Head Monster i85 för tjejer??

chilly

Ny medlem
Hejsan! Är det några tjejer här som har kört på Monster 85? Funderar på att köpa ett par och skulle vilja "höra" era åsikter...

Jag är ingen flicka, men jag är övertygad att en normalstor flicka kan hantera dessa skidor. Köp lite tuffare skidor än vad du egentligen klarar av och vänj dig vid dem, det utvecklar din åkning enormt mycket. Jag vill dessutom gifa mig med dig om du kör runt på ett par head i85. Watch out for the little man in the slokhatt.

En mycket nära vän kör på Monster 85:an.(Grymt säker, gammal tävlingstant..) Först tyckte jag att det va skitcoolt, sen körde hon ifrån mig när vi va på baksidan av Åre... då va det inte riktigt lika skoj längre... Men men, man får väl bjuda på den..
Har du bara tekniken så funkar den klockrent i pisten, utanför pisten är det absolut inga problem!! inte för nån..
Ha det!
// Tajgern

Ok, kloka tankar från kloka grabbar...
Att jag klarar av skidorna tvivlar jag inte på frågan är bara om de är de ultimata skidorna när man "bara" väger 60 kg...jag tror de är gjorda för tyngre åkare.

Nåt giftermål blir det inte tal om - du hinner aldrig ikapp mig för att fria ;)

DET SNÖAR!!

Monster för en lätt tjej? Nja..Nej

Onödigt styv vill jag påstå.

Kom just hem från några dagars skidåkning i La Grave där min dotter bor. Hon är 175 lång och väger ca 62 kilo och otroligt stark.
Hon har testat det mesta av det breda sortimentet.
Hennes klara favorit K2,s nya Launcher. Är du liten o lätt och gillar att svänga kan du åka på 174 cm är du litet längre och åker mycket fort prova 181 cm.
Sätt på ett par Diamirbindningar får du ner vikten på ekipaget.

Alternativ är Dynastars Inituiv big, dom finns i 168 cm och 178 bra tjejlängder.

Lycka till

Jo, jag inser att jag på grund av vissa genstyrda omständigheter är diskvalificerad att svara på din fråga. Men jag har ju gjort värre saker än så...

Man kan ju börja med att fundera vad som egentligen skiljer sig mellan killar och tjejer när det gäller skidkörning. jag har noterat vissa anatoma skillnader som i första hand är följande (grovt generaliserat). Tjejer:
- är lättare
- är kortare
- åker mindre aggresivt
- åker inte lika fort
(Detta gäller naturligtsvis väldigt många killar också...)

Detta skulle i skidvalet innebära att skidvalet går mot en kortare och mjukare modell. Något som flera skidtillverkare anammat.

Jag är 186 cm och väger 90 kg och strävar efter att köra på kant (carva) när det är möjligt (och ibland även mindre möjligt). Detta gör att jag är extremt nöjd med mina 186 cm Monster 85. Men det tenderar också till att i de flesta situationer gå fort, riktigt fort. Det är inte precis ett par skidor som inbjuder till korta sladdsvängar i låg hastighet...tvärtom, hög hastighet på skär känns perfekt! I lössnö är det inga problem att lägga tajta svängar, men även här känns det att skidan gärna vill gå stort...

Så...är du en tjej som vill åka stort med kraft, då tror jag att du med fördel kan välja Monster 85. Annars ansluter jag till Gynnars resonemang, välj en mjukare feting. det finns mycket att välja på, K2, Scott, Dynastar m.fl.

That´s all kids! / MM

Verkar inte vara så många tjejer som kört på dessa skidor eller så
bränner de runt för fullt o hinner inte kolla in här o ge tips. Intressanta
svar dock och det enda vettiga verkar att vara få tag på nåt ställe som
hyr ut dem och som har bindningar på dem som går att ställa in för
pjäxor 22.5. Inte alla uthyrare som klarar det på lite ballare skidor. Att
gå ner lite i midjemått till 75 kanske kan vara nåt. Är man lätt så flyter
man bra i lössnö ändå och kan ta ett par smalare skidor. Slipper en
del onödig vikt när man knatar också.

Smalare?
Aldrig
Har du väl börjat åka på brett vill du inte se åt de smala alternativen. Gå hellre ner i längd för att spara vikt. Och som jag skrev tidigare. på med ett par Diamir. Fast inte Freeriden utan Diamir 3, an ska du ha.
Det finns ett alternativ som inte säljs i Sverige. Trab Freerando. Med 80 cm midja väger ingenting, perfekt som bred turskida.

...även om det var tunnsått med tjejer som hade några erfarenheter. Det kanske är så att alla är i backen och bränner monster.

Det är svårt att hitta rätt bland alla skidor men jag ska testa lite i helgen. Jag vill ju ha skidor som funkar över hela berget men pistegenskaperna värderar jag inte så högt. Pist är trist!

Tackar iaf för era kloka svar!

Jag kör på head monster, inte den nya fräcka i85:an men den gamla från
01, tror jag, den nya är nu 1.78 lång tror jag o har förbättrats
betydligare...har tyvärr inte testat den ännu, men jag jobbar på det. Den
skidan jag kör på är 1.80 lång och måtten står väl på den här sidan
någonstans...jag är 1.58 cm och väger runt 60 kg...

En grym skida som det går att åka fort och stort på, vilket är min passion
och om jag ska vara ärlig så måste man köra lite hårdare för att få upp
den på kant, men då e det så gött så gött...Funkar bra i både pist o
puder, bäst i puder då den flyter så fint så fint...Den helt klart bästa lite
fetare skidan för tjejer eller den som Karolina Johansson kör på, Atomic
SugarDaddy...lr?

Tips e kanske lite hårdare pjäxor...

Jag har en platta på dem också, lite mesigt kanske men av förklarliga skäl
så är det att föredra för mig iaf.

Dem är bara jävvligt tunga...

Sen har jag en marker bindning inställd på 10...fel kanske några tycker
men dem löser ut så fint så fint när jag kraschar så det kör jag på
ändå...ha ha ha!

Det va allt tror jag...

01:orna av Monster var i längderna 180 och 193. Det var stor skillnad mellan längderna i styvhet bla. Hur det är med skillnaderna mellan 179-186-193 på iM85 är jag inte riktigt säker på. Har faktiskt åkt ett par åk på 179.an och det funkade faktiskt hyggligt (väger typ 85 pannor). Karolina Johansson(som Sanna nämnde) åker på Head nu har jag för mig dessutom.
Personligen tycker jag att du borde testa Völkl V-pro i 180. Ruggigt bra skida som är lite mjukare.

Tillbaka
Topp