Hej freeride, hjälp gärna till!

xviggenx

Aktiv medlem
Hej friåkare och formrävar av alla slag,
Såhär är det:
Min kulbo/sambo, som pluggar sitt sista år till Designtekniker vid Textilhögskolan i Borås, håller på med er kurs som går ut på att hon skall formge, konstruera och sy upp en 2L gore-tex skaljacka. Just nu är hon i fasen av att samla in lite information inför konstruktion och arbetet med modellen. Därför tänker jag saxa henne:
"Skidåkande vänner! Jag håller på att utveckla en skidjacka och behöver era synpunkter :)
Blir hemskt glad om ni vill lägga några minuter på att besvara en enkät om funktioner och passform.
Den främsta målgruppen är tjejer som åker offpist, men alla åsikter är värdefulla! Tack på förhand ? ? ?"
Här kan ni svara på enkäten, det tar i runda slängar mellan 5-10 minuter!

En jacka med fickor som sitter högre än höfterna, så de fortfarande går att använda med sele/midjebälte! (Jag har redan svarat på enkäten, men kan ju påpeka igen hur awesome det skulle vara.

Vattendroppe sa:
En jacka med fickor som sitter högre än höfterna, så de fortfarande går att använda med sele/midjebälte! (Jag har redan svarat på enkäten, men kan ju påpeka igen hur awesome det skulle vara.
Öh, hört talas om Norrøna eller Arcte'ryx?

Jag har aldrig fattat varför inte alla jackor, för skidåkning eller för t-bana, har innerfickor på båda sidorna (gäller i synnerhet damkläder som ju oftast inte ens har en innerficka). Skidinnerfickor bör också vara extremt vattentäta. Har fuktskadat i alla fall två telefoner som aldrig drabbats av annan fukt än klimatet under en skidjacka. Det är kasst!

Specifikt för skidor skulle jag vilja prova en jacka som hade något slags fästen man krokade i selen. Vet inte om det är en bra idé men det är ju därför man testar.

Här är några grejor som jag gärna ser i en jacka:

Yttre bröstficka på ena sidan, inre ficka (vid vattenskyddad kedja) eller napoleonficka bakom väderskydden på klassisk dragkedja på den andra sidan. Ingen överlapp av fickor så att grejorna bygger på hög.

Airlinepockets på insidan för att lägga större grejor i när man inte åker (tex går runt i byn efter åkdagen).

Pengaficka på insidan med dragkedja.

Radioficka på vänster överarm.

Liftkortsficka på minst ena armen, långt ner. Naturligtvis med nån form av cardsafe-funktion, dvs någon form av inre karborrelåsbart kortfack eller i alla fall nån liten hake eller liknande som man kan sätta fast säsongskortet i så det inte ramlar ut.

Snölås vid handlederna.

Climbfit, dvs minimalt lyft nere när man höjer armarna.

Mjuka dragkedjor i underarmsventilation.

3D-mesh i västformat istället för vanlig liner där. Dock inte armarna eftersom det leder till att det blir trögt att ta på jackan.

Huva som passar över hjälm. Inte för stor skärm som lätt skymmer sikt.

Autopull på alla dragskor.

Rejäla öppningar på armarna så att man lätt kan dra jackan över handskar. Givetvis med hållbar och rejäl stängning som går enkelt att manövrera med handskar.

Inga fickor eller öppningar i områden där ryggsäcken normalt sett finns.

Stängning uppåt på fickor. Även om det är lite bökigare att stänga än nedåtstängning föredrar jag det framför att grejor ramlar ut om man inte stänger helt.

Reccoreflektor. Finns ingen anledning att inte ha det.

Bekvämt dragkedjeskydd vid hakan, gärna med någon form av reglering i nacken för storleksjustering.

Jag använder det aldrig, men många vill nog ha insydd 3,5-sladd från lämplig ficka till krage hane-hona.

Lagom förböj på armar passformsmässigt. Rakt är störigt, men även för mycket förböj.

@MnO: Det där var en rejält bra jävla lista! Hoppas att du svarat på enkäten/skrivit samma info där. Om inte så får jag väl skicka vidare din textvägg till sambon.

Låt mig säga såhär att alla svar hjälper henne något enormt och då hon är en OTROLIG klädnörd när det kommer till passform och konstruktion så kommer hon verkligen väga alla era synpunkter på guldvåg när hon väl ska hugga in!

Senast ändrad:

@Mountain_Man:
Njae, den har tyvärr inget med "fabriken" att göra. Men vem vet, blir hon nöjd med den kan den ju alltid pitchas in någonstans ;)

Såhär ser det i alla fall ut lite på koncept-stadiet, namnet är väl 3000% spikat eftersom hon blev mer kär i mig (och skidåkning plus drycken) där i de klassiska Franska fjällen:
12353307_1516339211998369_797061682_n.jpg

Senast ändrad:
Reflexer så att man syns i mörkret. De skall vara hållbara också, inte skräp som faller av efter en säsong.

Elias sa:
Om man har dem framme vid fototillfällena, ja.
Ska de vara undanstoppsbara och inte permanent fastsydda/del av tyget är det väl en smal sak för intressenter att knyta fast vanliga reflexer i dragkedjorna och stoppa in i fickorna? Eller hur menar du?

Vattendroppe sa:
Elias sa:
Vattendroppe sa:
Ska de vara undanstoppsbara och inte permanent fastsydda/del av tyget är det väl en smal sak för intressenter att knyta fast vanliga reflexer i dragkedjorna och stoppa in i fickorna? Eller hur menar du?
De kan väl vara både fastsydda och undanstoppbara?
Förklara gärna hur!
Som med signalmarkeringar på jaktkläder, typ.

https://itaboutdoor.se/jaktklader/jaktkepsar-handskar/swedteam-hatt-med-signalb.html

@Mountain_Man:
Tackar tack, hon hälsar att hon är sjukt glad för all respons!

Jo jag vet att rubriken lämnar lite övrigt att önska, men jag hade lite idétorka..?

Två saker som irriterar ihjäl mig på alla jackor idag.

1. Luvan integrerad i kragen. Sluta bara med denna styggelse. Hålet blir alldeles för litet för huvudet så luvan fastnar konstant i bakre delen av hjälmen. Vad är poängen med detta? Jag kan verkligen inte ha tex Norröna eftersom dragkedjan fastnar på hakan och jag inte kan röra mig.

2. Peaks dammodeller verkar köra på extra öppning i halsen men den här funktionen borde finnas på alla herrjackor också. Det handlar alltså om en öppning som till höger på denna http://d1uoax6rgk1qxi.cloudfront.net/sv/images/11313/large.jpg

Snödjup

Tillbaka
Topp