Head Monster

Patrik_O

Ny medlem
Head Monster
Vad jag har förstått så verkar Head Monster vara en av årets bästa skidor. Men när jag kolla runt lite på vad det fanns för olika modeller av den fann jag en som heter Monster iM70X, men på www.Head.com finns inte denna modell, där finns bara iM70. Det som skiljer dem åt är färgen, men om de har olika egenskaper vet jag inte.

Så jag frågar om det finns någon som vet vad skillnaden är?

PO

Head Monster
visst är iM85 bredare än iM70, men det handlar lite ekonomi också när jag ska köpa skidor. För den åkning som jag åker tror jag att iM70 kan bli bra, som jag har förstått det.

Head Monster
head monster är en freeride skida. numret i namnet avser bredden på midjan. det finns im70, im75, im85 och en im103 som kommer till sverige endast i 25 ex.

Head Monster
Jag har genom att maila till Head Svergie fått reda på vad skillnaderna är.

1. Att det sitter en annan typ av bindning på Intersports skida, det är Tyrolias nya railflex bindning.

2. Intersport ville ha en skillnad på sin skida för att den skall sticka ut lite från det övriga sortimentet, de har tre andra modeller som alla är silver därför har Monster fått samma överdel som sitter på Monster 85.

Som jag har förstått det så är Railfelx bindningen bättre än den som sitter på "vanliga" Monster. För mer info kolla www.railflex.com

PO

Head Monster
Hur är denna modell im70/im75 om man väger ca 95kg och är 180 lång, för mjuk? Vilken längd ska man välja? Vad kostar den förresten?

Head Monster
Jag tror att iM75 eller iM85 skulle vara bra till med tanke på din vikt... Men jag är ingen expert...

Skillanderna mellan modellerna är i huvudsak bredden på skidan. Men med 75 och 85 kan man åka lite hårdare med, men de kräver i sin tur mer av åkaren.

Head Monster
Monster 70 kostar 5499 med sld 10 tyrolia på stadium

visst, det finns även en railbindning, den är 300 kr dyrare (men skidan måste ha railplattor monterade...

Head Monster
Ville bara säga att jag köpte iM85-orna, 186 långa för en månad sedan. Jag är 181 cm lång o väger 85kg. Åker snabbt och aggresivt.
Än så länge så är skidorna helt underbara! Vare sig det är ½ meter puder eller uppkört hårdpackat spelar ingen roll. Det enda de inte gillar är pucklar, men det hade man inte väntat sig heller.
Helt underbara!

Head Monster
300 kr dyrare med Railflex bindning? Inte där jag bor. På Intersport i Lund får jag ett pat iM70X med railfelx för 5500:-.
Detta är den gula 70:an, Intersport`s egna Monster skida.

Intersport är den enda affär som jag hittar som säljer den med Railflex, de sa även att de kunde beställa in den "vanliga" iM70 fast med railflex för 5500:-. På Stadium i Lund stog de som frågetecken när jag fråga om railflex på Monster skidan, de var mycket tveksamma om de kunde fixa den med railflex.

Head Monster
Vad tror ni om Head Cyber iC160 ? Lite smalare men hur ofta är det djup pudersnö? Lite roligare med en kvickare skida då kanske... lutar åt den! Nån som testat den?

Head Monster
Såja, ångrade mig när jag såg Monster iM70X på Intersport, har nu beställt ett par 177`er, de hade visst inga på lager, Åre nästa!

Head Monster
Gör du alldelles rätt i. Jag har beställt ett par... samma modell och längd.

Jag skall få dem i nästa vecka....

Jag var även inne på Stadium och snackade mer med dem, tänkte att 20% på deras så kallade VIP rea hade inte varit fel. Så idag ringde de och sa att de inte kunde få tag på skidan. Han på Stadium sa att jag skulle gå till Intersport. Han sa att det var Interport som hade gjort en deal med Head för att få annan färg och railflex bindningen.

Head Monster
Gå på Head MOnster 75 om du åker lite mer utanför pisten. Kanske bättre för dig, då du är lite tyngre. Åker 80/20 pist/off skulle jag gå på 70:an. Båda är bra, men som sagt din åkstil avgör. Railbindningen är bra, men fråga är om du behöver den??

Head Monster
I år kommer alla Monster ha Railflex så på stadium och Intersport samt hos alla övriga . Vill ni veta mer om Head kan ni gå ut på
www.head.com eller så kan ni maila mig så ska ni få svar

Tillbaka
Topp