Småbarn på bräda i lift

Suuzy

Medlem
Småbarn på bräda i lift
Har ett litet problem och är nyfiken på om det finns någon som har ett tips eller kanske t.o.m. en lösning.. Min 3,5 åring åker bräda, så även jag, och hittills har vi åkt rullband och så har jag fått springa en hel del upp och ner för backarna men nu när hon är så stor känner jag att det inte riktigt är hållbart längre. Dels har inte alla anläggningar så bra & långa rullband och dom som har tillhör för ”små och tråkiga” backar enligt henne. Dels så orkar jag heller inte längre putta eller dra upp ett såpass stort barn mer än 1-2 gånger.. Så… Hur gör jag för att få upp henne med knapplift? Kommer självklart visa/lära henne hur man håller, står osv för att det ens ska gå att ta sig upp men tänker att hon inte kommer orka ens några meter upp i början. Kan jag åka med henne på något sätt eller får man rent av hålla henne i famnen (alltså är det okej för liftvärdarna?)..? Någon som vet/har tips?

Småbarn på bräda i lift
Ställ ungen en bit bort med båda fötterna i bindningarna, medan du fångar knappen och börja åka liften - och greppa sen ungen under armarna. Lyft inte, utan knuffa bara på. Blir det jobbigt, skjut ut ditt bakre knä och låt barnets höft vila mot knät.

Funkar om det inte är brant. Jobbigt, men mindre jobbigt än att släpa upp en unge. Det hela kräver dock att du själv är skapligt stabil på brädan.

Småbarn på bräda i lift
Kolla med anläggningen om dom har en lös knapp som ni kan öva lite på sen kör ni i liften. Du går bredvid och hjälper till med balansen vid behov. Visst, du får jobba lite men så fort barnet lärt sig blir belöningen enorm. Åk kortare sträckor och förläng i takt med att modet och tryggheten växer.

Småbarn på bräda i lift
Ifjol såg jag en pappa som satte barnets bräda i ryggan, barnet stod sen på pappans bräda när de åkte upp för knappliften. Vill minnas hon stod bakom bakre bindningen och höll i pappans ben, han höll också i henne samtidigt.

Såg rätt smidigt ut men blir så klart en del meck att spänna på och av brädan varje gång.

Småbarn på bräda i lift
Pappa här med barn som jag kört i knapplift. Det absolut enklaste, i min mening, är att barnet ställer sig mellan dina ben och kramar tag i ditt främre ben som är fastspänt i bindningen, bakre benet är ju löst. Sedan tar du barnets bräda under någon av armarna (jag föredrar främre armen då det är lättast att ta tag i knappliften med bakre armen), och sedan håller du i barnets ryggsäck (om denne har en sån) med bakre armen samtidigt som du har knappliften under armhålan, på det sättet låser du även fast knappliften genom att du håller barnet med bakre handen.

Kanske låter lite komplicerat, men det är väldigt smidigt och går snabbt när man får in snitsen, jag och min 4.5 åring körde runt så en hel vecka i sälen över jul utan att ramla en enda gång.

Småbarn på bräda i lift
Något OT men... I alperna finns det flera nybörjarområden med snälla, långsamma sittliftar.

Har förstått att sådana stolleprov anses vara smått omoraliska i Sverige men jag kan intyga att snäll sittlift är ett utmärkt sätt för både stora och små att börja sin karriär på både snowboard och skidor.

Småbarn på bräda i lift
Barnet sittandes på förälderns bräda funkar. Barnets bräda under förälderns arm. Men barnet lär sig knappen snabbt så lägg inte alltför mycket energi på alternativa saker. Lös knapp är bra att öva på. Mitt tips är att lära barnet att glida med den lösa foten på snön (på tåsidan) när de fått tag i knappen för att hitta balansen, för att sedan smyga upp foten på brädan. Med det så lär dom sig reflexen att rätta upp sig om de vinglar till under färden, genom att ta stöd med den läsa foten.

Tillbaka
Topp