Har Telemarken någon framtid?

centralbyrakraten

Aktiv medlem
Med den rubriken så vet jag att gerillagruppen Militanta Telemarksåkare direkt kommer att bomba den här tråden med hot och glåpord så innan ni utfärdar en fatva på mitt huvud, läs inlägget ordentlig och svara på den riktiga frågeställningen!

Jag undrar om telemarksåkningen för en tynande tillvaro eller är på väg till en andra våg (egentligen tredje eller fjärde eller femte)?

Fakta som talar emot telemarkens framtid:

- SLAOs statistik, enligt denna så har antalet telemarksåkare minskat sedan 2001. Med undantaget senaste året då vi kan se en ökning med 0,3% (se http://www.slao.se/Liftdata_2005.asp#7 ).
- Antalet kursdeltagare på telemarkskurser som minskat de senaste 2 åren.

Fakta för telemarkens framtid:

- Ökade försäljningssiffror i USA.

Talar denna spaning emot telemarksåkningen eller är det så att den lilla ökningen senaste året i SLAOs statistik en vink om att Sverige nu är på väg att följa USA och att antalet hängivna knäböjare kommer att öka igen? Fyll gärna på för och emot faktorerna och kom med bra analyser.

finns intresset kvar kommer det inte att dö ut som i försvinna helt men visst. i och med de senaste skidfilmerna som dominerats av Alpinåkare och brädåkare (Unparallelled (stavning?) håller telemarken någorlunda levande) så är det inte så många som börjar med telemark på grund av det. Men vi ser ju fler o fler telemarksåkare i filmerna nu i år i alla fall, både i SWEposse o FreeRadicals så det kommer nog en våg inom några år är min gissning. Men just nu är det inte många, det är oftast grupper som kommer. Som i min klass är vi i princip 16telemarksåkare som kommer nedför backen tillsammans under kurser (www.fjalledarna.nu).

Så om telemarken har någon framtid, självklart.

Ah, skidfilmsspaningen är bra!

Tyvärr är jag tvungen att döma ut ditt klassargument, PeAC. Ni är knappast ett bra tvärsnitt av svenska åkare utan mer ett gäng fjällfascister. Min erfarenhet från sådana utbildningar och skolor är att telemarksåkningen hålls ganska högt just där.

jo det är sant. grupptrycket är inte att förneka, jag försökte inte få det att verka som att telemarken var på framfart utan snarare visa att inom vissa grupper är telemarkandet väldigt högt

Mhm, jag misstänker att det är i sådana grupper som vi sist kommer att se eventuella trendändringar. Det finns en inbyggd tröghet i fjällkonservativa grupperingar så ni blir antagligen telemarkens sista utpost om den nu skulle dö ut...

hmmm, möjligt. som grupp kanske vi är trendtröga men faktum kvarstår; det är kul att åka telemark. inte alla står på telemarksskidorna hela tiden heller, jag kör hellre alpin men att utvecklas inom skidåkning är kul o då är telemark ett bra komplement.

så individmässigt är det fel att placera oss i fack men som grupp fungerar det nog utmärkt.

Japp, helt överens.

Ett litet avstick från tråden men jag kan inte låta bli. Visst är det märkligt att man tar en grupp individualister och stoppar in i en utbildning och snabbt formar sig nästan alla i gruppen till en stereotyp. Jag brukar utan problem kunna indentifiera Fjällledare och TSL:are på långt avstånd, så tydlig är stereotypen.

Telemark är bakotsträvande!!!
Varför göra det jobbigare än vad det är??
har själv kört telis i alldeles förmånga sesonger,men det är ok att tura med!!!!
En som vet!!!!!

Jag tycker det ar tydligt att telemarksutrustninga ar "samre" ur alla synvinklar an alpin utfors/tur utrustning vad galler prestanda och lattanvandlighet. Att tura med telisgrejer ar tungt om man jamfor med alpina turgrejer, harda fjadrar maste avhjalpas med special gangjarn monterade under bindningarna (=extra vikt) osv. Utfor ar det ohjalpligt svarare och jobbigare att aka telemark, sarskilt i daliga snoforhallanden. Argumentet att telemark skulle vara en fordel vid langa anmarcher var kanske giltigt for 10 ar sen med 60mm skidor och laderpjaxor men knappast langre.

Slutsats: Enda anledningen att aka telemark ar att man gillar utmaningen och kanslan. Tycker sjalv att det ar en speciel kansla att aka telisar i lossno - och uppenbarligen tycker manga andra det ocksa. Alltsa, telemark har en framtid.

Mattias

Mattias, frågan är dock om fler eller färre kommer att anta utmaningen i framtiden, om fler eller färre kommer att attraheras av känslan, vad tror du?

Broman, frågan gällde inte dina personliga åsikter om telemark, likande svar undanbedes!

Svar: Ja, det kommer alltid finns en lite "klick" som inte kommer att välja bot den fantastiska känslan av att bemästra telemarkstekniken ! Jag tror däremot inte att den någonsin kommer att den kommer bli stor, som i antal utövare. Förhoppningvis så ökar antalet utövare i takt med att populariteten i USA växer så att det finns anledning för utrustningsleverantörerna att ta fram telemarksanpassade skidor och nya bättre varianter av bindningar och pjäxor. Telemark är mycket riktigt svårare, jobbigare, klumpigare och långsammare, men vem har sagt att det ska vara lätt !? Själv tycker jag stöddigt nog att alpint är för lätt för att det ska vara en utmaning i synnerhet om man närmast har tillgång till Svenska berg. Det fina med telemark är att ett standard svenskt liftsystem och dess backar kan bli en utmaning, vilket jag inte tycker att det blir med alpin utrustning. När vi kommer till alpernas branta sluttningar däremot är utmaningen för en telemarksåkare som mig ibland för stor, men jag gillar att det är berget som sätter gränsen ! Sammanfattningsvis så tror jag att det alltid kommer finns de som inte vill byta bort den fantasstiska känslan av "telemarks-surf" och som i likhet med mig också tycker att berget ska sätta gränsen ! Tack för mig !

Japp Christian, jag förstår ditt resonemang. Din skogsmulle är väldigt lik min fjällfascist. Tror du att vi skulle se en ökning i Sverige om telemarken började marknadsföras som i USA, med en BC-attityd, lite outlaw, de som vågar åka under avspärrningarna? När jag skriver det här minns jag att jag hört det här resonemanget förut, då i Abisko.

Det skulle vara ganska kul om telemarken i framtiden fick samma stämpel som snowboardåkarna hade på nittiotalet. Det skulle till och med kunna gå så långt att skidanläggningarna börjar sätta upp skyltar med "TELEMARKSÅKARE FÖRBJUDNA"!

Det intressanta med din statistik, Centralbyråkraten är att bladesåkningen har ökat betydligt. Vad beror det på?
Telemarksåkarstatistiken är väl helt beroende av intagningsvolymerna på Mitthögskolan? Det är väl bara skäggiga högskolestudenter som åker telis numera?

Grabbar, det finns telemarksåkare som är varken fjällfascister eller skogsmullar. Jag åker telisar och kan inte identifiera mig med någon av de grupperna (vad det nu är för folk ni snackar om?) Varför förresten försöka stoppa in folk i fack ? Måste man tillhöra en grupp bara för att man gillar en viss typ av skidteknik ? Obalanserat resonemang.

Att gå från skogsmulle till att bli huligan portad från skidanläggningar tror jag kommer att ta lååååååång tid :-) Inte ens om Glen Plake börjar knä-böja...

När jag tittar i min egen lilla kristallkula ser jag en minskning i antalet utövare nu när skid-tillverkarna äntligen kommit på att man bygga skidor som funkar bra på fler ställen än i en välspolad bana (samt som redan skrivits att tur-fördelarna försvunnit). Det kommer dock alltid att finnas kvar en liten kärna åkare, men för att få den större än de där 1-2%:en krävs det nåt rätt speciellt.

Ibland blir man i och för sig förvånad. Jag snackade i förra veckan med en amerikan här som körde telis-skola för 10-åringar förra året och kommer att göra samma sak igen denna säsongen p.g.a. det överväldigande intresset bland ungarna. Landet där detta händer är Frankrike...

Min syn är att telemarkskörning i stort sett är meningslös. Denna åsikt bygger jag på mer än femtons år knäböjade både i våra svenska fjäll och i alperna.

När jag för första gången i mitten av åttiotalet testade med låga skinnpjäxor och stålkantade turskidor var det en fantastisk känsla att med lätt utrustning bemästra branta fjällsluttningar. Efterhand som åren har gått har min utrustning förändrats och i garaget står nu ett par Garamont Super G (höga styva plastskor) och ett par 195cm Salomon X-scream som numera bara luftas någon gång per år.

Jag la ner knäböjandet för några år efter att tillsammans med min då nioåriga dotter kört nedför en brant sluttning med ett par decimeter tung blötsnö. Hon körde lätt ner före mig medan jag själv hade ett litet hel¤%te med knäböjandet. Till slut insåg jag att enda sättet för mig att ta mig ned utan faceplant i varannan sväng var att köra alpint ...

Vad som då blev helt uppenbart för mig var att jag i princip ingen situation körde bättre med knäböj än med alpin stil (med telemarksutrustningen alltså). Min slutledning blev att telemarkskörning i princip är meningslös! Allting går helt enkelt lättare med parallella skidor!

Men ... jag kan även idag plocka fram telisarna när de rätta förhållandena finns. Att köra lössnö med knäböj ger en alldeles speciell känsla som skiljer sig från den alpina dito. Att däremot skära pist med telemarkssväng är inte bara i princip meningslöst utan totalt meningslöst.

Och för att imponera på mig är det i så fall klassisk telemarksutrustning som gäller. Att rippa pist med alpina carvingskidor, höga plattor och styva pjäxor är en barnlek. Att göra det med låga skinnpjäxor och smala fjällskidor ger däremot respekt!

Till frågan ... har telemarkskörning någon framtid. Jodå, absolut, det kommer alltid att finnas entusiaster som gärna vill krångla till det och skilja sig från mängden. Men jag tror inte någon ny våg är på gång utan att vad vi ser idag är en tämligen stabil nivå. Några tillkommer varje säsong medan ungefär lika många inser meningslösheten i aktiviteten.

That´s all kids!
MM

PS! Nu talar jag enbart utförskörning, ska man ta sig uppför berget för egen maskin är situationen något annorlunda! DS.

EDIT! Jag läste FRÅGAN och kände att jag nog var tvungen att lägga till några rader för att tillfredställa vår Centralbyråkrat. DS.

Varför så provocerad och stöddig ? Jag trodde man letade efter likasinnade och/eller folk att diskutera med, inte efter folk att kasta skit på. Alltså är detta inget för mig. So long kids

Ber ärligt talat om ursäkt Alexander! Menade inte att vara taskig på nåt sätt!! Är själv akademiker så något förakt i min ton kan ej skönjas. Jag är inne lite på MMs linje med det här att vilja "krångla till det".
Telemark kräver mera än skidåkning i den bemärkelsen att man måste tänka på vad man gör. (höger ben bak vänsterfram knäböj dubbelstavföringobligatoriskt). Och därför uppskattas av akademiker som tycker om tanke/analysmomentet som telemarksåkning medför.
Min analys är därmed att akademiker är överrepresenterade i telemarkskretsar!

Om vi kollar utrustningsmässigt så hänger ju inte pjäxor och bindningar med i samma takt som utvecklingen av skidorna(både alpint och sk "telemarksskidor")
Bindningarna är ju stenåldersmässiga och är den svagaste länken, dvs de går sönder hela tiden.
Visst, utvecklingen med bredare midja på skidor kräver styvare pjäxor för att kunna få i kant på vettigt sätt, då krävs en bindning som håller måttet.
Utvecklingen av en ny standard inom bindning/pjäxa har floppat, enligt vad jag vet.
För att få en vettig utveckling så krävs ett större antal utövare så tillverkarna intresserar sig och vill investera, så i detta fall det kanske blir ett moment22? eftersom det ej är så många utövare och det kanske krävs ny teknik för att få fler folk att intressera sig för telemark?

Men det är en grym känsla att få gå upp på en topp med 2-3 dec nysnö och bara få köra fort ned i feta telisvängar....
( har dock sålt alla telisgrejor och låst fast hälen, pga för lite puder...)

Schysst gjort ! Jag håller med om att det är att krångla till det, men hävdar alltså att det är just det som är tjusningen ! å folk som vill krångla till det kommer det ju alltid att finnas eller hur =) Har aldrig ens tänkt på om det är överrepresenterat ibland akademiker.........men hrrm.....visst är jag det jag också.....är hemmablind kanske !?

Vidare så tror och hoppas jag att telemarken får ett uppsving när "free heel free mind" vågen rullar över atlanten. Där borta har det ju faktiskt blivit lite cool med telisar och det tror jag att det kan bli igen här i Europa. Men som sagt, så coolt så att det blir stort det blir det nog aldrig =) För att sticka ut hakan en smula så säger jag att det hursomhelst aldrig kommer att bli meningslöst !

Jag tror att anledningen till att fler inte prövar är att det helst enkelt tar för lång tid att bli så pass bra att man kan njuta av telisar.

Själv skulle jag som sagt var inte vilja kalla mig fjällfascist eller skogmulle, utan är snarare bara livrädd för att vara en dussin-kille och då är ju valet av utrustning och teknik givet *skrattar*

alexanderhedman!

Hmmm... om någon hade sagt - "Jag ska döööööda dej!" hade jag förstått att du blivit stött, men att bli anklagad för att vara Akademiker får väl närmast ses som en komplimang!

Vad man normalt menar med akademiker är personer som har eftergymnasial utbildning på högskola/universitet. Definitivt inte ett skällsord i min vänskapskrets!

;-) / MM

Ja det är mycket synd att det ska jämföras med alpint. Jag hade hoppats att den här tråden skulle slippa undan det (Mountain_man du slipper en åthutning eftersom du efter mångt och mycket kom till en slutsats i frågan).

Tack för goda spaningar Nutti och Peter K. Klart intressant det där med den floppade standarden, ett klart bakslag för telemarken skulle jag vilja påstå.

Visst är det intressant som DustbinDan säger, att siffrorna i statistiken visar att snowblades helt dominerar över telis.

Centralbyåkraten!

Haha...du är ute efter en seriöst akademisk debatt avseende hur antalet telemarksåkar i världen i absoluta tal kommer att förändras inom de närmast kommande åren. I vilket hänseende tycker du det är intressant att försöka utreda denna fråga? (Jag skönjer eventuellt djupare motiv än de som kan synas i ren statistikpenetrering!)

;-) / MM

telemark kommer inte försvinna. men jag tror inte det kommer öka i någon större omfattning förrän dom stora märkena hakar på. om telarken fick lika stort utrymme i butikerna och samma priser som dom alpina prylarna så skulle det bli stort. men det kommer inte hända. alltså kommer telemarkandet stanna på några procent?

Som svar på den ursprungliga frågan skulle jag vilja säga: Det kvittar! Oavsett om andelen åkare med lös häl ökar eller minskar så tror jag att förändringen är, och kommer vara, marginell.

"Med den rubriken så vet jag att gerillagruppen Militanta Telemarksåkare direkt kommer att bomba den här tråden med hot och glåpord så innan ni utfärdar en fatva på mitt huvud, läs inlägget ordentlig och svara på den riktiga frågeställningen!"

Jag tycker att det oftast när den här frågan diskuteras är icke-telisåkare som startar den, och då gärna på ett provokativt sätt. Argumenten brukar vara att det är så ineffektivt att åka telisar yada, yada, yada.

Att telemarksväng inte är effektiv jmf. med parallellsväng är självklart. Men vad har detta för relevans? Jag, liksom de flesta, åker inte skidor för att vara effektiv utan för att ha roligt.
De enda som möjligtvis har glädje av effektiv åkning är pistörer och guider etc.

WTF, om du inte har ett vettigt svar till frågeställningen så ska du heller inte svara.

Jag frågade inte om vad du tycker om frågan. Jag har inte heller kritiserat telemarkstekniken i den här tråden, om du läst igenom alla svar så hade du märkt det. Läs igenom inlägget ordentlig och svara med ett nytt inlägg om du verkligen har något att tillföra.

Norrmännen tar död på telemarken genom att vara så jäääävla konservativa i utveclingen o deras satan lusekofter och knickers!!Och ni som inte vet vad konservativa betyder ,så fråga centralbyrakraten.

Jag har funderat en del på din frågeställning men vid närmare eftertanke tycker jag den är fullkomligt ointressant och alla spekulationer i frågan meningslösa. Istället väljer jag att kapa din tråd och ställer frågan:

Vart tog mittskåran vägen på de alpina skidorna (och telisarna för den del oxå) ?

Ja, ni som var med på åttiotalet minns säkert att alla skidor hade en mittskåra i belaget på samma sätt som längdåkningskidor har. Jag tror skåran försvann någonstans i mitten av åttiotalet. Frågan är väl egentligen inte VART den tog vägen utan varför den togs bort och vilken nytta den egentligen gjorde?

;-D / MM

Touché MM, men Broman sågade tråden innan dig. Dock inte lika medvetet och med lite mindre finess.

Tackar för en god dags underhållning!

Mountain Man>> Kul initiativ att kapa tråden bara sådär... kul. Jag har själv funderat på (det var väl goda tio år sen jag funderade sist) vad skåran, eller styrspår som toppluvorna som åker på längden kallar den, egentligen var bra för. De måste varit fast övertygade om att den var nödvändig, så mycket känns klart, följdfrågan är vem tog bort den?

Tillbaka till tråden... Jag skulle vilja jämföra telemark med snowboard, men bara gällande snowboardens plötsliga popularitet.

Snowboard vann sin populariet i mitten på 90-talet, det var något nytt, revolutionerande, annorlunda och det tilltalade ungdomar (vem ville inte slippa skidåkningens neonfärger?) Snowboards i olika former hade emellertid funnits i närmare 15 år. Vad jag vet började det för Sveriges del med att man kunde köpa smått legendariska Winterstick redan i början av 80-talet
-på NK.

Genombrottet kom först på 90-talet, enligt min teori av den enkla anledningen att priserna på utrustning och tillgängligheten anpassades till vanliga sportlovs-svenssons. Detta gjorde det möjligt för var och varannan sjuåring att få en egen "haschpulka" i paketet under granen.
Sjuåringarna blev så småningom 15-åringar med utvecklad åkskicklighet och högre krav på utrustning. 15-åringarna sålde jultidningar så att de kunde skaffa bättre/dyrare brädor vilket gödde brädindustrin och numera kan väl ingen utom rainman ha koll på hela burtons modelprogram, vilket inte var någon match -94.

Vad har detta med telemark att göra? -Jo, jag tror ovan nämnda fransoser kan vara en del av telmark som framtida populär snösport; de lär tioåringar åka telisar, tioåringar blir 15-åringar...

Man måste nog hitta ett sätt att göra telisar till ett av alternativen för kidsen.

Appropå trådkapning.
Är det nån som vet när bästa tiden är för att kapa ner ett träd på grannens tomt?

Nejnej ... i detta fall är tajmningen allt.

För absolut största effekt bör man passa på när grannen har bjudit in hela tjocka släkten för att visa upp sin nya oerhört dyra 60" plasmaskärm med tillhörande niokanaliga ljudanläggning i DTS 8.1. Sammanfaller detta med julafton är det perfekt.

Kapa trädet ca: 60 cenitimeter över backen och var noggrann med att rikta in kronan (trädets) så att den inte bara krossar plattTVn utan även tar med sig alla godsaker som placerats på soffbordet framför. För det fulländande framträdandet föreslår jag att man bär komplett tomtefarsutstyrsel och tränar in ett fränt OHOHOande som man kan utbrista i när alla tittar ut genom det stora hålet i väggen/taket.

That´s all kids! / MM

Ang. skåran i belaget.

Jag tror att den försvann i samma veva som det beryktade och fruktade sportlovssvineriet dog ut. JCM har tidigare tagit upp detta ämne för noggrannare analys, för Er som inte är insatta i ämnet rekommenderar jag följande http://www.freeride.nu/forum/thread.php?t=3651 ! Jag måste då dra den slutsatsen att skåran i mitten av belaget på skidan användes som kanal av diverse dryckesslag med en etanolhalt om mer än 40% Skåran på ett par 215 cm långa lagg kunde med fördel användas som en akvedukt till de törstläpparna som inte lyckats forcera den massiva mur av törstiga nordbor framför bardisken. I samma takt som Gin&Vodka och Fernet byttes ut mot varm choklad och hallonsaft så försvann den användbara skåran då folk samlades utomhus i friska luften med sina termosar och löshälsåkdon! Köerna i baren försvann och således också behovet. Tillgång och efterfrågan MM!!

/Leder

Vilket också förklarar att alpvärldens kranvatten hade dåligt rykte i många år. Det var inte en för hög bakterieflora som orsakade den något lösa avföringen. Skidvalla upplöst med etanol har en klart laxerande effekt om den brukas invärtes. Eventuella kräkreflexer vid sådant användande kan också skyllas på detta.

Nu när skåran är ett minne blott borde Evianbluffen kunna avslöjas.

Tillbaka
Topp