Heli Skiing i Verbier, Chamonix eller Zermatt

dasgrosse

Ny medlem
Hej,

Ska en rund till Alperna med jobbet och tanken är att vi ska åka Heli-skiing. Men det verkar som det är svårare att båda finna bra info och boka detta för 5 personer.
Vi väljer mellan Verbier, Chamonix och Zermatt. Någon som har tips eller känner någon som kan hjälpa o detta?

Datum: 31-2 eller 3 februari.

Det kan gå att lösa även i Frankrike, lite beroende på hur du definierar heliski. De får inte släppa av dig på en bergtopp. Däremot kan de ju flyga dig till ställen i ett skidsystem tex om det finns landningsplatser

Pillard sa:
Det kan gå att lösa även i Frankrike, lite beroende på hur du definierar heliski. De får inte släppa av dig på en bergtopp. Däremot kan de ju flyga dig till ställen i ett skidsystem tex om det finns landningsplatser
Ja, detta jag också hört. Samt att man kan utgår från Italien och köra över till Frankrike. Men det är kanske verkligen att tänja på gränserna

I Frankrike är det som nämnts tidigare inte tillåtet och Schweiz så är det rätt så begränsat också så det blir tyvärr lite klurigt, vet att några av mina kollegor här Verbier har fått följa med vid något tillfälle, men då tror jag att dom flög in i Italien.

Men åk till Verbier och boka några dagar med mina grymma kollegor på https://www.powder-extreme.com/ en ”skidskola” helt dedikerad till off piste :-)
och hälsa gärna från mig i så fall när gör bokningen ;-)

Bon ski!
/Carl

Eller åk till Chamonix så kan nog vår kompis här hjälpa er med ett grymt upplägg. Få personer är så bra på att ta hand om grupper och se till alla har kul. (När vi nu gör reklam i tråden :) ) https://subliski.com/?lang=en

Om man tycker om att åka skidor så är det en bra idé att inte bränna upp en hel del fossilbränsle bara för att ha lite kul.

jarvinho sa:
Om man tycker om att åka skidor så är det en bra idé att inte bränna upp en hel del fossilbränsle bara för att ha lite kul.
Men det är ännu ok att flyga till Alperna? Men inte att flyga med helikopter några kilometer?

Är ni i Cham så är det ju bara 1h knappt bil till Courmayeur genom tunneln där heli ski enkelt erbjuds. Kostar 40 eur typ tur/retur med egen bil, buss billigare såklart.

jarvinho sa:
KaitsuH sa:
jarvinho sa:
Men det är ännu ok att flyga till Alperna? Men inte att flyga med helikopter några kilometer?
Nej, det är inte ok. Jag tar tåget.
Jag försöker hitta vettiga sätt att ta tåget till alperna, hur har du åkt? Hittar heller inget smidigt sätt att boka.

Senast ändrad:
jarnebring sa:
jarvinho sa:
KaitsuH sa:
Nej, det är inte ok. Jag tar tåget.
Jag försöker hitta vettiga sätt att ta tåget till alperna, hur har du åkt? Hittar heller inget smidigt sätt att boka.
För det mesta använder jag Bahn.de. Det är mest tyskland man åker i. Ibland behöver man boka två separata biljetter. En från Sverige eller Köpenham till någonstans i Tyskland (ibland är det billigare att boka från Danmark, ibland Sverige) och sedan en från Tyskland till någonstans i Schweiz eller Österrike. Det går även att använder oebb.at, speciellt om man tänker åka nattåget från Hamburg eftersom det är ÖBB som äger dem. Andra sidor man kunde tänka sig att använda är trainline.eu, loco2.com. Danska DSB har även en sajt för bokning av utlandsresor som börjar i Danmark https://www.dsb.dk/kampagner/tog-til-udlandet/

Jag åker mest till Chamonix. För i tiden var det ganska smidigt eftersom man kunde åka natttåg direkt från Köpenhamn till Basel i Schweiz. Tyvärr så tog DB bort detta natttåg för några år sedan och numera behöver man byta i Hamburg.

Heliski Cervinia kör hela säsongen, Vi har bokat liftburen offpist med dom. Dom har flera olika toppar som dom flyger till. Cervinia är ihopbyggt med Zermatt och har sett flera olika heli företag från Zermatt som flyger i området. Jag hade ev satsat på en heli tur till Monte Rosa (tror utan att vara säker att det är en av dom högsta topparna i Europa som dom flyger till) offpsten ska inte vara den svåraste och passar många enligt den guiden vi åkte med.

Testa heli i Valgrisenche, det ligger strax utanför Courmayeur. Du når det med bil, antingen från Chamonix eller Verbier. Det finns bra hotell och mkt bra restaurang i den lilla byn.

Tillbaka
Topp