Hårda boots på "vanlig bräda"

hassel99

Aktiv medlem
Hej,

Är det ngn som har provat hårda boots avsedda för alpin/carvingbräda samt tillhörande bindning och använt detta till en "vanlig" snowboard och isåfall blev det bra?
Är ute efter så styv bindning och sko som möjligt men har inte hittat ngn mjuk sko som uppfyller det.
Köpte nya förra året och det var kanon 1:a dagen men redan 2:a dagen hade de blivit mjukare så att de flexar mer än jag vill.

Skulle vara av intresse att veta vilken bräda du provade med? Även sko och bindning som du upplevde för mjuk?
Vill du ha hårdare sko/bindning för att att kunna köra hårdare och brantare carving?

Jag har kört hardboots på vanlig bräda, men det är svårt att svara innan jag vet vad du testat innan.

Bräda: MLY Imperial 169cm
Bindning: Flow Pro-C BX modell
Skor: Nitro Team

Bräda o bindningar har några år på nacken men skorna köptes nya förra året och som sagt 1:a dagen med skorna var det helt underbart då det gick att svänga/carva ngt helt otroligt.

Jag är ute efter ngt som inte flexar så mkt som det jag har idag gör för att kunna köra hårdare och brantare carving. Om det är en kombination av bräda, skor, bindning och teknik vet jag inte men jag hade det jag är ute efter 1:a dagen med nya skorna.

Det som säkert påverkar det hela vid val av utrustning är att jag är 194cm o väger strax över 90kg.

Senast ändrad:
Tjena Hasse,
Det finns många olika anledningar att köra med hardboots. Många av de radikalaste puderåkarna i La Grave kör med hardboots på swallowtails exempelvis.
Hardboots är olika precis som softboots och skidpjäxor. Det finns hardboots gjord för freeride och betydligt styvare för race/renodlad pist. En annan del i ekvationen är bindningarna. En del är superstyva avsedda för vinklar över 45-50 grader på bakfoten. Dessa är i metall. Sedan finns det betydligt mjukare för freeride.
Jag kör själv enbart hardboots. Puder eller pist - spelar ingen roll. Det är av flera anldedningar - de är proggresivt mjukare framåt en ett par hårda softboots så att jag får bättre rorlighet. De sitter bekvämare utan tryckpunkter från straps. I pist är de osannolikt mycket bättre på att distribuera press på kanten.
Min favoritbräda just nu är 24.2 cm i midjan och ganska styv i flex. Dvs en freeridebräda som går att köra med softboots, men på den använder jag Deeluxe 325 boots med F2 Intec RS bindningar.
Tycker du skall ge det en chans om du inte kör park.
Om du har en styvare freeridebräda. Kolla in www.alpinepunk.com om du vill veta mer.

Carbonflex, såg i en annan tråd att du provat Burton Driver X, hur är dessa jämfört med hardboots?

Alpinepunk, Deeluxe 325 boots med F2 Intec RS bindningar låter onekligen intressant då jag förstår på dig att dessa går alldeles utmärkt att använda till en "vanlig" bräda och de går ju även att få tag på till överkomligt pris.
Edit: Hur går det att köra offpist/lössnö med dessa?

Senast ändrad:
I stort håller jag med Alpinepunk i det han skriver, bra sammanfattning.
Men jag lärde mig carving med mjuka prylar först, tills jag klarade både brant och isigt.
Det har krävt flera timmars träning.

Rörligheten är väldigt olika mellan den hårdaste softboots till mjukaste hardboots, till stor del beroende på anledningarna som Alpinepunk beskriver om var flexen finns i systemet.
Carving med softboots tycker jag ligger mest i val av bräda och inte styvhet i skor och bindningar, när brädan skär rent och du står rätt på brädan är det inte så tungt.

Och ska du ut ut mer i skogen och hitta snö är rörligheten för dålig med hardboots. Annat är det om du har stora ytor att surfa på och inte kullarna som finns i Sverige.

Det går skriva massor om olika teorier, men jag ger några korta råd istället.

Om du är nöjd med din bräda, slipa stålkanterna på din bräda med Ultimate Grip, det ger en så sjuk kick av grepp!

Eller skynda dig att testa en Extrem Device 165 med Ultimate Grip slipningen. Bättre allround carver har inte jag hittat.

Naturligtvis ska du testa hardboots med bräda gjord för detta, en vanlig "billig" bräda skulle kunna knäckas är jag rädd om du kör hårt. Det är en helt annan dimension när man lärt sig.

Driver X, jag ger dem 7/10 om du har kraftigare fötter än mig. Mest minus för de låga skaftet bak, mycket märklig konstruktion. Samt att snörningen inte sitter vid hård åkning, släpper upptill.

Ride Hard, Ride Free

Du knäcker inte en Device med HB... Never ever. Om det inte är racebindningar och riktigt stiffa hardboots (möjligtvis). Kolla in de gamla purebordingfilmer där mycket åkning är gjord med freeridebrädor och hardboots.

Har säkert 70 dagar på en Rad Air Tanker som inte är fetare än din Device. Den mår fortfarande utmärkt.

Men håller med dig om tajt skogsåkning men där ser du inte mig ändå;-)

Senast ändrad:
Utan att nämna några namn på brädor så finns/fanns det mycket skit där ute, och bland väldigt lite kunskap.
Därför skrev jag "billig" bräda som en liten försäkran om någon skulle få för sig att montera just raceprylar på ett skräp.

Så sjukt skön åkning av Joerg och killarna i klippet, grymt inspirerande!
Tack för länken, var ett tag sen jag såg den.

Alpinepunk, är lite het på att prova Deeluxe 325 på min bräda men hittar inga sådana i Sverige så det blir till att beställa. Lite svårt med storlek/passform om man inte kan prova innan.
Har varit inne på forumet på Alpinepunk.com för att se om ngn i Göteborgsområdet möjligtvis äger ett par och om jag isåfall kunde få prova men hittar ingen och kan inte söka då jag inte har användarnamn (ansökte för ett tag sedan men inte fått svar).
Vet du ngn kring Gbg som har ett par?

Det här är en fin gammal klassiker i Getaway In Stockholm stil:

Fan i helvete! Så fint att kanske måste skaffa mig hårda skorna och en alpinepunkbräda, ok åka som helvete i anton nästa våras. Fan det var fint.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp