Head Supershape Magnum

Martok

Ny medlem
Head Supershape Magnum
Är påväg att beställa ett par Head Supershape Magnum, Är runt 190 lång och väger lite över 82 till och från, Frågar är om jag ska satsa på 170 eller 177,

Head Supershape Magnum
Okej, jag lutar nog mot de också, blev lite nyfiken eftersom våran lokala skid afär har ett par av supershape magnum från 09 års som han kan tänka sig sälja för 6 laxlar,

Head Supershape Magnum
och det var 170 han hade eller? 6000 för fjolårets låter ändå inte som ett i närheten tillräckligt bra pris för att gå ner 7 cm dock! :)

Head Supershape Magnum
Nä håller med dig faktiskt. har kollat mig runt lite nu, ska beställa årets i 177 från skistore nu nån dag.

Head Supershape Magnum
Jag har dessa skidor i 177cm längd och är extremt nöjd. Är 187cm lång och väger 85-105 kg beroende på dagsform (inget skämt! Eller snarare månads- eller årstidform). De är givetvis för styva för att kunna åka lössnö med, men i pisten går de som tåget oberoende av underlag. Undantaget möjligen svensk blåis som jag inte har provat på många år.

Vid de absolut längsta svängarna blir skidorna lite nervösa, och om du då kantar dem vill de gärna sticka in i nästa sväng direkt. Inget problem om du vet om det och kan tom vara rätt skoj. Vid riktigt korta svängar får du driva på dem lite men det går också kanon om du har tekniken.

Rekommenderar alltså 177cm, en bra blandning av kvickhet och stabilitet.

MVH
Daniel

Head Supershape Magnum
Ett bra val av skidor, kanon pistskidor.
Du kan ha båda längderna, men du får bestämma dig för vilken storlek på svängen du vill ha, radien är ju 13,5 resp 14,7m. Själv är mina slalom racers 12,8m Völkl RaceTiger.
177orna kommer du inte att kunna köra kortare sväng med än det de är designade för, medan 170 och 13,5m kan du släppa lite på trycket så gör de större svängar. 177an blir kanske lite stabilare men inte lika kvick.
Jag väger strax under 100kg och har provat båda längderna, jag föredrar 170cm kanske för att de påminner mest om mina Völkl.
Sonen köpte ett par 170 i mars i år för 4900:-, rikt pris 6995:- det är exakt samma skida i år men lite ändrad dekor riktpris 8500:- Så 6000:- för förra årets är ju ingen jätte rea! Han deltagit i ett förtagsmästerkap i storslalom i en avancerad och krävande backe och skidorna och han gjorde bra ifrån sig.
Det påstås att Chip varianten som förra året kostade 10000:- känns exakt lika som Magnum i pisten.
Mao. Den kortare är inte för mjuk för dig och du kan välja vilken som, beroende på önskemål.

Senast ändrad:
Head Supershape Magnum
Ska du bara ha dom i pisten tycker jag du ska välja supershape speed istället. Mer renodlad pistskida, mer att jobba med. Sen går att det att åka kortsväng med 177 cm om du bara nöter mycket och får in rätt teknik. Jag tycker du ska slänga ett öga på supershapen innan du bestämmer dig.

Head Supershape Magnum
Kopte ett par 177 Magnum forra aret och de var en drom att aka pa hela vintern! En kansla av sakerhet och akgladje jag sallan skadat tidigare! Testade aven de flesta andra modeller fran 09/10 bla Heads varsta chipmodell. I arlighetens namn skulle jag valja supershapen alla dagar i veckan. Chipen var skon men hade inte alls samma stabilitet enligt mig och kandes aningen mer plastig och instabil. Testade aven supershape speed som precis som magnum ar en riktig kanonskida som lampar sig annu lite battre for hog fart men som allroundskida, hade jag absolut valt supershapen alla dagar i veckan. Med facit i hand onskade jag mig nagra extra centimeter pa mina supershape, trots att jag var nara pa att valja 170 da jag tvivlade pa att 177 skulle va lika "roliga". Tillaggas ska att jag ar 187 cm lang.
Sammanfattningsvis sa ALSKAR jag mina supershape magnum och vantar bara pa att fa smeka in dom med valla och dra ner mot St Anton.

Snödjup

Tillbaka
Topp