Haute Route med eller utan Lavinrygga?

LuddeWingren

Ny medlem
Hallå,

Tar ni lavinrygga(alltså med ballong eller vad man säger, ABS, BD, SnowPulse etc.) eller vanlig lättare ryggsäck på flerdagarsturen?
Ska i vår gå Haute Route och jag står i valet och kvalet mellan min SnowPulse Tour 45L(vikt 3200g) och en lättviktsskidrygga 35L(vikt 950g).
Jag har tidigare kört den tunga SnowPulsen på flerdagsturer(dock max tre dagar) och har tidigare gått med tungt på alla fronter(Stora skidor m. Guardian/Duke osv) och då tänkt att det inte spelar ngn större roll då det inte blir lätt hur jag är vrider och vänder på det.
Nu har jag dock för första gången skaffat mig lätta skidor med lätta techbiningar, skida + bindning = 1500g. Är det då korkat att gå med två kg extra innan jag ens börjat packa ryggsäcken? Ska man gå hela vägen lightlightlight och skita i lavinsäck? Trött och säker eller pigg på styva linan?

Vi går med certifierad guide som verkar vettig. Finns ju aldrig några garantier men jag antar att de tar så många åtgärder osm möjligt för att unvika laviner? Och har bättre koll än vad jag har haft senaste åren när jag varit själv ute i bergen då jag tyckt lavinsäck varit betryggande.

Tacksam för alla tankar och åsikter 😊

Det finns betydligt mer kunskap på det här forumet än vad jag har så det här får du enbart se som en åsikt. Jag har noll kunskap om just haute route och lavinfaran där.

Äger du en lavinryggsäck så skulle jag som sällskap på turen uppskatta om du tog den. Alla gör väl vad de kan för att inte hamna i en lavin men likväl gör folk det, oavsett utbildning. Skulle det gå en lavin kanske det är din ryggsäck som gör att du inte fastnar och kan kalla på hjälp och påbörja räddningsarbetet.

En retorisk fråga är om du kommer att ta med dig övrig säkerhetsutrustning?

För övrigt låter haute route som en fantastisk resa!

Piglet55

Medlem
Just på HR så skulle jag välja en lättare ryggsäck. Man ska vara ska vara medveten om att det är rätt mycket gå och mindre skidåkning på den turen. Grymt fin tur men det är en transport mellan Charmonix och Zermatt.

Det är mitt val, men alla bör givetvis göra sitt eget val.

termons

Aktiv medlem
Bra fråga. Var och en gör förstås sitt eget beslut så länge det inte finns något krav på lavinrygga.

Personligen skulle jag ta i beaktande det rådande snöläget och väderprognosen. Om det är frågan om en vår tur med stabilt väder utlovat skulle jag kunna tänka mig att gå med lättare rygga. På hög höjd med mycket utrustning att bära på har jag valt att gå med lättare ryggsäck om vädret och snöläget är bra. (Låg lavinfara)

Senast ändrad:

fransosen

Aktiv medlem
Lavinrygga är såklart en bra grej (har en själv). Men när man är på den typen av turer så är kanske inte laviner den största faran. Det kan vara säkrare att ha något som är lättare, smidigare och mer kompakt när det är klättring och transport i hög höjd som är utmaningen. Att kunna skruva upp tempot om vädret vänder, och ha extra energi kan vara det trygga valet.

LuddeWingren

Ny medlem
Vi kommer inte riktigt gå Haute Route, vi har slutdestination Zermatt Unplugged och ska gå 4-5 dagar men inte starta så långt bort fågelvägen som Cham utan mer fokus på höjdmeter och åkning än på plattgång och ta sig lång horisontell sträcka. Fortfarande antar jag att det blir 90% + av tiden med att gå hur man än vrider och vänder på det och att det kan vara gött att släpa mindre. Någon som anser att detta förändrar saker?

kurono

Aktiv medlem
Låter som mer brant terräng än det "platta" haute route? Isåfall ökar ju lavinrisken med det per automatik. Kan vara värt att ha med ryggan då.

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp