräda!

n0bl sa:
pSundberg,

Det du beskriver kallas setback.

Att ha en setback gynnar själva åkningen, framförallt i offpist.

Nackdelarna är att du tappar symmetrin/kontroll vid parkåkning(läs hopp/rails).

Jag gillar setback även på min freestylebräda!
gör 2cm mycket skillnad ?

Bakmontering är bra om man kör puder, tänk surfbräda i vatten
Centrerad stance är bra för freestyle, tänk skateboard på asfalt

Testa dig fram och kör på det som känns bäst.

Tillbaka
Topp