Helabergetskida + Bindning

• Trådstartare Trådstartare user133436
  • Start datum Start datum
U

user133436

Guest
Letar som sagt efter en helabergetskida. Dessa har jag kollat på:
K2 Kung Fujas 169
Skilogik rockstar
ON3P Caylor
NoCopy Jarlesome
Line Pandora

I dagsläget verkar Kung Fujas vara den aktuella.
Åker mera lössnö än Park på ett år, Vilket gör att den uppfyller alla mina krav.
Är 169,7 & Väger 48. Det jag är mera Tveksam på är Bindningar Och Montering.
Vilken bindning blir bäst? Kollat på
Atomic FFG 14 Team Green
Salomon STH 14 Driver

Ska tura litegrann i vinter, Dock inga längre sträckor så Turbindningar är nog uteslutet.
Funderar på Mittmontering, Vilka För Respektive Nackdelar har det?

Kom med fler förslag, Dock inga som passerar 5000 Gränsen!

/Johan

Jag kör ju mina opus över hela berget. De är monterade med ett par griffon 2 cm bakom mitten. Jag ser inget direkt negativt att stå närmre mitten men att åka helt mittmonterat påverkar ju flytet något... Opusen presterar riktigt bra i pisten med tanke på bredden, och ger ju mer i pudret än en smalare skida. Sen att det är så förbannat roliga är ju bara ett plus! Jag är lika lång som dig, men väger dock några kilon mer.

SirTeoM sa:
Jag kör ju mina opus över hela berget. De är monterade med ett par griffon 2 cm bakom mitten. Jag ser inget direkt negativt att stå närmre mitten men att åka helt mittmonterat påverkar ju flytet något... Opusen presterar riktigt bra i pisten med tanke på bredden, och ger ju mer i pudret än en smalare skida. Sen att det är så förbannat roliga är ju bara ett plus! Jag är lika lång som dig, men väger dock några kilon mer.
Har även tittat på Opusen, Men den kändes dock lite "Dyr" (Skitigbudget).
Vilken DIN kör du på? Är helt inställd på Kung Fujasen nu, Bindningar kanske blir ett par Salomon STH 12 (Ellervaddenuheter)

JL76 sa:
Varför ens fundera på mittmonterat när du mest åker puder?
Den tid jag spenderar i parken må väl vara kul den också? + Att en ganska bred skida på en lätt person ger bra flyt, Hur den än är monterad? (Inte bokstavligen)

Det skiljer sig en del i midjebredd bland de modellerna du funderar över. Eftersom du väger rätt lite och inte är färdigvuxen än kan det vara värt att inte gå jättebrett för att minska ned krafterna som påverkar dina knän. Du kommer ändå ha fullgott flyt. Var åker du ngnstans? 115-122 känns som sagt väl brett för varje dag i Sverige. Tänk mer åt 100-110 skulle jag säga. Du är nog rätt ute med fujas...kikat på R2 108? Finns i 174längd.

snej sa:
Det skiljer sig en del i midjebredd bland de modellerna du funderar över. Eftersom du väger rätt lite och inte är färdigvuxen än kan det vara värt att inte gå jättebrett för att minska ned krafterna som påverkar dina knän. Du kommer ändå ha fullgott flyt. Var åker du ngnstans? 115-122 känns som sagt väl brett för varje dag i Sverige. Tänk mer åt 100-110 skulle jag säga. Du är nog rätt ute med fujas...kikat på R2 108? Finns i 174längd.
Nej, Inte kikat på Rocker2. Den verkar dock intressant, Fast den kostar ca 200£ mer än Fujas.

Haellgren sa:
SirTeoM sa:
Vilken DIN kör du på? Är helt inställd på Kung Fujasen nu, Bindningar kanske blir ett par Salomon STH 12 (Ellervaddenuheter)
Killen som satte ihop dem satte dem på din 6. Han sa att de skulle tåla lite hopp med.
Vad är budgeten om man får fråga?

SirTeoM sa:
Haellgren sa:
SirTeoM sa:
Killen som satte ihop dem satte dem på din 6. Han sa att de skulle tåla lite hopp med.
Ca 5000 kr :)
Fick ihop Kung Fujas + Atomic FFG Bindning till 3500, Vilket känns jävligt okej :)

Haellgren sa:
SirTeoM sa:
Haellgren sa:
Fick ihop Kung Fujas + Atomic FFG Bindning till 3500, Vilket känns jävligt okej :)
Ja, det var helt OK! Men om du kan klara dig utan bindning och köra med exempelvis silvertejp så finns skidan under 5000 på stället jag köpte mina http://www.sportspec.se/web/Produkter/Alpinskidor/Line/2012_Line_Mr_Pollards_Opus-7912.aspx
Om du va någon månad tidigare så fanns de för cirka 3200 dock... Menmen...

Värt att tillägga är att jag inte har letat, så bättre pris finns nog att hitta om man lägger lite tid på det!

SirTeoM sa:
Haellgren sa:
SirTeoM sa:
Ja, det var helt OK! Men om du kan klara dig utan bindning och köra med exempelvis silvertejp så finns skidan under 5000 på stället jag köpte mina http://www.sportspec.se/web/Produkter/Alpinskidor/Line/2012_Line_Mr_Pollards_Opus-7912.aspx
Om du va någon månad tidigare så fanns de för cirka 3200 dock... Menmen...
Fan också! Har ju hört endel om silvertejp, Lätt, Löstagbar Häldel, tål endel Osv.
Nejmen fördet seriösa kommer Fujasen Inhandlas.

Tillbaka
Topp