Hej!Är det lätt att lära sig åka sno....

Snowboard_man

Ny medlem
Hej!Är det lätt att lära sig åka snowboard?Jag ska börja åka snowboard Är det bra att börja åka i sälen?Jag behver lite tips om snowboard.Kan någon hjälpa mig med snowboard grunderna?

MVH/Pontus.

Jag har precis börjat åka själv. Det är jävligt jobbigt i början. Helt olikt skidor om du har åkt det innan, men efter ca 1,5 h kan du ändå svänga något så när. Om du precis har börjat spelar inte skidorten någon roll. Lycka till!q

Lär dig åka knappliften först och börja inte med och gå upp för barnbacken som man ser många gör. Börja i barnbacke. Det går snabbt och få in snittsen på snowboard. För mig gick det snabbt iaf. Lycka till och andvänd hjälm. Kan gå riktigt jävla illa annars med hugg och alla det där!

Jag tyckte det var svårare att åka i barnbacken då den är FÖR flack. Ta en lite brantare! Öm svanskota får du räkna med! Kanske handlederna oxå... Men det är det värt! Sälen är perfekt att lära sig i! Kom ihåg: Ha vikten på framfoten. Annars är det svårt att svänga. Om du ska vara där i en vecka tar du ju åker du bigjump i slutet på veckan=D Hej hej

Det är absolut enklast att lära sig åka bräda i lössnö, det har jag en vän som kan vittna om. Då behöver man inte oroa sig för att få felskär och kan tänka på balansen. Så hitta ett ordentligt stort fält med orörd snö och ge dig ut och surfa.

Håller med Jorkman, det är jävligt jobbigt i början, men skoj! Se till att sitta fast riktigt ordentligt på brädan, så blir det inte onödigt jobbigt.. Använd gärna handledsskydd mot stukningar och sittunderlag i byxan mot blåmärken (och kall ända när man sitter i backen), funkade bra för mig:) Naturligtvis är det lättare att börja efter nysnö, än i en isig och hård backe.

Håller också med Joerik, vikten på framfoten i svängarna. Böj på knäna...och framför allt, ha koll på var du riktar blicken! Du både styr och håller balansen med den (hur konstigt det än låter) Undvik att stirra ner på brädan eller rakt ner i backen när du ska svänga...

håller med bouic. har en kompis som lärde sig åka väldigt lätt. han åkte
lössnö första åket så det kan spela en stor roll. de med big jump sista dagen
vet ja inte. min kompis höll på att bryta ryggen sista dagen i ett big jump så.

Det går fort o lära sig..spelar inte nån roll om du är i Åre eller ormberget(en liten backe i luleå) det viktigste e bara att det inte är nån über backe:P

Sälen kan va bra att lära sig i i och med att de har många sittliftar. Det är ju svårt i början att ta sig upp i släpliften, då är det ju bra att åka i en lång backe och träna upp och få in balansen. Sen blir släpliftarna lättare. Men räkna som sagt med smärta i svanskota, knän etc. Hjälm är att rekommendera. I början känns det hopplöst men det är bara att kämpa på så fattar man galoppen ganska snart..

Lycka till

hahahahhaahah klart fan det är lätt o lära sig. Varenda rökande rörorts kid åker ju bräda.. Vafan du behöver ju inte ens kunna åka om du ska till sälen. det är ju bara att släpa upp brädan o attityden i området kring big jumpen. Sen är det bara att sitta där o mysa med en cigg i käften och beklaga sig över att man inte började åka tidigare.. För då skulle man minnsan varigt världsmästare på bräda...
Skit i detta o dra ut i pudret..

Lycka till. Coffe

Jag hade grymt lätt att lära mig åkasnowboard.Lärde mig på en dag sen kunde jag svänga och åka hyfsat.Men det var nog bara för att jag var var intresserad av att lära mig

Stoppa in en mössa innanför långkalsongerna och ta knäskydden från rolerblades/skateboard-åkningen! Sen är det lätt att bli halvbra! Att bli bra tar lite längre tid antar jag. Är inte riktit där än. Men en halvbra snowboardåkare ser relativt bra ut om man jämför med en halvbra skidåkare så det kan ju vara skönt!!

eftersom han skrev inlägget för nästan ett år sen så har han förhoppningsvis lärt sig åka snowboard vid det här laget, om inte så har han nog gett upp..

Hejsan!!! Det är inte speciellt svårt att lära sig nåt nytt, jag ställde mig på skidor för första gången när jag var 11 och efter ca 2 timmar åkte jag på dom brantaste backarna som fanns där efter 2 timmar och jag var duktig.. Dagen efter jag och min klass var där så testa jag snowboard och efter några timmar så kunde jag åka på det också skit bra utan några problem. men sen e jag riktigt snabblärd dessutom det blir bättre då om man e det :)

KimZey sa:
Hejsan!!! Det är inte speciellt svårt att lära sig nåt nytt, jag ställde mig på skidor för första gången när jag var 11 och efter ca 2 timmar åkte jag på dom brantaste backarna som fanns där efter 2 timmar och jag var duktig.. Dagen efter jag och min klass var där så testa jag snowboard och efter några timmar så kunde jag åka på det också skit bra utan några problem. men sen e jag riktigt snabblärd dessutom det blir bättre då om man e det :)
Man kan ju hoppas han har lärt sig åka på 8 år :P

KimZey sa:
Jag hoppas du vet att tråden är 9 år gammal?

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp