Nordica Speed Machine eller Nordica Beast 10?

Ngorogoro

Ny medlem
Jag trodde att det var ganska enkelt att köpa pjäxor men ack vad jag bedrog mig.

Har precis varit och köpt ett par Speed Machine när jag får läsa och höra att The Beast 10 är det bästa du kan köpa för pengar.

Min fot är ganska bred och har ganska hög vrist. När det gäller åkstil så är det både pist och off-pist på programmet.

Kan någon förklara skillnaden mellan de olika Nordica och ge råd?

bry dej inte om vad andra tycker om pjäxan. det viktigaste är att den passar din fot och din åkstil.

orsaken till att de flesta gillar beast 10 är : 1. den säljs bl a på stadium. 2: är en medelmjuk och vridstyv pjäxa som passar många olika åkare. 3. har en tjock och väldigt varm innersko. 4. priset.

speedmachine har en lite tunnare innersko och är något styvare, plus att skalet har lite annan färgkombination.

En snabb koll på nordicas hemsida http://nordica.com/boots/scheda.php?target=196&s=2 ger att
(går inte att jämföra flex mellan olika märken med samma märke borde väl mäta på samma sätt?)
Speed Machine har ett flex på 120-130
Best 10 har 80
Kollar du däremot på deras riktiga friåkningspjäxa The Beast så har den en flex på 110-120

Utan att veta något om dig och dina åkegenskaper så antar jag att vi kan stryka beast 10 eftersom du köpt ett par pjäxor med flex 120 och därför inte bör vara någon liten duvungen utan en ganska hyffsat åkare med ett antal kilo att lägga in i svängarna.

De skillnader vi kan se mellan Speed Machine och The Beast mer än flexet är att The Beast har någor som kallas Full shock eraser kontra Speed Machines Shock eraser (en friåkningspjäxa bör ha bättre stötdämpning än en racemodell). Det andra som skjiljer är att Speed Machine har performance fit PRO och The Beast bara performance fit.

Vi sammanfattar: Nordica rekomenderar Speed Machine tillsammans med sina skidor SPEEDMACHINE 14 XBS PISTON CONTROL och säger att detta är skidan för den som vill ha raceegenskaper på ett par skidor som funkar på hela berget.
The Beast rekomenderas tillsammans med ett par The Beast skidor som är så gott som rena friåkningslagg.

Vi kan därför anta att Speed machine är ett mellanting mellan The Beast och Nordicas riktigt hårda pjäxor Dobberman.

Skillnaderna mellan pjäxorna verkar inte vara allt för stora och du kan säkerligen åka både pist och utanför med båda pjäxorna. Troligtvis så är det högst personligt vilken pjäxa du väljer främst beroende på passform och eventuellt pris.

Tillbaka
Topp