Jo, jag inser att jag på grund av vissa genstyrda omständigheter är diskvalificerad att svara på din fråga. Men jag har ju gjort värre saker än så...
Man kan ju börja med att fundera vad som egentligen skiljer sig mellan killar och tjejer när det gäller skidkörning. jag har noterat vissa anatoma skillnader som i första hand är följande (grovt generaliserat). Tjejer:
- är lättare
- är kortare
- åker mindre aggresivt
- åker inte lika fort
(Detta gäller naturligtsvis väldigt många killar också...)
Detta skulle i skidvalet innebära att skidvalet går mot en kortare och mjukare modell. Något som flera skidtillverkare anammat.
Jag är 186 cm och väger 90 kg och strävar efter att köra på kant (carva) när det är möjligt (och ibland även mindre möjligt). Detta gör att jag är extremt nöjd med mina 186 cm Monster 85. Men det tenderar också till att i de flesta situationer gå fort, riktigt fort. Det är inte precis ett par skidor som inbjuder till korta sladdsvängar i låg hastighet...tvärtom, hög hastighet på skär känns perfekt! I lössnö är det inga problem att lägga tajta svängar, men även här känns det att skidan gärna vill gå stort...
Så...är du en tjej som vill åka stort med kraft, då tror jag att du med fördel kan välja Monster 85. Annars ansluter jag till Gynnars resonemang, välj en mjukare feting. det finns mycket att välja på, K2, Scott, Dynastar m.fl.
That´s all kids! / MM