head s8 eller nordica beast 10?

BjornVXT

Ny medlem
Som överskriften antyder; jag ska köpa nya pjuck och är totalt vilse i pannkakan.
Har prövat Nordica Beast 10 och Head S8, när jag prövade så kändes S8an bekvämare men när jag läste lite om den så upptäckte jag till min förskräckelse (om det nu spelar nån roll?) att det var ett par dampjäxor med lite ospecifiserad inriktning. Beasten därimot säger sig ju vara en riktig freeridestövel om jag inte minns fel.. Har även funderat på salomon 1080, men inte hittat nåt ställa att pröva dem på, är det värt att åka nånstans och göra det eller är dem crap? finns det fler alternativ i 3000:- klassen? hjälp snälla hjälp!

längd 185 cm
vikt 78 kg
åkstil: hopp å skutt (park) blandat med vanlig åkning och offpist om vädret tillåter..
skidor: rossignol scratch

head s8 finns både i herr och dam-modell och det är förmodligen herrmodellen du prövat. Ta den pjäxa som sitter bäst på foten som inte är för hård och skit i vad du "läser" om dem.

alltså ska jag ignorera ditt inlägg? :P
då får det la bli s8a då. den kändes dock nämligen väldans mjuk.. men det kanske är en fördel?

Skillnaden mellan ett par herr- och dampjäxor är oftast att dampjäxorna är betydligt mjukare, har mer stoppning i innerskon och en läst som är smalare vid hälen och bredare fram vid foten. Men det kan skilja mellan olika tillverkare.

Grundregel ett när du väljer slpina skidskor är att de INTE SKA KÄNNAS SKÖNA när du provar dem första gången. Känns de så är risken överhängande att du köper ett par för stora skor som du kommer att halka omkring i efter några skiddagar när innerskon töjt ut sig. Välj istället en sko som sitter tajt utan att klämma, ska kännas lätt obehagligt och "instängt".

Eftersom du är förhållandevis tung föreslår jag att du skippar damskorna som är anpassade för lättare personer. Min fjortonårige grabb har ett par Beast 10 i dammodell som passar hans fot bra, men han är betydligt lättare än du... Nordica Beast 10 känns förövrigt som en riktigt bra sko. Headen vet jag inget om.

That´s all kids! / MM

var nyss nere å köpte Headdoserna, det var nog herrmodellen...
ska in till alpingaraget å testa nåra dojjer till för säkerhets skull dock :P

Tillbaka
Topp