Hel, halvstorlek på pjäxa

jarnebring

Aktiv medlem
Att skalen är samma på intilliggande hel- och halvstorlek är ju fastslaget sedan länge.

Men jag hörde att det är en myt att innerskon är tjockare på de skor som säljs som halvstorlekar – att t ex en 26 och en 26,5 är precis samma pjäxa! Alltså inte bara samma skal, utan även samma innersko!

Är det någon som sitter inne med fakta om hur det ligger till och inte gissar?

Normalt sett är det tjockleken på den medföljande filtsulan som skiljer 26 och 26.5, för att ge illusionen av att pjäxan är mindre.

... det vill säga att efter några dagar är en 26:a precis som en 26,5 men med uttöjd innersko. Det är därför många butiker väljer att bara ta hem halvstorlekarna ...

De flesta pjäxor är så där, men vill minnas att det är något märke där skalen görs i helstorlekar (inte halv), BD?

/MM

Senast ändrad:
Mina Quest 120-skal är märkta 26 (köpta som 26,5) så Salomon verkar ju köra helstorlekar på skal (?). Har även Lange och Dalbello hemma i huset, men kommer inte ihåg vad det står på dom skalen.
Funderar på att skaffa ett par mer pistorienterade (mer prestanda) boots och eftersom jag är nöjd med hur Questarna sitter på mina fötter var det logoskt att kolla på Salomon. Tänkte mig Xmax 120. Frågan är om man kan kliva ner till 25 (264 mm fossing). Får gå och sticka ner foten i en sådan och se hur mycket det tar i.

jarnebring sa:
Mina Quest 120-skal är märkta 26 (köpta som 26,5) så Salomon verkar ju köra helstorlekar på skal (?). Har även Lange och Dalbello hemma i huset, men kommer inte ihåg vad det står på dom skalen.
Funderar på att skaffa ett par mer pistorienterade (mer prestanda) boots och eftersom jag är nöjd med hur Questarna sitter på mina fötter var det logoskt att kolla på Salomon. Tänkte mig Xmax 120. Frågan är om man kan kliva ner till 25 (264 mm fossing). Får gå och sticka ner foten i en sådan och se hur mycket det tar i.
Nä, det är halvstorlekar även hos salomon, tror längden på quest120 är 309mm i strl 26, ta bort 45mm på BSL så får man storleken i mondopoint, alltså 26.4

Mountain_Man sa:
.
De flesta pjäxor är så där, men vill minnas att det är något märke där skalen görs i helstorlekar (inte halv), BD?

/MM
scarpa har underliggande halvstorlek och helstorlek på samma skal,tex är då 25.5 och 26 samma skal. Om jag nu inte minns helt hysteriskt dåligt

Tillbaka
Topp