HDR effekt

Hummpe

Ny medlem
HDR effekt
Har sett på en hel del grymma bilder att det står att dom har använt nått som heter HDR-effekt.

Det jag vill veta är vad menas med det? vad är det för effekt?

HDR effekt
e ju jättelätt i photoshop, ett par olika exponeringar av samma motiv. file -> automate -> merge to hdr, dra lite i reglagen, klart!

HDR effekt
När jag ska testa står det att det inte finns nog mycke dymaniskt område i fofografierna för att kunna skapa en användbar HDR-bild.. Varför?

HDR effekt
FPelle sa:
http://denmuel.blogspot.com/2007/08/photoshop-hdr-effect.html

Watch and lern
Fan han gör ju allt så snabbt och utan att säga vad han gör och varför. Känns inte som ngn tutorial alls. Känns mer som en skryt film "kolla va jävla grym och snabb jag är på PS!"

HDR effekt
Hummpe sa:
funkade inte ändå med att överexponera den ena mer och vice versa..vad kan det då va för fel?
Det är lättast om du har en bild som är mer eller mindre totalt täckt med färg..alltså bra grundmatrial. Går inte med en superurblekt himmel och kolsvarta skuggor.

HDR effekt
Du använder samma RAW-fil. Photoshop läser EXIF och ser att det är samma fil. Du måste kopiera pixlarna från ena bilden och spara om det som en ny bild.
För övrigt tycker jag det är lättare att änvända lager och masker för at uppnå samma effekt. Finns en bra film på moderskeppet som går igenom smarta objekt som tar upp det. Mycket användbar teknik.

HDR effekt
Ett enklare sätt är att använda t.ex. Photomatics Pro. Glöm inte att använda stativ och "auto bracketing" se manualen till kameran.

HDR effekt
flunk sa:
Ett enklare sätt är att använda t.ex. Photomatics Pro. Glöm inte att använda stativ och "auto bracketing" se manualen till kameran.
Autobracketing kan fungera helt ok, men dels har man sämre kontroll med den funktionen, dels riskerar det dynamiska omfånget mellan max- och min-exponering att bli lite för litet. Man får bättre kontroll genom att låsa bländaren (för att inte ändra skärpedjup mellan bilderna) och justera slutartiden i hela steg uppåt och neråt. Det bör skilja minst 2 steg mellan max- och min-exponering.

/CLA

HDR effekt
ludaus sa:
Autobracketing kan fungera helt ok, men dels har man sämre kontroll med den funktionen, dels riskerar det dynamiska omfånget mellan max- och min-exponering att bli lite för litet. Man får bättre kontroll genom att låsa bländaren (för att inte ändra skärpedjup mellan bilderna) och justera slutartiden i hela steg uppåt och neråt. Det bör skilja minst 2 steg mellan max- och min-exponering.

/CLA
Möjligt att du har bättre kontroll som proffs utan AEB men man kan ställa valfritt av steg även med AEB (alla Canon). Dessutom tas bilderna snabbt i följd så att saker i bilden inte hinner flytta på sig så mycket. Utan AEB är det "omöjligt" utan stativ.

HDR effekt
flunk sa:
Möjligt att du har bättre kontroll som proffs utan AEB men man kan ställa valfritt av steg även med AEB (alla Canon). Dessutom tas bilderna snabbt i följd så att saker i bilden inte hinner flytta på sig så mycket. Utan AEB är det "omöjligt" utan stativ.
Njo, du har helt rätt i att AEB är bäst om man tar utan stativ.
Däremot är jag verkligen allt annat än proffs, så även om jag känner mig tilltalad av tanken, så är det nog bara en subjektiv uppfattning utifrån mina experiment att jag har bättre koll på bilderna genom att ta utan bracketing. När man tar med bracketing tycker jag att det är svårare att inte slå ut högdagrarna helt i den överexponerade bilden och få skuggorna kolsvarta i den underexponerade.

Kanske en gyllene medelväg... :-)
Utan stativ och med rörliga motiv: AEB
Med stativ och någorlunda statiska motiv: Lås bländaren och justera slutartiden manuellt.

/CLA

HDR effekt
som någon redan sagt, du måste antingen ha flera olika rawfiler, vilket är det bästa eftersom du garanterat får ut mer av 3 rawfiler än av 1 rawfil med 3 olika framkallningar.

stativ & fjärrutlösare(om du vill ha ett hyffsat resultat, om du har möjligt het lås även spegeln i uppfällt läge) o sen är det egentligen skitsamma om du kör AEB i Av läget eller om du kör manuellt.

Tillbaka
Topp