HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM

PisteCarver

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Någon som åker på denna?
Hur är skidan för en medelåkare?
Jag har åkt på Head Supershape iSpeed (gula) och iRally (röda) som ingår i samma serie där Magnum (gröna) och Titan (blå) också ingår.
De är egentligen för duktiga åkare som kör fort.
Gillade iRally klart bäst, de är mjukare och mer lättsvängda än de andra. Rejäl carvingprofil och nästan 140 mm bred i brättet.
iSpeed är en smal utrpräglad högfartsskida för pist.
Titan och Magnum ligger lite där emellan tror jag.

Jag betraktar mig inte som avancerad, bara som en van duktig piståkare.
Även om iRally är den mjukaste och snällaste av dem, så har jag klockat dem i 90 kmh utan något fladder eller instabilitet.
Några av de bästa skidor som jag har kört på (har iofs inte provar jättemånga olika).

Edit: De skidor som man tycker är suveräna den första timmen på morgonen är oftast inte de man gillar när man ska köra sista nerfarten till byn på eftermiddagen. Köp inte för hårda skidor.

Senast ändrad:

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Jag har åkt på Head Supershape iSpeed (gula) och iRally (röda) som ingår i samma serie där Magnum (gröna) och Titan (blå) också ingår.
De är egentligen för duktiga åkare som kör fort.
Gillade iRally klart bäst, de är mjukare och mer lättsvängda än de andra. Rejäl carvingprofil och nästan 140 mm bred i brättet.
iSpeed är en smal utrpräglad högfartsskida för pist.
Titan och Magnum ligger lite där emellan tror jag.

Jag betraktar mig inte som avancerad, bara som en van duktig piståkare.
Även om iRally är den mjukaste och snällaste av dem, så har jag klockat dem i 90 kmh utan något fladder eller instabilitet.
Några av de bästa skidor som jag har kört på (har iofs inte provar jättemånga olika).
Jag är ute efter kortsväng och en skida man åker ”sakta” med.
Läst mkt med om head’s Magnum
Just nu åker jag på Rtm 84, men vill ha en ren morgon pist skida.
Även tittat på racetiger SC

PisteCarver

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Om du åker sakta, håll dig borta från allt vad Racetiger heter. Och även Supershapeserien från Head.
De är till för att köra hårt och fort med.
Vad menar du med sakta?

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
När de går i runt 80km/h tycker jag de går fort:)
Lugn fin åkning i 50-60km/h men snabba svängar tror jag att jag föredrar

fredw

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
RTM84 kräver fart/styrka/teknik/tyngd för att vakna, sägs det, har ej testat, men de verkar ha varit litet "too much" för en del.
Jag har just införskaffat en av deras deras modifierade efterföljare Völkl Deacon 80 som jag (och många andra) trivs mycket bra med. De har en mycket stor "sweet spot", fungerar bra att "trött-åka" med i låg fart, och jag känner ingen övre gräns. Både långa och korta svängar funkar utmärkt pga konstruktionen. Ge dem litet uppmärksamhet så de blir de riktigt glada och ger dig mångfalt tillbaka.
BEskriver mig väl ungefär som PisteCarver, van piståkare, självlärd, i mitt fall med hygglig grundträning som slarvats bort.

Deacon80 och några andra som kanske är intressanta kan hittas bl a här:

PisteCarver

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Hur som helst, för snabba svängar med riktigt bra grepp (och inte för hårda skidor) är Supershape iRally perfekt. I 170 cm längd har de en radie på 13,7 m om jag minns rätt.
Jag vet ju inte hur du åker, men om du inte åker parallellt med full kontroll och utan medvridning i överkroppen så är inga av de nämnda rätt skidor. Det är svårt att ge råd subjektivt på det här sättet.
Du har ingen kort liten åkvideo du kan lägga upp?

Senast ändrad:

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Hur som helst, för snabba svängar med riktigt bra grepp (och inte för hårda skidor) är Supershape iRally perfekt. I 170 cm längd har de en radie på 13,7 m om jag minns rätt.
Jag vet ju inte hur du åker, men om du inte åker parallellt med full kontroll och utan medvridning i överkroppen så är inga av de nämnda rätt skidor. Det är svårt att ge råd subjektivt på det här sättet.
Du har ingen kort liten åkvideo du kan lägga upp?
Tyvärr inte.
Jag har inga problem att åka med mina rtm 84, man få bra tryck. Men vill få ner farten lite och snabbare svängar.
Sen när backen är uppkörd på eftermiddag/ kväll ”tror” jag att jag åker med 84orna ist

slasksno

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Är du van vid RTM84 kommer inte Magnum va nåt problem, Magnum är rejält vridstyva för bra isgrepp men inte så styva i längsled vilket gör de lite mer lekfulla. Om det är en pistskida för förmiddagar tycker jag du är på rätt spår, sålänge radien är låg funkar hårda skidor utmärkt även för medelgoda åkare när underlaget är nypistat. Tror Racetiger SC också kan bli bra, den är snällare än kusinen SL och kan va riktigt rolig innan det blir uppkört!

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Är du van vid RTM84 kommer inte Magnum va nåt problem, Magnum är rejält vridstyva för bra isgrepp men inte så styva i längsled vilket gör de lite mer lekfulla. Om det är en pistskida för förmiddagar tycker jag du är på rätt spår, sålänge radien är låg funkar hårda skidor utmärkt även för medelgoda åkare när underlaget är nypistat. Tror Racetiger SC också kan bli bra, den är snällare än kusinen SL och kan va riktigt rolig innan det blir uppkört!
Ja exakt, därför jag kollade på SC ist al.
Men jag känner jag har fastnat mer för head skidan.

slasksno

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Har åkt både RTM84 och Head Magnum och tycker RTM84 är mer krävande. Vill man åka lite långsammare är det radien som styr mer än styvheten enligt mig sålänge man har börjat med skärande svängar. Hur kommer det sig att du kör på RTM84 och benämner dig som medelåkare? Annars brukar målgruppen för RTM84 säga att de är avancerade även om alla lägger väldigt olika värdering i de orden.

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Har åkt både RTM84 och Head Magnum och tycker RTM84 är mer krävande. Vill man åka lite långsammare är det radien som styr mer än styvheten enligt mig sålänge man har börjat med skärande svängar. Hur kommer det sig att du kör på RTM84 och benämner dig som medelåkare? Annars brukar målgruppen för RTM84 säga att de är avancerade även om alla lägger väldigt olika värdering i de orden.
Åka kan jag, men man kan ju alltid bli bättre.:)
Kallar nog mig medelåkare bara för jag åker Max 2 veckor skidor per säsong. Så det blir ju inte direkt många skiddagar per år.

slasksno

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Kom ju ut ett par nya racetiger SC på blocket idag, på 165cm men de borde väll vara lite korta till mina 188cm?
Det funkar utmärkt men blir ganska ensidigt, vill du ha nytta av skidorna även i andra fören och när benen inte orkar svänga med samma frekvens kan det va skönt att ha lite längre.

ktmgurra

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Har haft mina Magnum tre säsonger nu och den går som min "every day" skida för pist som inte är helt uppkörd.
Håller för att trycka på med men även att slösladda med när orken tryter.
Har aldrig svikit mig, kör 177 med 14 radie.
Du kommer garanterat uppleva den som mer lättjobbad är 84:an i kortsväng.
Alla modeller i supershape serien är ganska snarlika ( radie/ midja skiljer)
Tror inte du blir besviken på dess prestanda iaf ( om det är den typen av skida du letar)

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Det funkar utmärkt men blir ganska ensidigt, vill du ha nytta av skidorna även i andra fören och när benen inte orkar svänga med samma frekvens kan det va skönt att ha lite längre.
Ok, men räknar med att byta till rtm skidorna vid middagstid beroende på hur sönderkört de är.
Så då skulle ju dessa kunna funka ändå

ktmgurra

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Tänk på att 165 är rejält kort, blir väldigt fladdrigt om man inte ligger på tryck/skär hela tiden.
Jag har även ett par Racetiger SL-R ( 165) som inte är speciellt roliga att åka en hel dag ( port och 30 min skidan i min arsenal).
Nu är den nog lite mer "race" betonad än SC... men 165 är ändå 165....

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Tänk på att 165 är rejält kort, blir väldigt fladdrigt om man inte ligger på tryck/skär hela tiden.
Jag har även ett par Racetiger SL-R ( 165) som inte är speciellt roliga att åka en hel dag ( port och 30 min skidan i min arsenal).
Nu är den nog lite mer "race" betonad än SC... men 165 är ändå 165....
Ja lite så känner jag med igentligen, skulle jag satsa på Head skidorna hade jag gått på 177 cm, så jag håller med dig

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Har haft mina Magnum tre säsonger nu och den går som min "every day" skida för pist som inte är helt uppkörd.
Håller för att trycka på med men även att slösladda med när orken tryter.
Har aldrig svikit mig, kör 177 med 14 radie.
Du kommer garanterat uppleva den som mer lättjobbad är 84:an i kortsväng.
Alla modeller i supershape serien är ganska snarlika ( radie/ midja skiljer)
Tror inte du blir besviken på dess prestanda iaf ( om det är den typen av skida du letar)
Hur lång är du?

PisteCarver

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Ja, det är lämplig längd om du har rätt åkteknik för dem.
Men för kortsvängar är fortfarande Head Supershape iRally bättre.

Henric-s

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Någon som åker på denna?
Jättebra skida, påminner lite om stöckli laser sc men halva priset. Lättåkta men samtidigt en skida man kan pressa på riktigt. Några av våra instruktörer som jobbar på sin Isia examen har dessa som favorit skidor. Inga problem heller för en medelgod åkare, faktiskt inte i lite vårsnö:)

ktmgurra

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Nja... Rallyn har längre radie och är bredare för att vara bättre i lite uppkört.
Sen är Magnumen lite styvare, kanske därför Rallyn "upplevs" som snabbare....

PisteCarver

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Nja... Rallyn har längre radie och är bredare för att vara bättre i lite uppkört.
Sen är Magnumen lite styvare, kanske därför Rallyn "upplevs" som snabbare....
Ja, det stämmer.
Magnum har extremt liten radie, men iRally också väldigt kort. Är också mjukare och lättare att köra när det är uppåkt. Det är ändå en skida för avancerade åkare och den tål långt mer än vad jag kan prestera.
Har klockat den i 90 kmh rakt fram och 70 kmh på kant - helt stabil. Fortare vågar jag ändå inte åka.

LimpusB

Ny medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Någon som åker på denna?
Jag åker på dessa och är sjukt nöjd. Jag hade tidigare ett par rossignol hero elite ST (short turn) men ville ha några lite hårdare kortsvängsskidor. Provade ett gäng alternativ på en av skidprovarhelgerna och fastnade helt för i.magnum. Utifrån mitt sätt att åka kändes de helt rätt. En del av alternativen jag provade (ex racetiger) funkade liksom inte för mig alls lika bra (säkert för att jag inte lyckades få ut deras potential). I.magnum å andra sidan satt som en smäck från första svängen pch de har fortsatt att växa sen dess. Känner att jag kan lita på dem till 100%. Sjukt bra kantgrepp, snabba in i kortsväng, samtidigt som det utan problem går att köra större, mer svepande svängar också. Eller bara lägga en etta :)

Själv skulle jag klassa mig som nånstans mellan medelavancerad/avancerad åkare men har ingen skolad teknik från skidklubb eller så. Åker kanske 35-50 dgr per år. Väger 80 och är 176 lång.
Kan varmt rekommendera i.magnum.

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Jag åker på dessa och är sjukt nöjd. Jag hade tidigare ett par rossignol hero elite ST (short turn) men ville ha några lite hårdare kortsvängsskidor. Provade ett gäng alternativ på en av skidprovarhelgerna och fastnade helt för i.magnum. Utifrån mitt sätt att åka kändes de helt rätt. Känner att jag kan lita på dem till 100%. Sjukt bra kantgrepp, snabba in i kortsväng, samtidigt som det utan problem går att köra större, mer svepande svängar också. Eller bara lägga en etta :)

Själv skulle jag klassa mig som nånstans mellan medelavancerad/avancerad åkare men har ingen skolad teknik från skidklubb eller så. Åker kanske 35-50 dgr per år. Väger typ 80 och är 176 lång.
Tackar

ktmgurra

Aktiv medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Alla skidor i den serien är väl kompetenta.
Finns dock nog en anledning till att det säljs mer Magnum än Rally/Titan/speed tillsammans .....

LimpusB

Ny medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Jag åker på dessa och är sjukt nöjd. Jag hade tidigare ett par rossignol hero elite ST (short turn) men ville ha några lite hårdare kortsvängsskidor. Provade ett gäng alternativ på en av skidprovarhelgerna och fastnade helt för i.magnum. Utifrån mitt sätt att åka kändes de helt rätt. En del av alternativen jag provade (ex racetiger) funkade liksom inte för mig alls lika bra (säkert för att jag inte lyckades få ut deras potential). I.magnum å andra sidan satt som en smäck från första svängen pch de har fortsatt att växa sen dess. Känner att jag kan lita på dem till 100%. Sjukt bra kantgrepp, snabba in i kortsväng, samtidigt som det utan problem går att köra större, mer svepande svängar också. Eller bara lägga en etta :)

Själv skulle jag klassa mig som nånstans mellan medelavancerad/avancerad åkare men har ingen skolad teknik från skidklubb eller så. Åker kanske 35-50 dgr per år. Väger 80 och är 176 lång.
Jag kör för övrigt på 163:orna. Ville ha ett par korta lagg framförallt för hemmabacken (en kort och brant sthlmsbacke) som var svängglada och grymma att ligga på skär med.
Kan köra så fort jag vågar och ligga på kant utan att de sviker alls. Sen är de inte alls lika roliga när det är uppkört, men då får du ju byta till dina atm helt enkelt :)

LimpusB

Ny medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Sure thing.
Men, sen skulle jag nog säga att minst lika viktigt som att ha ett par bra skidor är ju att underhålla dem. Och då inte minst slipa/bryna kanterna regelbundet. Det gör enorm skillnad skulle jag säga. Och istället för att lämna in dem på slipning nån gång per år - investera istället i en enklare slipset-up att ha hemma, du kommer aldrig ångra dig. Dessutom så lätt att slipa själv när man väl fattat hur man gör.
Visst, det var ju inte det du frågade om i tråden, men jag skulle säga att bra kanter gör mycket för upplevelsen av skidan och tryggheten den ger.

OlaWaxjo

Medlem
HEAD SUPERSHAPE I.MAGNUM
Sure thing.
Men, sen skulle jag nog säga att minst lika viktigt som att ha ett par bra skidor är ju att underhålla dem. Och då inte minst slipa/bryna kanterna regelbundet. Det gör enorm skillnad skulle jag säga. Och istället för att lämna in dem på slipning nån gång per år - investera istället i en enklare slipset-up att ha hemma, du kommer aldrig ångra dig. Dessutom så lätt att slipa själv när man väl fattat hur man gör.
Visst, det var ju inte det du frågade om i tråden, men jag skulle säga att bra kanter gör mycket för upplevelsen av skidan och tryggheten den ger.
Jag har redan allt de, gör allt själv redan.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp