Head monster 76, fundering vid skidval

lovicca

Ny medlem
Hej jag är en tjej, 17 år.Jag har kollat på ett par head monster 76 de är herrskidor, men när jag kom till butiken sa de att de var herrskidor och inget för mig, är skillnaden verkligen så stor? de visade mig i stället ett par fula tjejjskidor med väldigt mycket carving men sådana gillar jag inte alls, efter att ha hyts sådana en period. Skidorna var 170cm och själv är jag 167, de sa också att skidorna skulle vara minst en decimeter kortare än jag?? Jag har åkt slalom nu i 5 år och anser mig vara duktig, är skidorna något för mig?

Du kan ju testa vilken längd som borde passa dig: https://www.freeride.se/content/92/

Sen tycker jag du ska provköra skidan du är intresserad av. Finns inget som säger att tjejer måste köra på tjejskidor.

Om du ska få några bättre råd här får du berätta mer var/hur du åker och så är din vikt och hur vältränad och duktig du är mer viktigt än din längd.
Jag är t ex. 170cm lång och de kortaste skidor jag äger är 188cm...

okej jag viste bara inte vad jag skulle skriva.
Jag väger 55kg, åker fort och är deffinitivt inte den som gör stora s-svängar över hela backen. Mestadels pistade backar men också off-pist. Jag åker i alla backar, hoppar i bland och gör det jag känner för. Hur vältränad jag är? ingen aning hur man bedömmer.

Vältränad = du tränar ofta och mycket. Du är stark och har bra kondition (t ex. joggar en mil utan att tycka det är märkvärdigt).

Om du kör fort och varierat och är duktig finns det väldigt många skidor att välja på. Monster 76 skulle inte hamna på min topplista, de är inte feta nog för att köra offpist annat än i Kläppen.

Förslag på bra allround skidor: Nordica Enforcer, Line Prophet 90 eller 100 och om du vill köra mest pist och inte har så mycket puder är Elan Magfire 82 ti/xti väldigt goa.

Gå till en skidaffär med vettig personal. Man ska kräva att de åker skidor själva och har testat det de säljer.

Det finns massor av kul skidor som funkar för hela berget!! Har kört hela säsongen, både Sverige (bla Kläppen) och Alperna på ett par K2 Extreme 179cm (85mm midja), helt underbar skida som funkar i djupt puder, carvar grymt bra och dessutom twintip om man gillar det. Helt säker på att den är minst lika kul för en tjej.

Det där med att man ska kunna springa en mil utan det känns jobbigt är kanske lite överdrivet, om tekniken finns där fixar man de flesta åken utan att man behöver ha "grymme"-kondis. Det är först när man börjar hajka som det blir jobbigt med dålig kondis.

Håller med Snowdog till fullo när det gäller Monster 76, skaffa en skida med lite mer midja om tänkt åka en del offpist. Line Prophet 90 (90mm midja) är en skida som funkar riktigt bra i pist och offpist. Om du väljer att gå upp ytterligare i midja ska du nog fundera på hur mycket tid du tror dig åka utanför pisten. Riktigt breda skidor går att carva med men det blir liksom inte lika kul. Kolla också in skärningsradien på skidorna, om du kör offpist bör nog inte ha en skida under 16m radie men eftersom du inte gillar stora S över berget kanske du ska en skida mellan 16-19m.

Herrskidor? mnjaa, unisexskidor får man nog säga...
Att dela upp skidtyper efter kön på åkaren är för övrigt helpuckat. hade varit bättre att gå på favoritfärg...

Nej, säljaren har fel så det stänker om det.
Men det finns en damversion av Monstern, vet inte om det är 76:an eller 82:an eller något. Riktigt välbyggt skida... Kolla upp det! Det kan vara något för dig!

Var inte rädd för längd och bredd heller. Man kan mycket väl köra kroppslängd, skidan blir inte lika svängglad, men du får större bäryta i offpist och den blir stabilare i hög fart. Längdväljaren här på FR som du ser ovan är riktigt bra faktiskt!

Nojlas sa:
Men det finns en damversion av Monstern, vet inte om det är 76:an eller 82:an eller något. Riktigt välbyggt skida... Kolla upp det! Det kan vara något för dig!!
Unisex-Dam (designen och längder är i princip enda skillnaden)
Monster 78=Great One
Monster 87=Wild One
Mojo 94=Sweet One

Tillbaka
Topp