Hård flex på en bräda?

Rundberg

Ny medlem
Hård flex på en bräda?
Vad har det för inverkan på åkningen?, hoppar man bättre men mjuk flex, eller är det popen som avgör det?, blir det nån skillnad på åkningen, och hur? om man har en bräda med hård flex.
 
Hård flex på en bräda?
en hård bräda är inte lika förlåtande som en mjuk bräda, alltså ett felskär (en landning som inte är klockren) kan var svårare att "rädda"...

men en FÖR mjuk bräda kan vara ett rent helvete att åka på, man får ingen respons och det kan kännas som om mn "trampar igenom" vid tung carving eller när man vill få en snabb pop..

om du är duktig åkare är en hårdare bräda att föredra, då den svarar bättre på din åkning..


(kan även tilläga att en hård bräda kan uppfattas som tung åkt, alltså du måste ta i mer..
åkte ett tag på Jim Rippey´s promodel, han är känd för aggresiv åkning och våger väl upp mot 90 pannor, den vavr grymt skön men det var som en brottningsmatch att ta sig ner för baken, jag var helt slut..)


slutligen så är det ju även så att alla har vi olika åkstilar och föredrar olika brädor..
"världen är vacker för att den är färggrann! ;-)"
 
Senast ändrad:
Hård flex på en bräda?
Jag har kollat på en bräda som har 8 i flex på en 1-10 skala. Jagf väger 70kg, kommer den bli alldeles för hård för mig?, sen undrar jag hur en bräda med hårt flex kan ha bra pop?,

//Fredrik
 
Hård flex på en bräda?
Du måste definiera vad du ska ha brädan till! Är det pist, park, pipe eller offpist som gäller? Eller kanske en blandning?
 
Hård flex på en bräda?
En hårdare bräda klarar högre farter! MEN du måste vara stark för att hantera den och få ut hela brädans potential.

Den klarar oxå ojämnheter bättre, till och med de stora pucklarna som kan bli i pisten på eftermiddagarna.

//178cm Nitro Natural
 
Hård flex på en bräda?
Rundberg sa:
Jag har kollat på en bräda som har 8 i flex på en 1-10 skala. Jagf väger 70kg, kommer den bli alldeles för hård för mig?, sen undrar jag hur en bräda med hårt flex kan ha bra pop?,

//Fredrik
berätta vad du vill ha den till?

är du duktig? aggresiv åkning? stark?


märke modell?




ps. det är skillnad på 70 och 70
 
Senast ändrad:
Hård flex på en bräda?
Jag vill ha den till att mest åka i pisten med, men jag brukar också bygga egna hopp och hoppa på, samtidigt som jag ibland åker ner tuill parken och vill lära mig hoppa bra på större hopp. Jag har nog mer åt det agressiva åkstilen, gillar att åka snabbt och sånt. Men jag vill inte att brädan skall va så hård att jag itne kan hoppa och sånt med den. Det är Never Summer Legacy som jag tänkte köpa. Och ja, jag ser mig själv som en duktig åkare i pisten, men vill utvecklas mer på att hoppa och sånt. Brädan jag nämde sägs vara hård flex i, men med bra pop i.
 
Hård flex på en bräda?
Rundberg sa:
Jag vill ha den till att mest åka i pisten med, men jag brukar också bygga egna hopp och hoppa på, samtiblabalbablaa
en bräda som har en 8:a i hårdhet på en 10 gradig skala låter helt perfekt för det du vill ha den till,

"popen" kommer från hur bra brädan svavar
sämst pop har en lång mjuk bräda...

men ju hårdare en bräda är desto tyngre kan det bli att "poppa" den...

hmm förstod du det där?
 
Senast ändrad:
Hård flex på en bräda?
jag gillar brädor med hård flex, men om flexen är för hård är det inte skönt att åka. 8 i flex är gränsfall om du inte ska hålla till i pipen en hel del.
Jag skulle rekomendera en bräda med 5-6 kanske 7. Jag har 7 i flex på min bräda som jag har nu, men jag tycker att det är aningen för hårt.

Jag tycker att du ska testa brädan med 8 i flex och sen kanske testa en något mjukare bräda. För att känna skillnaden.
 
Hård flex på en bräda?
Jo, testa skulle ju va det ultimate, men eftersom brädan inte säljs i wuropa bara i USA blir det ett problem. Jag har kollat runt ett tag nu, och eftersom jag har stora fötter (45-46)
är det svårt att hitta en bra bräda.
 
Hård flex på en bräda?
Som sagt en mjuk bräda är "sköanare" att åka på mer förlåtande.. men när det verkligen gäller och när du vill dra på stort eller åka fort måste brädan vara hård för att kunna svara på dina moves och för att vara stabil, är så förbannat tråkigt annars...
 
Hård flex på en bräda?
Jag tycker en för mjuk bräda förstör mer av åkningen än en för hård. Jag menar, det går fanemej hoppa osv med en hård också¨, men med en mjuk bräda blir åkningen såpass lidande att jag rekommenderar dig att hellre köpa en "för" hård än en mjuk. Speciellt när du nämner att du gillar att åka fort.

Emil
 
Hård flex på en bräda?
Rydellen sa:
Jag tycker en för mjuk bräda förstör mer av åkningen än en för hård. Jag menar, det går fanemej hoppa osv med en hård också¨, men med en mjuk bräda blir åkningen såpass lidande att jag rekommenderar dig att hellre köpa en "för" hård än en mjuk. Speciellt när du nämner att du gillar att åka fort.

Emil
håller med! "En hård bräda klarar allt en mjuk bräda kan, men en mjuk bräda klarar INTE allt en hård bräda kan"
 
Hård flex på en bräda?
Okej, detta har hjälpt mig enormt mycket i mitt val. Och har nu bestämmt mig för att köpa brädan från USA, tack för all hjälp. Tror jag har fått svar på allt jag behöver veta nu =)

//Fredrik
 
Hård flex på en bräda?
CustomX sa:
håller med! "En hård bräda klarar allt en mjuk bräda kan, men en mjuk bräda klarar INTE allt en hård bräda kan"
Jag håller inte med, kör på en extrem enlight som är väldigt hård. GIllar verkligen brädan helt underbar i höga farter och lössnöåkning. Ja till det mesta.

Det en hård bräda inte klarar av det är ju att fara runt och jibba i den klassiska bemärkelsen, göra butters och latja runt.

Så en hår bräda klarar inte allt som en mjuk gör iaf inte enligt min mening
 
Senast ändrad:
Hård flex på en bräda?
perbac sa:
CustomX sa:
håller med! "En hård bräda klarar allt en mjuk bräda kan, men en mjuk bräda klarar INTE allt en hård bräda kan"
Jag håller inte med, kör på en extrem enlight som är väldigt hård. GIllar verkligen brädan helt underbar i höga farter och lössnöåkning. Ja till det mesta.

Det en hård bräda inte klarar av det är ju att fara runt och jibba i den klassiska bemärkelsen, göra butters och latja runt.

Så allt klarar inte en hård bräda, men tror även jag att en hårdare bräda är lämplig i detta fall.,
fast har du fel, det går visst att jibba runt och lattja med en hård bräda.. men en mjuk bräda har definitivt en begränsing gällande stabilitet och respons, framförallt i höga farter..



jag har dock löst problemet genom att ha flera brädor, så slipper jag oroa mig..
 
Hård flex på en bräda?
Visst går det, men den hårda har begränsningar i det området precis som en mjuk bräda har begränsingar i höga farter.
 
Hård flex på en bräda?
Håller verkligen inte med om att en hård bräda skulle va bättre allaround än en mjuk. Är man en superseriös bergsbestigare som bara spenderar dagarna till att vandra upp till oåtkomlig offpist för att sen fara ner som ett pistolskott så behöver man klart en hård bräda.. men det krävs inte alls lika mycket på freestylesidan för att man ska vilja ha en mjuk när man är i parken.. räcker med att man bara hänger där några gånger för att märka att en hård bräda har sina begränsningar när de gäller hopp o rails..
Har åkt mycket freestyle och freeride men har aldrig känt att min relativt mjuka bräda har begränsat mig på något att områdena.
Hellre en mjuk bräda i offpisten än en hård i parken!
 
Hård flex på en bräda?
Meningarna går isär som du ser. Alla gillar olika grejer. Jag kör på en bräda som är 8av10 i styvhet enligt tillverkaren. Man vänjer sig såklart med det mesta. MEN jag kan bara säga att jag iaf gick från en mjuk bräda till en relativt styv och kände att detta lyfta min åkning ganska mycket. Jag gillar verkligen att hänga i parken och självklart blir det lite lite jobbigare med en hård bräda. Men den enligt mig lilla skillnaden tycker jag väger upp med att den uppför sig så mycket mer kontrollerat och stabilt när vi talar om åkningen isig.
 
Hård flex på en bräda?
Rydellen sa:
Meningarna går isär som du ser. Alla gillar olika grejer. Jag kör på en bräda som är 8av10 i styvhet enligt tillverkaren. Man vänjer sig såklart med det mesta. MEN jag kan bara säga att jag iaf gick från en mjuk bräda till en relativt styv och kände att detta lyfta min åkning ganska mycket. Jag gillar verkligen att hänga i parken och självklart blir det lite lite jobbigare med en hård bräda. Men den enligt mig lilla skillnaden tycker jag väger upp med att den uppför sig så mycket mer kontrollerat och stabilt när vi talar om åkningen isig.
yes instämmer, gick också ganska nyligen från en mjuk till hård, blev en helt ny värld ÄVEN I PARKEN, kommer runt mkt lättar i mina spinns nu... osv..

jaja världen är vacker för att den är färggrann.. tur att alla inte är lika..

peace!
 
Hård flex på en bräda?
Okej, nää men om du säger att du kommer runt lättare i dina spins och sånt är det perfekt, då jag mest vill lära mig att spinna bättre (eller hoppa i ren allmänhet). Jag har precis pratat med tillverkarna som säger att jag inte alls behöver en bred bräda, utan kan välja någon annan. Har storlek 45 i boots så vet inte riktigt:S. Behöver jag en bred? Antar att jag behöver det då jag frågat detta tidigare.
 
Hård flex på en bräda?
Tror att de som tycker att mjuka brädor är bättre inte prövat att ordentligt åka allround med en hård bräda, själv har jag som sagt två en mjuk och en hård, men den hårda klarar mer än allt som den mjuka gör..

go big, ride hard!

lycka till!
 

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp