HD-kamera dålig kvalité

HD-kamera dålig kvalité
Köpte mig en hd kamera förra veckan begagnad, en JVC GZ-HD10
Lite över ett år gammal och ligger nånstans i 5000 kronors klassen så inget monster
Har nu provat den och resultatet är verkligen.. dåligt!

http://www.vimeo.com/16511794

fullscreena och titta på den

Är det några inställningar eller annat jag kan ändra för det här är ju knas med färger och allting?
.. trots att den är hyffsat billig och har dålig sensor så känns det som ett rejält njurslag

edit: fisheyet är ett opteka så inget billigt skräp

Senast ändrad:
HD-kamera dålig kvalité
för mig kan det bli så ibland ifall man renderar fuckat när det är halvmörkt. Du har väl inte konverterat klippen i någon medföljande programvara?

HD-kamera dålig kvalité
F-T sa:
för mig kan det bli så ibland ifall man renderar fuckat när det är halvmörkt. Du har väl inte konverterat klippen i någon medföljande programvara?
har provat att spela direkt från kameran i tv, direkt från kamera i data
direktimporterat och rendrat i iMovie, högsta upplösning där, 1280 x 720

HD-kamera dålig kvalité
Något fuffelns med inställningarna verkar det vara.. sjukt risig kvalla för en så pass bra kamera.. nu kan jag inget om det eller kan ge något vettigt svar men antar att du borde kunna trolla lite med några inställningar så kommer det att bli bättre, har du redigerat klippen i något program och hur tankade du in dem? kan ha blivit knas där också.

HD-kamera dålig kvalité
du filmar i dåligt ljus och då lägger kameran till gain för att få bättre ljus (ISO på dslr kameror) kan du ställa in gain på 0 och istället ha längre slutare (shutter speed) och öppen bländare så ska de se bättre ut. men ja, generellt sett så suger de flesta kameror i dåligt ljus, även de i riktigt höga prisklasser men framförallt i de billiga, där blir det patetiskt dåligt.

HD-kamera dålig kvalité
Testa fabriksåterställa kameran, borde finnas en funktion för det. Om nu den förra ägaren fifflat med inställningarna och du inte är säker på hur det ska vara.

HD-kamera dålig kvalité
jeppenator sa:
Något fuffelns med inställningarna verkar det vara.. sjukt risig kvalla för en så pass bra kamera.. nu kan jag inget om det eller kan ge något vettigt svar men antar att du borde kunna trolla lite med några inställningar så kommer det att bli bättre, har du redigerat klippen i något program och hur tankade du in dem? kan ha blivit knas där också.
grejen är att jag har kört på både standard inställningar, auto och trixat med manuella.
när man kör standard borde det ju inte se ut som det gör
har som jag sa innan prövat att spela upp direkt från kamera och då har dem vart lika knas.
har direktimporterat dem till iMovie via iMovie, prövat att göra det fyra gånger - samma kvalle.
har inte redigerat dem där mer än att klippa i dem, sen renderat

HD-kamera dålig kvalité
superunknown sa:
du filmar i dåligt ljus och då lägger kameran till gain för att få bättre ljus (ISO på dslr kameror) kan du ställa in gain på 0 och istället ha längre slutare (shutter speed) och öppen bländare så ska de se bättre ut. men ja, generellt sett så suger de flesta kameror i dåligt ljus, även de i riktigt höga prisklasser men framförallt i de billiga, där blir det patetiskt dåligt.
men c'mon, 5 k och det ser risigare ut än min iphone 3GS?

hittar varken shutter speed eller bländar inställningar på den
ljuset utomhus på videon är dåligt men inte så dåligt, borde ju få ett bättre resultat

Senast ändrad:
HD-kamera dålig kvalité
blir det lika dåligt om du filmar utan fisheye också? kvaliten på den har ju också rätt stor inverkan på resultatet, fast det borde ju inte vara det enda felet...

HD-kamera dålig kvalité
OOi sa:
superunknown sa:
men c'mon, 5 k och det ser risigare ut än min iphone 3GS?

hittar varken shutter speed eller bländar inställningar på den
ljuset utomhus på videon är dåligt men inte så dåligt, borde ju få ett bättre resultat
det handla ju inte om hur ljuset är, utan hör hög gain du har.. du kan ju ha skyhög gain och stängd bländare så blir de patetiskt även om det är ljust... kolla manualen, det ska gå att ändra

HD-kamera dålig kvalité
superD sa:
blir det lika dåligt om du filmar utan fisheye också? kvaliten på den har ju också rätt stor inverkan på resultatet, fast det borde ju inte vara det enda felet...
har prövat utan fisheye och som det står är det ett bra fisheye (Opteka Baby Death 43mm)

HD-kamera dålig kvalité
Nu är jag ganska okunnig men bara för att det är HD, innebär det att det ska bli asbra kvalite då? Är inte HD bar att upplösningen blir minst typ 1080*någonting, eller innebär den upplösningen att det blir bra kvalite?

Senast ändrad:
HD-kamera dålig kvalité
OlofM sa:
Nu är jag ganska okunnig men bara för att det är HD, innebär det att det ska bli asbra kvalite då? Är inte HD bar att upplösningen blir minst typ 1080*någonting, eller innebär den upplösningen att det blir bra kvalite?
exakt, du kan ha hd med världens sunkigaste optik ochresultatet kommer bli patetiskt..

men det ä ju inget poblem med optiken, anton aka the mad superunknown hustler förklarade problemet kort och gott..

HD-kamera dålig kvalité
Jag tror det är renderingen och konverteringen med något risigt codec som är boven..plus då filmning i sunkigt ljus.

HD-kamera dålig kvalité
Heinz_p sa:
Jag tror det är renderingen och konverteringen med något risigt codec som är boven..plus då filmning i sunkigt ljus.
Men då borde inte kvallen vara dålig när jag kör via hdmi från kamera till tv i 1080
Eller spelar upp direkt i dator
Skrivit innan - direkt från kamera till iMovie, rendrat 4 ggr - samma kvalité

HD-kamera dålig kvalité
Inställningarna ser inte helt rätt ut nej så ditt första steg är nog att lokalisera var du ställer in slutare, bländare, brus och färger. Filmkunskap A, 4 poäng.

OCH är du säker på att du har filmat i 1080i?

Hur gör du när du exporterar? Det är ju inte bara klippens upplösning i pixlar som spelar roll. Vad har till exempel för bitrate?

HD-kamera dålig kvalité
OlaMelin sa:
Inställningarna ser inte helt rätt ut nej så ditt första steg är nog att lokalisera var du ställer in slutare, bländare, brus och färger. Filmkunskap A, 4 poäng.

OCH är du säker på att du har filmat i 1080i?

Hur gör du när du exporterar? Det är ju inte bara klippens upplösning i pixlar som spelar roll. Vad har till exempel för bitrate?
Har hittat slutare, bländare, brus, färger. Ska pilla lite på det när jag kommer hem från jobbet. Bra väder idag med.
Säker på att jag filmar i 1080i.. Kameran filmar dock i 1440 x 1080 och drar ut klippen till 1920 vad jag förstått

Importerar till imovie via imovie - exporterar i imovie, export as, högsta kvalité där - 1260 x 720
Tänkte pröva att köra via FCP sen istället, tror dock att det är kamerans inställningar isf iom att den är så knas när du spelar upp direkt från den

Konstigt att kamerans standardinställningar är såhär dåliga isf?

HD-kamera dålig kvalité
kan bero på inställningar, annars att du kanske renderar i fel format eller inte i hd format. annars kanske du inte tar in grundfilen från kameran utan att den renderas till annan fil via överföringen, så var det för mig först.

HD-kamera dålig kvalité
Att det blir dåligt när du filmer inne är inte så konstigt. Där får du nog ha en bättre/dyrare kamera som är mer ljuskänslig. Men när du filmar ute borde det bli bättre. Färgerna ser inte rätt ut. Kan du ställa vitbalansen med kameran? Du bör kunna välja typ Innebelysning/sol/molnigt. På vissa kan man även ställa in manuellt.
Se till att få den inställningen rätt beroende på var du filmar. Kolla resultatet oredigerat direkt på TV'n.

HD-kamera dålig kvalité
Har inte kollat om det är hårddisk eller inte, men om den använder minneskort, är du säker på att du har ett tillräkligt bra? antar att du behöver ett med över 20mb/s i läshastighet.

Snödjup

Tillbaka
Topp