Head Supershape Magnum Vs Völkl Tigershark

johan200000

Ny medlem
Tja!
Ska i dagarna införskaffa ett par nya skidor och de som jag anser är aktuella är Head Supershape Magnum och Völkl Tigershark.

Som åkare så befinner jag mig mest i pisten och gillar att åka lite hårdare och mer aggressivt men vill utvecklas mer som skidåkare!

Jag är mest inne på Heads skidor då de känns lite mer passande då jag sätter åkkänslan och upplevelsen före endast hög fart. Givetvis vill jag kunna utvecklas och åka snabbare men med en bättre och bättre teknik!

En annan detalj jag funderat på är valet av längd. Jag är drygt 185 cm lång och har att välja mellan en 170 eller en 177cm lång skida. Jag har fått för mig att det blir roligare åkning om man väljer den kortare men att man får en stabilare upplevelse vid högre farter om man väljer den längre. Det är supershapen jag är mest inne på och den har jag hört tål för högre farter och fortfarande känns stabil eftersom det är en så pass bra skida?

Jag är 19 år och har åkt relativt mycket hela mitt liv men vill som sagt utvecklas ännu mer som skidåkare.

Om det är någon som har någon bra information som skulle kunna hjälpa mig i mina funderingar skulle jag vara djupt tacksam om ni ville dela med er av det !

Mvh Johan

Senast ändrad:
Köpte förra årets modell av tigershark, 12 ft:aren för 5000:-, ord. 9000:-.
Finns på stadium.se och i deras butiker

vill du ha ett par riktigt styva skidor som tål vilken åkning som helst, och som du kan utvecklas på, satsa på ett par begagnade racingskidor (slalom, 165 cm eller 170 cm).

Jag skulle nog ha rekommenderat det. men de kan bli för svåråkta också, de är grymt hårda om man jämför med de ovan nämnda modellerna. men håller du skär och tryck i svängen är de en dröm att åka på.

Blev ett par Supershape 177 cm. Hoppas att det ska funka bra! Enda jag inte är säker på är om de är lagom långa..

Det blir nog bra. Jag åker själv på ett par supershape magnum 163 cm och jag är 165 cm lång, det funkar super. Jag var skeptisk först och tänkte att de skulle vara för långa, men de svarar jättebra och är snabba och kvicka.

Nån som vet om bindningarna som satt på, Head freeflex pro 11 duger? Kan ju inte bara va skit på såna dyra skidor?
Peace out

Frågan är inte om dom är bra, det är om dom är snygga! Och det är dom.
Skämt å sido, så funkar den jättebra. Har inte kört så himla mycket på dom, men har inga klagomål hittills.

Senast ändrad:
Där ser man.

Jag stod också och velade mellan dessa två.

Hade näst intill bestämt mig för Supershape innan jag i sista sekund böt till en 175'as Tigershark.

Fråga mig inte varför men jag tror att det kan bero på att de kändes mest lika mina gamla Racetiger RC, om man ser till radie.

Tror ingen av skidorna hade vart ett dåligt val dock ;)

Vi får köra en lite uppföljning och säga vad vi tyckte om skidorna sen framöver..

Mvh Cj

köp ett par jätte dåliga skidor som inte alls är fartstabila så kanske det känns som att det går jätte snabbt fast du kör sakta.

Kört 4 dagar på mina Supershape! Även hunnit med att testa runt 20 modeller uppe i Åre under skidtestarhelgen denna helgen. Kom fram till att jag valt så jävla rätt som det går ! Skidorna är helt underbara i de flesta underlag. Angående testet var det bara ett par som jag fastnade för som ännu skönare, och det var Völkl´s Grizzly med powerswitch för 12tusen. Testade även tigersharken som jag varit inne på och som tråden handlat om och de var mycket mer fladdriga och kändes mer plastiga på nåt sätt. Men sköna skidor var det ändå och rekommenderas för deras stabilitet vid högre farter. Svek ett antal gånger då backen var hårdare och isigare men annars funkade det fint.Ska tilläggas att de fick ett ordentligt test då jag drog iväg en stund och i utbyte fick väldigt sura blickar från völkl-killarna.. men smällar man får ta ;)

Missade att säga att isgreppet var underbart på supershapen. Oslagbart. Trodde jag tills jag testade ett par specialslipade fischer som klarade av den värsta typen av is. Slipar på Extrem i Åre och helt klart värt att testa.

Senast ändrad:
johan200000 testade du Elan magfire 82 Ti. Testade den förra vintern men den hette då magfire 12 (som jag tror är i princip samma skida) och den hade ett grymt isgrepp, speciellt med tanke på att den är så pass bred. Har testat Supershape magnum också den tyckte jag var en väldigt bra pistskida. Lättåkt, bra isgrepp men samtidigt stabil. Jag testade längden 177 cm och jag väger 74 kg.

Tja!

Såg att du valt Supershapen framför Tigersharken..

Måste bara kolla om du kan berätta lite mer om Tigersharken, vad du gillade och inte gillade jämfört med Supershapen? Vore riktigt shysst..

Jag valde ju som sagt Tigersharken pga att den skulle vara styvare och mer fartstabil mot Supershapen som skulle vara kvickare, detta enligt försäljaren... Vad tyckte du?

Tacksam för svar! :)

Mvh Cj

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp